2026-08-29, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Åkevavillni
Fast det håller inte fullt ut.
Om du som vakthavande på bryggan uppmärksammar två medgångare på radarn, och du senare får regn som både stör den visuella sikten samt stör radarn. Måste du så klart förvissa dig om vart dessa två medgångare tagit vägen, innan du fortsätter.

Vad menar du med innan du fortsätter?
Citera
2026-08-29, 07:45
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Han måste mena hypotetiskt. Varken lots eller BFH såg ju snipan på radarn
Citera
2026-08-29, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag brukar tycka att SVT är hyggligt opartiskt, men den redogörelse för åtalet och innehållet i fuppen som nu ligger uppe, skriven av nån Linus Angvarson Valberg, är beklämmande urusel.

Bilderna inifrån Misje Verde: Här syns fritidsbåten på radarn.

Är det nåt jag missar med den här olyckan när så många verkar ha en helt utflippad inställning till hela händelsen? Är det liksom meningen att man totalt ska sympatisera med en snipa som kör mitt i en handelsfarled utan att ha nån koll på sin omgivning och därför råkar ut för en tragisk olycka?

I tråden gråter och gnäller och snedvinklar "debattörer" så det står härliga till, med känslorna uppskruvade på max. Varför?

Är du en sån där tomte som tror att om nån bromsar bilen och du kör in i dem bakifrån så är det deras fel för att de bromsade, snarare än ditt fel för att du inte höll tillräcklig med avstånd? För så funkar inte verkligheten. Bakomvarande fordon, oavsett format, har i princip alltid huvudansvar för att se till att inte orsaka olycka. Så nej, artikeln är inte särskilt vinklad, det är bara du som antingen inte fattar eller inte gillar hur lagstiftningen kring fordonsframförande ser ut.
Citera
2026-08-29, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
nja lotsen har ju tagit över ansvaret vid rodret men han gör ju annat kollar på sin ipad

Nej. Kapten kan inte lämna över ansvaret juridiskt
Citera
2026-08-29, 08:10
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Är du en sån där tomte som tror att om nån bromsar bilen och du kör in i dem bakifrån så är det deras fel för att de bromsade, snarare än ditt fel för att du inte höll tillräcklig med avstånd? För så funkar inte verkligheten. Bakomvarande fordon, oavsett format, har i princip alltid huvudansvar för att se till att inte orsaka olycka. Så nej, artikeln är inte särskilt vinklad, det är bara du som antingen inte fattar eller inte gillar hur lagstiftningen kring fordonsframförande ser ut.
Snarast du som är tomten här. Grattis till din familj med dig vid ratten. Läs förhöret med Albins bror som själv arbetat som sjökapten och lots.
Citera
2026-08-29, 08:12
Medlem
Citat:

Jag gissar på att han menar att du inte bör framföra ett större fartyg om du har minnesförmåga likt en gurka...
Citera
2026-08-29, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
Jag gissar på att han menar att du inte bör framföra ett större fartyg om du har minnesförmåga likt en gurka...

Ja men vad ska dom göra? "Innan du fortsätter" låter som att han tror man kan stanna fartyget likt en bil. Det finns inget "innan du fortsätter", det kommer ta flera kilometer att stanna och är dessutom en ganska drastisk åtgärd som kostar väldigt mycket tid och pengar och något de skulle behöva göra extremt ofta om de ska göra det varje gång. Kör mistlur visst, men jag förstår inte "innan du fortsätter".
Citera
2026-08-29, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Lotsen förtjänar livstids fängelse..
ja han verkar ju vara en jävligt oempatisk människa önskar han alla olycka i livet!!
Citera
2026-08-29, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Åkevavillni
Har den som framför snipan ett ansvar, absolut har han det men det blir ganska litet, lagmässigt, i det stora hela med tanke på alla de fel de gör på MV. Sedan har han som framför snipan ett annat ansvar, moraliskt, för de som finns ombord i hans snipa. Men det är som sagt en annan rättsskipning där.

För mig är det märkligt att någon kan ha så lite respekt för större fartyg när man framför en liten båt. Kanske var det vanans makt som gjorde att föraren av snipan låg mitt i farleden trots att det fanns gott om annan plats. Vanans makt har dock inget berättigande på en så dynamisk plats som sjön.
Citera
2026-08-29, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Nej. Kapten kan inte lämna över ansvaret juridiskt
vad fan har du en lots till då om dom leker med en ipad och dejtar tjejer på mobilen och ändå inte har något juridisk ansvar???

ska sjöfartsverket få tillbaka lite seriositet ska dom sparka denna FH till syd-sudan!!
Citera
2026-08-29, 08:27
Medlem
Citat:
Ja men vad ska dom göra? "Innan du fortsätter" låter som att han tror man kan stanna fartyget likt en bil. Det finns inget "innan du fortsätter", det kommer ta flera kilometer att stanna och är dessutom en ganska drastisk åtgärd som kostar väldigt mycket tid och pengar och något de skulle behöva göra extremt ofta om de ska göra det varje gång. Kör mistlur visst, men jag förstår inte "innan du fortsätter".

"Innan du fortsätter färden", kanske?
Citera
2026-08-29, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
"Innan du fortsätter färden", kanske?

Och vad är det som skall göras? Köra ett nödsstopp som kan ta uppemot flera kilometer och är en extremt drastisk manöver att utföra på ett fartyg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in