2026-07-29, 12:26
Medlem
I Sverige har vi i dag en av västvärldens högsta marginalskatter på höga inkomster: som mest mellan 49 och 55 procent, beroende på vilken kommun man bor i. Den lägsta marginalskatten finns i Österåker, där den är cirka 49 procent, och den högsta i Dorotea, där den är cirka 55 procent.

Nu vill L och M sänka den högsta marginalskatten så att människor får behålla mer än 50 kronor av varje extra intjänad hundralapp. M har inte sagt exakt hur mycket partiet vill sänka den, men L har föreslagit en sänkning med 10 procentenheter.

Källa:
https://omni.se/mohamsson-vill-se-sankt-statlig-inkomstskatt/a/oE9keW
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m-vill-sanka-skatten-for-hoginkomsttagare

Vad tycker ni? Borde marginalskatten sänkas till under 50 procent, så att man får behålla mer än hälften i plånboken oavsett var i Sverige man bor?
Citera
2026-07-29, 12:44
Medlem
Visst skall den det.
Nu är det väl bara KD som inte gjort gemensamt uttalande med L...

Ser nu artikeln i SVT är från oktober och inget vallöfte i valrörelsen och L:s är från Almedalen så inget gemensamt utspel.
Senast redigerad av tjanska 2026-07-29 kl. 12:54.
Citera
2026-07-29, 12:56
Medlem
Limma skinkbits avatar
Det är klart att L och M vill göra det. Självklart ska vi förbättra ytterligare för dem (oss) som redan har det bra.
På nåt sätt kan säkert Johan Britz (L), den lille sadisten, motivera detta med att det sänker arbetslösheten också. Han hatar ju fattiga människor, det vet vi sedan tidigare. Mohamsson vet jag inte så mycket om mer än att hon är desperat och provar alla tänkbara metoder nu. Rimliga såväl som orimliga.
Citera
2026-07-29, 13:00
Medlem
OlofJohanssonSvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Det är klart att L och M vill göra det. Självklart ska vi förbättra ytterligare för dem (oss) som redan har det bra.
På nåt sätt kan säkert Johan Britz (L), den lille sadisten, motivera detta med att det sänker arbetslösheten också. Han hatar ju fattiga människor, det vet vi sedan tidigare. Mohamsson vet jag inte så mycket om mer än att hon är desperat och provar alla tänkbara metoder nu. Rimliga såväl som orimliga.

Hoppas idioterna i Moderaterna sänker sitt valresultat med 5% på detta hjärndöda förslaget.
Citera
2026-07-29, 13:35
Medlem
kyrkstockens avatar
Hur skall L förverkliga det? Från parkbänken utanför bolaget?

Jag ser absolut ingen skillnad på M, FP ELLER C när M slängt kung och fosterland, villa att staten skall garantera företagens vinster, eller centern övergett decentraliseringsprincipen som värdegrund (C var sista bastionen mot kommunsammanslagningarna 1972).

Att C sitter i sossebåten beror enbart på att Annie Rööf försökte sig på maktspel för att bli statsminister.

Pedofilerna i C trivs alltför bra i opposition. Man lyfter jättelön utan meriter och behöver inte ens närvara på jobbet.
Senast redigerad av kyrkstocken 2026-07-29 kl. 13:40.
Citera
2026-07-29, 13:53
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Klart L vill det så desperata som de är nu!
Citera
2026-07-29, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Klart L vill det så desperata som de är nu!

Det är strategiskt för L för att vinna några stödröster bland höginkomsttagare Tidöväljare.
Citera
2026-07-30, 14:01
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
I Sverige har vi i dag en av västvärldens högsta marginalskatter på höga inkomster: som mest mellan 49 och 55 procent, beroende på vilken kommun man bor i. Den lägsta marginalskatten finns i Österåker, där den är cirka 49 procent, och den högsta i Dorotea, där den är cirka 55 procent.

Nu vill L och M sänka den högsta marginalskatten så att människor får behålla mer än 50 kronor av varje extra intjänad hundralapp. M har inte sagt exakt hur mycket partiet vill sänka den, men L har föreslagit en sänkning med 10 procentenheter.

Källa:
https://omni.se/mohamsson-vill-se-sankt-statlig-inkomstskatt/a/oE9keW
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m-vill-sanka-skatten-for-hoginkomsttagare

Vad tycker ni? Borde marginalskatten sänkas till under 50 procent, så att man får behålla mer än hälften i plånboken oavsett var i Sverige man bor?

Varför vill de inte avskaffa skatt och moms helt är väl min stilla undran.
Citera
2026-07-30, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Varför vill de inte avskaffa skatt och moms helt är väl min stilla undran.

Eftersom det är billigare.
Den statliga inkomstskatten bidrar till statskassan med ca 55 miljader kr per år.
Momsen bidrar till statskassan med ca 400 miljader kr per år.
Citera
2026-07-30, 14:34
Medlem
smickras avatar
Citat:
Eftersom det är billigare.
Den statliga inkomstskatten bidrar till statskassan med ca 55 miljader kr per år.
Momsen bidrar till statskassan med ca 400 miljader kr per år.

Jo jag vet. Jag är kommunist/vänster. Så är alla andra här på forumet också.
Citera
2026-07-30, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Jo jag vet. Jag är kommunist/vänster.

Skönt att du säger det rent ut. Andra här är också vänsterkommunister, men de låtsas vara missnöjda Tidöväljare.
Citera
2026-07-30, 19:36
Medlem
smickras avatar
Citat:
Skönt att du säger det rent ut. Andra här är också vänsterkommunister, men de låtsas vara missnöjda Tidöväljare.

Alla som röstar i svenska val är kommunister per definition. Finns inte ett enda riksdagsparti som inte är kommunism. Om du inte vet något parti som tänker avskaffa skatt och moms.
Skatt och moms är kommunism.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in