2026-07-29, 01:36
Medlem
Jag såg på nyheterna att omkring 162 personer blivit gripna i Frankrike för att ha tänt eld på skogsbränderna där.

Citat:
Bränderna fortsätter rasa i Frankrike.
Samtidigt har 162 personer gripits misstänkta för brott – och president Emmanuel Macron varnar för den svåraste situationen sedan andra världskriget.
https://www.tv4.se/artikel/3qPAx7b4hy8dwsHTbkzyop/162-gripna-efter-braenderna-i-frankrike

162 personer?!?! Det låter väldigt mycket tycker jag.

Varför vill man tända eld på skogen och orsaka dessa brutala skogsbränder som orsakar sånt lidande? Är detta organiserat på något sätt? Kommer trenden sprida sig till andra länder?
Senast redigerad av Devalvera 2026-07-29 kl. 01:53.
Citera
2026-07-29, 01:44
Medlem
exploring-mapss avatar
Antagligen blandat?

I nyheterna (alla?) så kan man läsa att det finns misstänkta i en del av fallen.

Domstolarna får säga sitt, men ja — det är möjligt att anlägga en brand
Senast redigerad av exploring-maps 2026-07-29 kl. 01:47.
Citera
2026-07-29, 01:48
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
162 personer?!?! Det låter väldigt mycket tycker jag.
Mycket anmärkningsvärt. Undrar vad som ligger bakom.

Terrorister? Organiserad brottslighet? Eller ny idiot-trend på Tik tok? "Arson challenge"?
Citera
2026-07-29, 01:49
Medlem
ILoveKnarks avatar
Handlar väl om att göra platserna billigare. (om det nu är antänt)
Att sakta göra det möjligt för storbolagen att äga mer och mer av det vi alla delar om jag får gissa.
Citera
2026-07-29, 01:54
Medlem
Kan finnas en massa orsaker bortsett från rent slav eller gnistbildning från tåg, skogsfordon mm.

- pyromaner triggas ofta av att det brinner, speciellt om de får veta att andra tänt på.
- islamister som vill djävlas med väst i ren allmänhet.
- klimataktivister som vill skapa panik så deras tokiga idéer och ideologi får mer uppmärksamhet.
Citera
2026-07-29, 01:54
Medlem
exploring-mapss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ILoveKnark
Att sakta göra det möjligt för storbolagen att äga mer och mer av det vi alla delar om jag får gissa.
Fast att alda upp användbara saker på en plats för att göra platsen billigare är väl helt idiotiskt?

Det blir ju billigare för att värdet sjunker.

Men visst, om du eldar upp allt på din tomt lär definitivt göra tomten billigare. Men det är dumt, oavsett vilken av parterna det är
Senast redigerad av exploring-maps 2026-07-29 kl. 01:56.
Citera
2026-07-29, 01:56
Medlem
Sveriges Radio har lite mer info:

Citat:
Några av de 162 personer som misstänks för att ha orsakat bränder i Frankrike tros vara pyromaner.

En av dem är en 18-årig frivillig brandman, berättar frilansjournalist Johan Tollgerdt.
https://www.sverigesradio.se/artikel/flera-brander-i-frankrike-misstanks-vara-anlagda
Citera
2026-07-29, 02:05
Medlem
(FB) Klimatkrig och skogsbränder
Citera
2026-07-29, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Mycket anmärkningsvärt. Undrar vad som ligger bakom.

Terrorister? Organiserad brottslighet? Eller ny idiot-trend på Tik tok? "Arson challenge"?

Troligen en blandning av alla plus pyromaner som triggas av pågående situation och "klimat aktivister" som agerar proxy för mörkare makter.

Citat:

En teori som även jag har övervägt, nån kanske vill ta över och bygga upp, om tändarna vet om detta syfte är dock osäkert, de kan agera utifrån en annan agenda och bli utnyttjade.

Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Kan finnas en massa orsaker bortsett från rent slav eller gnistbildning från tåg, skogsfordon mm.

- pyromaner triggas ofta av att det brinner, speciellt om de får veta att andra tänt på.
- islamister som vill djävlas med väst i ren allmänhet.
- klimataktivister som vill skapa panik så deras tokiga idéer och ideologi får mer uppmärksamhet.

Du har nog rätt det mesta, islamister som vill skapa kaos hos de otrogna är väl en teori god som någon annan men jag tror även en hel del vanliga människor i frankrike är oerhört frustrerade över situationen i landet och kanske nu tar chansen och djävlas med staten/sina medmänniskor.
Citera
2026-07-29, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balderis
(FB) Klimatkrig och skogsbränder
Vilken usel tråd. Vad ska man diskutera där? Jag fattar inte den trådstarten. Vad är det för rubrik ens?
Citera
2026-07-29, 02:14
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Uppenbarligen finns det dårar som tänder på men det ursäktar nog inte ens större delen av bränder. El Nino var extremt stark i år och det visste vi redan i Mars.
Citera
2026-07-29, 03:47
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Kan vara detta. Eller terrorism. Eller idioter.... hmm kanske lite av varje 🤔

många gripna var det i alla fall...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här