Citat:
Jag svarade på en annan post om att rätt många båtförare (och i mitt fall seglare) inte förstår hur tunna marginaler det är "till havs". Och att de därför utan tillräckligt insikt och självinsikt inbillar sig att de klarar sig hur bra som helst, en sen är det bara inte så.
Det är knappast relevant i det här fallet, men det är samtidigt en facett av att sätta sig i en snipa och tuffa på i en handelsfarled. Man kan båten, man kan rutten, vädret är ok, man har gjort allt förr. Det är så lugnt och chill att man inte ens kastar ett getöga bakåt med jämna mellanrum...
Och eftersom det kan hetta till i tråden så behöver jag säkert påpeka att det INTE är nåt försök att lägga hela skulden på snipan. Det är bara väldigt mänskligt, men det är också ett fatalt misstag man helt enkelt inte kan göra på sjön...
Det är knappast relevant i det här fallet, men det är samtidigt en facett av att sätta sig i en snipa och tuffa på i en handelsfarled. Man kan båten, man kan rutten, vädret är ok, man har gjort allt förr. Det är så lugnt och chill att man inte ens kastar ett getöga bakåt med jämna mellanrum...
Och eftersom det kan hetta till i tråden så behöver jag säkert påpeka att det INTE är nåt försök att lägga hela skulden på snipan. Det är bara väldigt mänskligt, men det är också ett fatalt misstag man helt enkelt inte kan göra på sjön...
Det är ett misstag man skall kunna göra som förare av en fritidsbåt, då det är ett grundläggande rimligt åtagande att man håller god utkik framåt och vid behov varnar den som är försumlig. Det spelar ingen roll om det är på sjön. Det är också anledningen till att det inte sker fler sådana här olyckor; professionella fartygsbefäl vet vilka förpliktelser de har att undvika att köra över någon och har kompetensen och rutinerna att undvika det.
Det har fallerat här och fritidsbåtens försummelser är ointressanta i sammanhanget. Det måste vara glasklart och fortsätta gälla att fartyget måste ha tillräckliga kunskaper, rutiner och tekniska hjälpmedel att att undvika att köra över fritidsbåtar under liknande omständigheter.
Om olyckan inte enbart beror på befälets och lotsens försumlighet måste nya lagar och regler till för att undvika liknande olyckor, innefattande tekniska hjälpmedel, krav på bemanning, krav på utkik och sikt osv.
Och där rättvisa skall skipas måste man göra allt för att i så fall hålla rederiet Misje Rederi AS och dess ledare Roald Misje ansvariga för att ha dödat två personer.