2026-08-08, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, visst känns det surrealistiskt att leva i just denna tid? Ibland undrar jag på skämt om man inte är huvudrollsinnehavaren i en 'Truman Show', och att någon driver med en. Men tyvärr är det verkligheten.

Jag tror (TROR!) att det enda man kan göra, är att inte göra. Fokusera på sitt inre själsliv, meditera, filosofera. Inte bidra till detta skådespelet i största möjliga mån. Tack och lov finns ju ännu böcker att läsa! Räddningen kommer aldrig komma i form av en yttre påverkan utan är helt beroende av att du och jag själva kommer till insikt och acceptans. Det är som det är, jag kan bara förändra det som finns framför mig och min inställning till händelser som ligger utanför min direkta påverkan. Trots allt, om alla militärer lade ner sina vapen skulle inga krig existera. Om ingen lydde makten så hade de inte längre någon makt.

Böcker kan väl vi (som haft turen att växa upp innan AI började genomsyra vårt samhälle) få tag på för närvarande utan större problem, men frågan är hur det kommer att se ut framöver, om det nu fortsätter. Jag håller förstås med om att det är viktigt att man ägnar tid åt meditation, sitt inre själsliv och sådant, för att åtminstone inte bli alldeles galen av allt det här - självkontroll (rätta mig om jag tolkat dig fel) och att acceptans är en del av livet, fast en gräns finns också tänker jag och den har de redan passerat för länge sedan. Jag är tyvärr inte filosofiskt lagd men det låter lite som att du menar att vi borde fly in i tankens värld?

De "rätta" personerna kan säkerligen väcka folkets uppmärksamhet och åstadkomma en hel del. Nog är det lättare sagt än gjort, men med tillräckligt mycket engagemang o. d. kan det gå. Att göra skillnad för andra och kämpa för att de kommande generationerna (och en själv) skall ha det bra är väl något att sträva efter? Jag säger inte att alla skall bli som G. Thunberg nu för många av oss har nog att tänka på som det är.
Citera
2026-08-09, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genz
Böcker kan väl vi (som haft turen att växa upp innan AI började genomsyra vårt samhälle) få tag på för närvarande utan större problem, men frågan är hur det kommer att se ut framöver, om det nu fortsätter. Jag håller förstås med om att det är viktigt att man ägnar tid åt meditation, sitt inre själsliv och sådant, för att åtminstone inte bli alldeles galen av allt det här - självkontroll (rätta mig om jag tolkat dig fel) och att acceptans är en del av livet, fast en gräns finns också tänker jag och den har de redan passerat för länge sedan. Jag är tyvärr inte filosofiskt lagd men det låter lite som att du menar att vi borde fly in i tankens värld?

De "rätta" personerna kan säkerligen väcka folkets uppmärksamhet och åstadkomma en hel del. Nog är det lättare sagt än gjort, men med tillräckligt mycket engagemang o. d. kan det gå. Att göra skillnad för andra och kämpa för att de kommande generationerna (och en själv) skall ha det bra är väl något att sträva efter? Jag säger inte att alla skall bli som G. Thunberg nu för många av oss har nog att tänka på som det är.
Jag menar inte att vi skall fly in i tankens värld, det är tvärt om detta jag skulle säga att vi redan gjort i ett par hundra år (eller ännu längre). Samhället har frambragt en mängd 'jag' som vi identifierar oss med, dessa 'jag' som vill ha, som blir kränkta, som dras med i massrörelser (politiska, religiösa, sportsliga osv.) När man mediterar så är lite av poängen att man tystar denna inre monolog, detta ältande av det förgångna eller oro och planering inför framtiden. I det sinnelaget är man inte speciellt nödgad att känna begär, kriga eller kliva över lik för att man själv skall vinna på det. Och naturligtvis är en sådan sinnesstämning inte populär i ett samhälle där konsumtion och kapitalism härskar, ett samhälle som är förtrollat av religionen 'evig tillväxt'.

Ja, visst finns det människor som inspirerar, men jag tror problemet är just detta, att sådana människor snabbt sväljes upp av samhället. Ta till exempel Buddha - han påstod aldrig att han var något annat än en vanlig människa som ville lära ut vägen till den upplysning han ansåg sig vandrat. Men istället för att alla följde hans väg, så är det bara en liten, liten del som gör det (munkar). Resterande del sysslar med samma meningslösa riter som man känner igen från alla andra religioner. Man offrar (tänder rökelser), besöker heliga platser, reciterar verser osv. osv. Det var ju absolut inte det som Buddha ville, att dyrkas som en sorts Gud. Och detsamma gäller i princip alla former av idoldyrkan: istället för att faktiskt följa deras exempel, så dyrkar man dem.
Senast redigerad av ladicius 2026-08-09 kl. 11:13.
Citera
2026-08-12, 14:17
Medlem
brianmolkos avatar
Borde kanske byggas lager för gamla, böcker, butiksinredning osv ...
Citera
2026-08-12, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Butiksinredning leder nog inte till någon större upplysning, men böcker - absolut. Dagens bibliotek är ju mer tillhåll för rumänska tiggare, en plats där parkbänksalkisar gör sin morgonrutin och ungdomsgäng som låter högre än en gospelkör.
Citera
2026-08-12, 17:13
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Butiksinredning leder nog inte till någon större upplysning, men böcker - absolut. Dagens bibliotek är ju mer tillhåll för rumänska tiggare, en plats där parkbänksalkisar gör sin morgonrutin och ungdomsgäng som låter högre än en gospelkör.

Jag vet inte vad du besöker för bibliotek, men inget sådant här...

Inredningen behövs för återskapandet.
Citera
2026-08-12, 17:20
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad du besöker för bibliotek, men inget sådant här...

Inredningen behövs för återskapandet.
Stadsbiblioteket. Jag är glad att ditt bibliotek är förskonat från detta, tyvärr ät det inte så trevligt att besöka ens bibblan längre
Citera
2026-08-13, 05:05
Medlem
Citat:
Ja, ännu en bra anledning till att stänga ner varenda fördummande, energislösande AI-serverhall:
Böckerna köps i bulk, bokryggarna skärs av så att lösa sidor kan matas genom industriella skannrar, och pappret går sedan till pappersmassa.
[...]
En standardpall rymmer mellan 800 och 1 200 böcker, köpare skalar upp från pilotorder till batcher på 10 000 volymer eller mer, och de förstörande skannrarna arbetar i takten 80 till 120 sidor per minut.
https://teksajten.se/ai/ai-bolagen-koper-gamla-bocker-for-att-forstora-dem-jakten-pa-ren-mansklig-text

Ett sorts intellektuellt självmord - fullständigt bisarrt. Hur i h-vete kan man se sig själv i spegeln och samtidigt arbeta med detta?

Jag antar att vederbörande också begagnar sig av en vevgrammofon eller dylikt maskineri för att åtnjuta tonerna från gamla stenkakor. Blotta tanken på att kunna tillgodogöra sig gamla mästerverk via moderna medier så som YouTube eller Spotify är ju avskyvärd. Våra barn får helt enkelt finna sig i att göra som vi gjorde om dom ska få möjlighet att ta del av det kulturella arvet. Att överhuvudtaget tänka tanken på att njuta av Mozart, Beethoven eller Bach utan en orkester är definitivt blasfemi.
Senast redigerad av EgonKarman 2026-08-13 kl. 05:12.
Citera
2026-08-13, 13:04
Medlem
Citat:
Ja, det är förbryllande att ladicius, med flera med samma tankar, inte är gång med stora lager med gamla böcker.

Dom borde ta emot alla gamla böcker som kastas på ÅVC. Och lagra upp.

Helt obegriplig att dom är så passiva och handlingsförlamade.
Citera
2026-08-13, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Tror du missförstått kanske . Boken slängs och innehållet i boken tränar man AIn med. Det är inte så att innehållet från boken kommer gå att köpas eller dylikt.
Varför skulle inte det gå??
Det finns ju 10000 tals kopior av böckerna. Du kan nog få massor gratis bara genom att ställa dig på ÅVC och be att få de gamla böckerna som folk kastar.

Så återigen varför skulle inte det gå?
Citera
2026-08-13, 13:13
Medlem
swimp78s avatar
Nyheterna om det här läggs upp lite som ragebait att AI-jättarna förstör gamla unika böcker.

Men det är väl inte så att de söker efter ovanliga unika gamla böcker utan vill åt den enorma mängder text som inte finns digitaliserad och finns på internet? Det finns ENORMA mängder tryckt text i världen som inte finns i digital form men inte heller har nåt bevarandevärde, litterärt eller ens ekonomiskt värde.

Jag har lite insikt i sånt där, och råkar veta att av alla tryckta inbundna böcker som finns , på loppisar, i lager, dödsbon osv - och som inte heller finns i nytryck - så är är 99,7% helt värdelös pappersskräp.
Och detta säger jag som någon som älskar litteratur och själv har ett antal hyllmeter hemma.
Tryckt text är inte per definition värdefull eller unik.

AI vill inte åt unika bevaransvärda handskrifter från 1600-talet utan efter stora mängder ren text. Kvantitet

Verkar som folk tror att "gamla böcker" per automatik innebär att det finns ett egenvärde att "bevara". Men som sagt - det finns enorma mängder inaktuella, usla, amatöristiska, utdaterade, ointressanta och på annat sätt kassa böcker som ingen hade varit intresserad av och som saknar ekonomiskt värde. Ofta är det böcker som finns kvar för de trycktes mer av dem än vad folk ville ha.

Dessutom så bearbetas väl inte samma böcker om och om igen ? ´

Så jag ser inte riktigt problemet.
Senast redigerad av swimp78 2026-08-13 kl. 13:15.
Citera
2026-08-13, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Så jag ser inte riktigt problemet.
Nej, det är du uppenbarligen inte ensam om.
Citera
2026-08-13, 15:51
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Nej, det är du uppenbarligen inte ensam om.

Men du tänker att problemet är att AI "förstör gamla fina böcker som borde bevaras"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in