Citat:
Ja, visst känns det surrealistiskt att leva i just denna tid? Ibland undrar jag på skämt om man inte är huvudrollsinnehavaren i en 'Truman Show', och att någon driver med en. Men tyvärr är det verkligheten.
Jag tror (TROR!) att det enda man kan göra, är att inte göra. Fokusera på sitt inre själsliv, meditera, filosofera. Inte bidra till detta skådespelet i största möjliga mån. Tack och lov finns ju ännu böcker att läsa! Räddningen kommer aldrig komma i form av en yttre påverkan utan är helt beroende av att du och jag själva kommer till insikt och acceptans. Det är som det är, jag kan bara förändra det som finns framför mig och min inställning till händelser som ligger utanför min direkta påverkan. Trots allt, om alla militärer lade ner sina vapen skulle inga krig existera. Om ingen lydde makten så hade de inte längre någon makt.
Jag tror (TROR!) att det enda man kan göra, är att inte göra. Fokusera på sitt inre själsliv, meditera, filosofera. Inte bidra till detta skådespelet i största möjliga mån. Tack och lov finns ju ännu böcker att läsa! Räddningen kommer aldrig komma i form av en yttre påverkan utan är helt beroende av att du och jag själva kommer till insikt och acceptans. Det är som det är, jag kan bara förändra det som finns framför mig och min inställning till händelser som ligger utanför min direkta påverkan. Trots allt, om alla militärer lade ner sina vapen skulle inga krig existera. Om ingen lydde makten så hade de inte längre någon makt.
Böcker kan väl vi (som haft turen att växa upp innan AI började genomsyra vårt samhälle) få tag på för närvarande utan större problem, men frågan är hur det kommer att se ut framöver, om det nu fortsätter. Jag håller förstås med om att det är viktigt att man ägnar tid åt meditation, sitt inre själsliv och sådant, för att åtminstone inte bli alldeles galen av allt det här - självkontroll (rätta mig om jag tolkat dig fel) och att acceptans är en del av livet, fast en gräns finns också tänker jag och den har de redan passerat för länge sedan. Jag är tyvärr inte filosofiskt lagd men det låter lite som att du menar att vi borde fly in i tankens värld?
De "rätta" personerna kan säkerligen väcka folkets uppmärksamhet och åstadkomma en hel del. Nog är det lättare sagt än gjort, men med tillräckligt mycket engagemang o. d. kan det gå. Att göra skillnad för andra och kämpa för att de kommande generationerna (och en själv) skall ha det bra är väl något att sträva efter? Jag säger inte att alla skall bli som G. Thunberg nu för många av oss har nog att tänka på som det är.