2026-07-30, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) har en regel att en idrottare måste anses komma topp-12 i sin gren för att vederbörande ska bli uttagen till OS.

Exempelvis har Yolanda Ngarambe (löpning) nått kvalgränsen två gånger till OS. Men hon har ej blivit uttagen till OS av SOK.
Sex individuella idrottare har gått samman och inleder ett ärende mot SOK hos idrottens skiljedomstol Cas, rapporterar Radiosporten.
Anledningen är att de menar att SOK:s uttagningskriterier strider mot olympisk lag.

– Det här måste få ett stopp, säger Yolanda Ngarambe till SVT Sport.

Yolanda Ngarambe har själv kvalificerat sig till OS utifrån internationella kvalgränser och blivit nekad att åka av Sveriges Olympiska Kommitté två gånger.

– Förra gången blev jag jätteledsen, den här gången är jag äldre, mognare och jag känner ilska, säger Ngarambe.
https://www.svt.se/sport/artikel/fick-inte-aka-till-os-anmaler-sok-till-cas

Nyligen har David Thid (häck) bytt landslag till Thailand för att kunna satsa på OS. Även Nora Lindahl (sprint) har bytt landslag till Finland för att kunna satsa. Även i vinter-OS har vi exempelvis Emma Aichler (slalom) som bytt landslag till Tyskland och rönt stora framgångar i OS.

https://www.svt.se/sport/friidrott/david-thids-kritik-mot-sok-efter-nationsbytet-det-ar-trakigt

https://www.svt.se/sport/friidrott/nora-lindahls-kritik-mot-sverige-ingen-losning-ingen-plan-ingen-hjalp

https://www.expressen.se/sport/os/sa-hamnade-svenska-emma-aicher-i-tyska-landslaget-/

Det är allvarligt att svenskar byter landslag för att kunna satsa på sin sport. Det tyder på att SOK och svensk idrott gör saker fel.

Hur bör detta hanteras så att folk känner gemenskap med Sverige och får det stöd dom behöver i sina satsningar på OS? Är topp-12 regeln en rimlig regel?

Emma Aicher var inte p.g.a SOK. Hon bytte i tonåtrn, innan hon slagit igenom. Ttor det handlade om att hon ville satsa på fartgrenarna i alpint.
Citera
2026-07-30, 11:58
Medlem
FNLSs avatar
Utöver de som bytt är det ett gäng som lagt av pga sok
Citera
2026-07-30, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det var mig veterligen ingen som grät bittra tårar när Duplantis bytte till Sverige.

Det är sant men han har ju aldrig blivit riktigt folkkär i Sverige trots sin svenska mamma. Han har blivit sedd som en amerikan men förstås tolererad i landslaget p g a alla guldmedaljer som man fått genom honom.
Citera
2026-07-31, 09:57
Medlem
Man kan diskutera topp 12 och övriga krav som SOK har. Hur som haver är det är klart att det är idrottsförbunden som är medlemmar och i slutändan bestämmer i SOK. Vill man ha med sig dem för att få till en regeländring så är det nog inte att slopa topp 12 kravet som kommer ge resultat, hur mycket än man gråter i media över hur synd det är att en "dussinidrottare" internationellt inte kommer med.

Det jag inte förstår är varför inte friidrottsförbundet lägger en motion som tillåter att alla som är kvalade till OS, men är utanför topp 12 och talangkriterier etc.., får själva finansiera sina förberedelser och platser. Antingen via sitt förbund eller själva. Det tror jag de flesta förbund skulle ställa sig bakom.

Istället lägger man en motion om att hela skrota topp 12 systemet och ge alla som kvalar plats, när man vet hur opopulärt det skulle vara hos de flesta andra förbund som skulle se sina kandidatater få mindre resurser. Man är antingen helt lurad av att man har med sig media och tror att det är jättepopulärt eller så är man bara blåst.
Senast redigerad av throwaway2 2026-07-31 kl. 10:35.
Citera
2026-07-31, 10:21
Medlem
För att ta Nora som exempel då, som jag förstår det är detta tidslinjen.

Tas med i Olympisk Offensiv-programmet av SOK.
Får åka på talangkriteriet till OS i Paris, blir 23a.
Bor och tränar i Luxemberg vid tiden, där även Pappa jobbar.
Luxemburg ändrar förutsättningar för de som ej är medborgare och hon står utan anläggning.
Vill att SFIF och/eller SFIF ska beskosta hennes träning (+övrigt levende?) nere i Luxemburg eller satsning i Sverige.
Vill komma med i Topp och Talang.
Hon får nej av båda, byter till Finland.

Jag känner inte till hur Finlands stödsystem ser ut men jag kan tänka mig att det är mindre omfattande än Sverige så Nora finaniserar det mesta själv.

Slutsats för mig är att det nej hon fick av SFIF och SOK inte egentligen var avgörande då hon hade råd att med egna medel lösa problemet. Utan det enda som var avgörande var den säkerhet att hon kommer tas ut till OS om hon klarar den internationella gränsen för deltagande, i övrigt det det mesta förmodligen sämre. Det är ju inte vid tidspunkten av bytet klart att hon inte skulle tagits ut till OS 28 av SOK.
Senast redigerad av throwaway2 2026-07-31 kl. 10:32.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in