2026-07-29, 14:43
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Håller med, använder inte heller mitt riktiga namn!

Seriös fråga : Varför inte ditt riktiga namn ? Trollar du mycket och står inte för det eller
är det något annat som gör att du måste gömma dig ?
Citera
2026-07-29, 14:45
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
När är det OK att skicka en vänförfrågan på Facebook eller liknande?

Kom att tänka på det när jag får upprepade vänförfrågningar från en anställd i det bolag som jag är VD för. Hon är fan inte min vän! Och hon ska inte sitta och chatta på betald arbetstid!

Du blockar väl dem som du fått förfrågan från och inte vill ha kontaktande dig? Annars undrar jag varför du ens har Facebook.
Citera
2026-07-29, 14:48
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Seriös fråga : Varför inte ditt riktiga namn ? Trollar du mycket och står inte för det eller

Nej, jag trollar inte, jag blev avstängd av någon mystisk anledning utan någon förvarning av facebook så därför har jag ett annat namn!
Citera
2026-07-29, 14:48
Medlem
Som sagt finns inga regler för när. Ett tips är att prata först med kollegan när ni ses på jobbet och berätta som det är. Annars kanske det blir tråkig stämning när ni ses om du avböjer.

När jag fanns på Facebook kunde jag få vänskapsförfrågan från någon okänd kvinna. Jag är den som föredrar vara vän på Facebook, med dem som jag faktiskt känner i verkliga livet. Så sa till kvinnan att vi kan prata lite först men tappade ofta talförmägan. Kanske också ett tips att prata med henne först på Facebook på fritiden och bestäm dig sedan om ni ska vara vänner. Där kan du även säga som det är om det känns lättare.
Citera
2026-07-29, 14:52
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Samma anledning om att jag tagit bort mig från Hitta, Eniro, Mrkoll, Ratsite osv. Har någon inte mitt nummer, adress eller Facebook så slipper jag dem, vill jag dem något brukar det vara förhållningsvis lätt då de allra flesta har allt öppet. Mitt barns mamma har mitt nummer, det är väl den enda som jag inte vill ha att göra med som har det, men hon ringer inte.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-07-29 kl. 14:55.
Citera
2026-07-29, 15:03
Medlem
Merwinnas avatar
Jag tycker inte att det är OK att skicka vänförfrågan till en chef högre upp i hierarkin, utan då bör initiativet tas av den högst uppsatte först. Men helst inte alls mellan folk på arbetsplatser, inte förrän man blivit privat vän med någon av dem. Det kan ju vara så att man delar saker på Facebook (och andra sociala media) som inte skulle se bra ut på arbetsplatsen - som kan bli till nackdel för en där.

I och för sig går det att ha en "begränsadlista" som man sätter kollegor, barnens kompisars föräldrar och andra som oväntat och oönskat hör av sig på. Man kan ju välja för varje inlägg vem som får se det, och då får dessa bara se helt oskyldiga inlägg, inget komprometterande och privat eller kontroversiella åsikter. Personerna får aldrig veta att de befinner sig på begränsadlistan, om de inte känner någon som inte gör det, och dessa två sätter sig ner och jämför vad de kan se på din wall. Men det är nog ovanligt att vuxna människor ids hålla på med sådant.
Senast redigerad av Merwinna 2026-07-29 kl. 15:51.
Citera
2026-07-29, 16:17
Moderator
evilhoneys avatar
Jag skulle absolut inte vilja ha en vänförfrågan från varken chef eller underordnad, jag skulle inte skicka någon heller.
Överlag lägger jag inte till folk jag inte umgås privat med, det finns ingen anledning för kollegor, chefer, kunder eller annat löst folk ska ha mig på FB eller följa på sociala medier. Vill folk i den kategorin ha kontakt går det bra att maila, ringa eller skicka sms.

Sen ska kanske tilläggas att det inte är mycket att följa ändå, det där med att dela med sig av livet på SoMe har väl dött ut?
Citera
2026-07-29, 16:18
Medlem
HBTKuks avatar
När man är över 60. Finns väl ingen yngre än så som är på Fejsbok.
Citera
2026-07-29, 16:34
Medlem
J.Doessons avatar
Man kan väl skicka förfrågan när som helst för dom som känner att dom vill ha kollegor på sin vänlista.
Citera
2026-07-29, 17:39
Medlem
Anställda och VD bör inte vara vänner på Facebook.
Citera
2026-07-29, 17:47
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tycker inte att det är OK att skicka vänförfrågan till en chef högre upp i hierarkin, utan då bör initiativet tas av den högst uppsatte först. Men helst inte alls mellan folk på arbetsplatser, inte förrän man blivit privat vän med någon av dem. Det kan ju vara så att man delar saker på Facebook (och andra sociala media) som inte skulle se bra ut på arbetsplatsen - som kan bli till nackdel för en där.

Intressant. Ligger någonting i detta. Alla som jag har på FB "över mig" i yrkeslivet har skickat en förfrågan till mig. Inte tänkt på det tidigare, men det skulle kännas jättekonstigt att agera tvärtom.
Citera
2026-07-29, 17:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Intressant. Ligger någonting i detta. Alla som jag har på FB "över mig" i yrkeslivet har skickat en förfrågan till mig. Inte tänkt på det tidigare, men det skulle kännas jättekonstigt att agera tvärtom.

Ja, men alla fattar inte sådana sociala koder idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in