2026-07-28, 23:41
Medlem
Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) har en regel att en idrottare måste anses komma topp-12 i sin gren för att vederbörande ska bli uttagen till OS.

Exempelvis har Yolanda Ngarambe (löpning) nått kvalgränsen två gånger till OS. Men hon har ej blivit uttagen till OS av SOK.
Sex individuella idrottare har gått samman och inleder ett ärende mot SOK hos idrottens skiljedomstol Cas, rapporterar Radiosporten.
Anledningen är att de menar att SOK:s uttagningskriterier strider mot olympisk lag.

– Det här måste få ett stopp, säger Yolanda Ngarambe till SVT Sport.

Yolanda Ngarambe har själv kvalificerat sig till OS utifrån internationella kvalgränser och blivit nekad att åka av Sveriges Olympiska Kommitté två gånger.

– Förra gången blev jag jätteledsen, den här gången är jag äldre, mognare och jag känner ilska, säger Ngarambe.
https://www.svt.se/sport/artikel/fick-inte-aka-till-os-anmaler-sok-till-cas

Nyligen har David Thid (häck) bytt landslag till Thailand för att kunna satsa på OS. Även Nora Lindahl (sprint) har bytt landslag till Finland för att kunna satsa. Även i vinter-OS har vi exempelvis Emma Aichler (slalom) som bytt landslag till Tyskland och rönt stora framgångar i OS.

https://www.svt.se/sport/friidrott/david-thids-kritik-mot-sok-efter-nationsbytet-det-ar-trakigt

https://www.svt.se/sport/friidrott/nora-lindahls-kritik-mot-sverige-ingen-losning-ingen-plan-ingen-hjalp

https://www.expressen.se/sport/os/sa-hamnade-svenska-emma-aicher-i-tyska-landslaget-/

Det är allvarligt att svenskar byter landslag för att kunna satsa på sin sport. Det tyder på att SOK och svensk idrott gör saker fel.

Hur bör detta hanteras så att folk känner gemenskap med Sverige och får det stöd dom behöver i sina satsningar på OS? Är topp-12 regeln en rimlig regel?
Senast redigerad av Devalvera 2026-07-28 kl. 23:47.
Citera
2026-07-29, 00:28
Medlem
Visst är topp 12-regeln utformad som sådan att atleten måste anses kunna sluta topp 12, men behöver inte nödvändigtvis vara rankad topp 12 inför? Så har jag uppfattat den iaf och det må vara lite luddigt men jag tycker att det är en rimlig standard att ha förutsatt att man hellre är lite snällare i bedömningen än onödigt strikt. Problemet som jag ser det är att man idag går långt över onödigt strikt till den grad att man regelbundet bryter mot sin egen regel och bänkar alla idrottare som inte har en rimlig chans på pallen.

Avsätt SOK och ersätt med nytt blod med en naiv inställning till vad som är sportsligt möjligt och låt dom härda sig själva till en rimlig nivå.
Citera
2026-07-29, 00:42
Medlem
Tavastehuss avatar
Har dessa personer någon koppling till respektive land? Det har inte nämnts i de artiklar jag läst och att fråga anses mycket fult.

Tänkte mest på Nora här.

Surt om man har kvalifikationerna men inte tas ut. Däremot har jag ingenting till övers för landslagsbyten. Känner man som idrottare stolthet inför det nya landet och tänder publiken där till? Kan det inte lika gärna resultera i en backlash där man anser att Nora tar någon annans - en finländskas - plats?
Citera
2026-07-29, 01:51
Medlem
ILoveKnarks avatar
Har själv aldrig intresserat mig för hur någon faktiskt kvalificierar sig till ett OS. Detta var intressant läsning. Tråkiga nyheter du delar dock. Vad kan kommitén göra annorlunda för att behålla våra svenska talanger?
Citera
2026-07-29, 02:05
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Har dessa personer någon koppling till respektive land? Det har inte nämnts i de artiklar jag läst och att fråga anses mycket fult.

Tänkte mest på Nora här.

Surt om man har kvalifikationerna men inte tas ut. Däremot har jag ingenting till övers för landslagsbyten. Känner man som idrottare stolthet inför det nya landet och tänder publiken där till? Kan det inte lika gärna resultera i en backlash där man anser att Nora tar någon annans - en finländskas - plats?

För Nora gäller.
Citat:
Hennes pappa Markus är född i Finland och hon tränas av sin mamma Frida Lindahl som är svensk medborgare

Så hon har ju fog att byta. Inte en sedvanlig idrottsturist således. Just för känns det ju mest surt för svensk del då hon ju verkar vara rejält bra. För henne verkar det vara pengafråga inte detta med kraven på top 12. Att SOK inte helt inte öppnade plånboken.
Citera
2026-07-29, 02:53
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
För Nora gäller.

Så hon har ju fog att byta. Inte en sedvanlig idrottsturist således. Just för känns det ju mest surt för svensk del då hon ju verkar vara rejält bra. För henne verkar det vara pengafråga inte detta med kraven på top 12. Att SOK inte helt inte öppnade plånboken.
Tack, då känns det som att Norafisken numera simmar i de rätta vattnen.

Tänk vad bekvämt ändå att ha möjligheten att tävla för en annan nation när det kniper. Men alla är lika mycket svenskar för det!

Med det sagt välkomnar jag ändå en debatt om SOK och pengar. Har förresten inte finska olympiska kommittén samma ekonomiska bekymmer och/eller urvalssystem? Eller är det bara att man på andra sidan Östersjön aldrig skulle få för sig att tävla i blågult?
Citera
2026-07-29, 10:19
Medlem
GormDenGamles avatar
Helt förståeligt att de bytar land. De har kvalat in och borde då skickas dit.
Och man kan faktiskt överprestera när det gäller som mest.
Citera
2026-07-29, 10:32
Medlem
Man kan väl gissa att de inte följer de villkor som gäller om de nu kvalificerat sig men ändå inte blivit uttagna. De ska även nå rätt resultat under rätt tid. Det verkade inte heller vara svenskar mer än i ett fall. De ser väl bara Sverige som en mjölkko de hämtar pengar hos.
Citera
2026-07-29, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus

Tänkte mest på Nora här.

Som nån redan svarat så har Nora en finländsk pappa. David Thids mamma har thailändska rötter. Så de hör ju båda på sätt och vis hemma i de länder de bytt till.
Citera
2026-07-29, 18:52
Medlem
TeEsErs avatar
Det var mig veterligen ingen som grät bittra tårar när Duplantis bytte till Sverige.
Citera
2026-07-29, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det var mig veterligen ingen som grät bittra tårar när Duplantis bytte till Sverige.
Han bytte aldrig. Hade aldrig representerat nåt annat land.
Citera
2026-07-29, 20:35
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr

Exakt. Tippar på vi ändå ligger plus (eller iaf inte minus) i övergångarna. Ludmilla och tjejerna från Afrika som sprang medeldistans är några som samlat medaljer.

Speciellt i de individuella idrotterna så är incitamentet att tävla för ett (specifikt) land underlägset vs att bereda idrottarens bästa förutsättningar för att lyckas.

Citat:
Ursprungligen postat av EnidBlyton
Han bytte aldrig. Hade aldrig representerat nåt annat land.

Sant. Fast faktum är att han var inställd på att tävla för USA innan SWE värvade honom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in