Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Du tar inte riktig emot informationen. Den info du får innebär ett falsifierande av dina föreställningar.
1. Automatisering innebär att man kan ta ut effekten av den i antingen ökad levnadsstandard eller minskad arbetstid. Eller någon kombination.
Detta ser jag inget spår av att du tagit emot.
Det innebär t ex att om vi från 1930 tagit ut all automatisering i fritid hade vi levt idag med utedass, brunn på gården, ingen el eller rinnande vatten. Men med mycket fritid. Dvs vi hade gjort enligt ditt förslag, vi hade hållit ett högt lönekrav. Och då minskar antalet jobb som kan betala de höga lönekraven. Och vår levnadsstandard ökar inte för arbetar inte mer.
Och du hade kunnat hävda att mekaniseringen av jordbruket gör att det är så billigt med maskiner att människor inte kan bidra. Precis som du nu påstår.
Men den här insikten finns inte hos dig. Du kommer läsa vad jag skrivit men vet efteråt inte vad som stod.
2. Automatisering införs för att det är lönsamt. Inte annars.
Dvs fortsätter vi arbeta lika mycket kommer det produceras MER. Dvs BNP/Capita kommer ÖKA.
Det leder till att vi därmed kommer kunna konsumera MER.
(Detta har inget med pengar att göra).
Det här har du inte heller förstått.
Har vi en levnadsstandard som ger oss möjligheten att konsumera x varor och tjänster. Och vi inför en automatisering som gör att vi ifall vi fortsätter arbeta kommer kunna konsumera x+y varor och tjänster. Där säger du då att: "nej fortsätter vi arbeta så svälter vi ihjäl". Då med någon förvirrad retorik om att lönen inte skulle räcka till den ökade produktionen. Men begriper inte att produktionen kommer prissättas så att vi konsumerar den.
Problemet här är att du (liksom många andra) har låst dig vid några föreställningar som helt saknar ekonomisk logik. Och du totalvägrar att ta in någon som helst kunskap i ämnet.
Även om du inte skulle hålla med om de två punkterna ovan så behöver du iaf ta in informationen så passa att du felfritt kan återge dessa. Då först finns förutsättningar för en saklig diskussion.
Din retorik är bara tomma påståenden utan någon som helst ekonomisk logik. Det är lite som att du säger att gud kommer nedstiga på jorden och skänka oss robotar som gör allt vi tänker på. Och så vill du inte riktigt ta emot information om att verkligheten är något annorlunda.
Jag har tagit emot dina två punkter. Problemet är att du inte verkar förstå min invändning.
Jag håller med om att automatisering historiskt har lett till högre produktivitet, lägre priser och högre levnadsstandard. Där är vi överens.
Men du utgår från att detta alltid kommer att fortsätta på samma sätt. Det är just det jag ifrågasätter.
Du säger att ökad produktivitet leder till mer konsumtion och därmed mer arbete någon annanstans i ekonomin. Min fråga är: vilka människor ska utföra det arbetet om AI och robotar även kan utföra de nya arbetsuppgifterna billigare och bättre?
Du svarar aldrig på den frågan. Du bara upprepar att “det blir mer jobb”, vilket är precis det som behöver bevisas.
Du säger också att produktionen kommer prissättas så att vi kan konsumera den. Men vem ska ha inkomsterna att köpa den ökade produktionen om allt större delar av produktionen sker utan mänskligt arbete?
Det räcker inte att säga “marknaden löser det”. Marknaden fördelar normalt köpkraft genom löner. Om lönearbete inte längre är den dominerande produktionsfaktorn måste du förklara vilken mekanism som ersätter den.
Du hänvisar hela tiden till 200 års historik. Jag hänvisar till en teknikutveckling som för första gången syftar till att ersätta både kognitivt och fysiskt arbete samtidigt. Historien visar att nya jobb har skapats tidigare. Den bevisar inte att människan alltid kommer att ha en ekonomisk konkurrensfördel.
Det är den punkten du fortfarande inte har bemött.