2026-08-21, 00:23
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores

Det är alltså på det viset, att ett fartyg för vilket regel 9b gäller, som säger att fartyg <20 m inte får hindra större fartyg i trånga farleder, ska tillämpa den regeln även när inget fartyg är i sikte, alltså även om man inte ser ett större fartyg. Man ska alltså redan från början se till att segla på ett sådant vis att man inte inte hindrar ett större fartyg som kan dyka upp.

Det där har du enbart hittat på, det står inte i någon lagtext.

Dessutom är farleden inte trång vid den aktuella kollisionspunkten. Om den vore trång, skulle skepparen av handelsfartyget enligt reglerna ligga så långt styrbord som möjligt säkert, vilket han heller inte gjorde.

Ni borde studera skepparna på finlandsfärjor, de är vana vid fritidsbåtar och brukar hantera allt på ett smidigt sätt.
Senast redigerad av GundeS 2026-08-21 kl. 00:46.
Citera
2026-08-21, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
När det kommer till regel 13 och regel 9, så är det faktiskt så att det finns två aspekter ur vilka man kan påstå att regel 9 gäller "före" regel 13, för att använda ett icke-juridiskt begrepp som de juridiskt okunniga trollen i tråden gärna tar till.

Men, till att börja med, rent juridiskt

Regel 9 sätter aldrig regel 13 ur spel
Regel 13 sätter aldrig regel 9 ur spel

DÄREMOT är det så, att

Regel 9 gäller alltid, under alla förhållanden.
Regel 13 gäller inte alltid. Den gäller bara fartyg i sikte av varandra.

Regel 9 gäller alltså även fartyg som INTE är i sikte av varandra, när regel 13 inte gäller. Här kan man alltså tala om att regel 9 gäller "före" regel 13.

Det är alltså på det viset, att ett fartyg för vilket regel 9b gäller, som säger att fartyg <20 m inte får hindra större fartyg i trånga farleder, ska tillämpa den regeln även när inget fartyg är i sikte, alltså även om man inte ser ett större fartyg. Man ska alltså redan från början se till att segla på ett sådant vis att man inte inte hindrar ett större fartyg som kan dyka upp. Om ett sådant fartyg skulle dyka upp bakom en mindre båt och fartyget är på väg ikapp båten, då ska båten redan innan ha tagit hänsyn till regel 9b men fartyget behöver inte börja ta hänsyn till regel 13 förrän fartygen är i sikte av varandra.

Så även här är det ett helt rimligt talesätt att säga att regel 9 gäller före regel 13.

Men det är inte rätt att säga att någon regel inte gäller för ett fartyg bara för att en annan regel gäller för ett annat fartyg. I fallet Misja Verde och snipan gällde alltså regel 9b för snipan hela tiden när den färdades i den trånga farleden. Men regel 13 gällde bara för Misja Verde när den hade snipan i sikte.

Alltså: Snipan skulle ha gått en annan rutt, inte legat precis i det stråk i farleden där handelsfartygen går, redan från början, för att inte hindra Misja Verde och andra fartyg som kunde dykt upp, och Misja Verde skulle ha hållit undan för snipan när hon kom ikapp.

Problemet med denna olycka var dock inte i första hand brotten mot regel 9 samt regel 13, utan det faktum att inget av fartygen överhuvudtaget såg det andra, vilket innebär brott mot regel 5, som gäller lika för båda fartygen och båda fartygen bröt således också likvärdigt mot den regeln.
Det hade räckt att ett av fartygen inte brutit mot regeln, så hade olyckan säkerligen inte inträffat.

Men, i alla fall, om det är något språkbruk som är mer rätt så är det att säga att regel 9 gäller före regel 13, än att säga tvärtom. Sedan kan jag tycka att det är dumt att säga så oavsett. Men bara för att visa hur regelverket fungerar och hur okunniga trollen i tråden är som i snart 10 000 inlägg har försökt att ljuga ihop en falsk "sanning" om hur regelverket fungerar.

Det är lika korkat som följande

Pappa: Min son du ska vara hemma kl 23
Son: Ok pappa
Pappa: Min dotter, du ska vara hemma kl 21, och det gäller oavsett sonens regler.
Dotter: Ok pappa
Son: VAD BRA, då gäller inte att jag ska vara hemma kl 23.

Det är faktiskt exakt samma "missförstånd" som trollen i tråden inte förstår om regel 9 (sonen) och regel 13 (dottern)
Ett barn skulle förstå.
Men inte ett troll
Tyvärr blev det fel där. Om du är upphinnande gäller Regel 13 även i trång farled. Regel 9e påpekar detta specifikt så att det inte skall råda något tvivel.

Snipan uppfyllde sina skyldigheter enligt regel 9: Hålla väl styrbord , inte hindra, inte korsa etc.

Att de sedan Inte hade utkik och gjorde allt för att undvika kollision är en annan regel som gäller när det blev uppenbart att kollision inte går att undvikas.
Citera
2026-08-21, 02:05
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Samtliga inblandade var dock helt nyktra. Och fritidsbåten låg redan till höger om fartyget en längre stund innan kollisionen, så det fanns ju inget behov att väja innan det var för sent.

Finns officiella uppgifter som säger att föraren av fritidsbåten var helt nykter vid olyckstillfället?

Tänker att den kan ha nyktrat till någorlunda under tiden i vattnet innan räddningen. 48 minuter. Kanske ytterligare under den tid det tog att transportera honom till sjukhus. Man kan iofs ha kollat status på honom direkt när sjukvård tog hand om honom för vidare transport.
Citera
2026-08-21, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Beträffande vädret så har en del sagt si andra så.

Beträffande att snipan(snipan är inget namn så liten bokstav på s) har den precis som alla skyldighet att hålla god uppsikt 360 grader.

Varför skriver du när du inte förstår något, har du inte mångårig erfarenhet av sjöfart så ska du inte skriva annat frågor.
"har du inte mångårig erfarenhet av sjöfart så ska du inte skriva annat frågor." Fin svenska

Alla på sjön har skyldighet att hålla uppsikt 360 grader. Har jag påstått något annat? Däremot anser nog de flesta att fartyget har större skuld till olyckan eftersom det var upphinnande men vi får se vad utredningen kommer fram till. För övrigt har jag över 40 års erfarenhet av sjöfart men det gör mig inte till en självutnämnd expert.
Citera
2026-08-21, 08:32
Medlem
Graavargs avatar
Också om det är rätt länge sen så har jag tidigare kappseglat också i Finland, och i samband med det så fick vi veta att man där har förstärkt kravet på att "små båtar" måste hålla sig undan fartyg, genom förtydligande nationell lagstiftning (det är infört i de finska sjöreglerna).

Om jag förstått rätt så har detta gjorts uttryckligen eftersom det ansågs väldigt svårt för fritidsbåtar att förstå och hantera kombinationen "trång farled" och "köra säkert" (det stora fartygets kurs, fart, djupgående mm.). Nu kommer jag inte ihåg exakt, men där har därför "småbåtar" alltid obligatorisk väjningsplikt för fartyg i farleder oberoende av andra omständigheter (korsande, upphinnande etc.), och det gäller också segelbåtar som går under segel (vilket är varför det ingick i skepparbriefingen inför tävlingar). Eftersom alla som kappseglar på allvar är lätt vrickade (också undertecknad ) så gjordes det väldigt tydligt att man blir diskad på direkten om man börjar göra egna bedömningar om hur nära och hur "säkert" man kan segla (ett fartyg i en farled). Kommer inte ihåg den exakta ordalydelsen, men motiveringen var i så fall bristande sjömanskap och brott mot sjöregler.

Det är förstås inte direkt relevant för Sverige, eftersom vi inte har en sådan "förtydligande" lagstiftning här, men det slog mig att det kanske finns nån klargörande motivering bakom den lagstiftningen som kunde hjälpa till i diskussionen (för i så fall finns den också på svenska eftersom Finland officiellt är ett tvåspråkigt land). Det var inte så att Finland har hittat på egna ytterligare sjöregler, utan avsikten var uttryckligen att förtydliga den internationella väjningsplikten för små båtar i farleder för att minska risken för olyckstillbud.
Senast redigerad av Graavarg 2026-08-21 kl. 08:34.
Citera
2026-08-21, 08:32
Medlem
snigel1s avatar
https://www.facebook.com/share/v/1N9T9vKLbo/?mibextid=wwXIfr
En länk till Sjöfartsverkets FB-sida, sju år gammal. Handlar förstås om väjningsregler. Samma upprörda känslor då som nu. Riktigt roligt att läsa. Paragrafrytteri och gott omdöme seglar inte i samma båt.
Senast redigerad av snigel1 2026-08-21 kl. 09:24.
Citera
2026-08-21, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Hur kan en kapten med utbildning (kvalitet?) och år av erfarenhet (förmodade) inte se ut genom rutan eller titta på radarn?
Hur kan du ställa den frågan, totalt idiotisk fråga och när man ställer en sådan fråga då har man en illa dold agenda och är inte det minsta intresserad av att veta orsaken till olyckan.

Hur kan en 66 årig lastbilschaufför som kört lastbil sedan han var 18 krocka?
Citera
2026-08-21, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bickel
"har du inte mångårig erfarenhet av sjöfart så ska du inte skriva annat frågor." Fin svenska

Alla på sjön har skyldighet att hålla uppsikt 360 grader. Har jag påstått något annat? Däremot anser nog de flesta att fartyget har större skuld till olyckan eftersom det var upphinnande men vi får se vad utredningen kommer fram till. För övrigt har jag över 40 års erfarenhet av sjöfart men det gör mig inte till en självutnämnd expert.

Så här skrev du!!!
"Att Snipan inte såg fartyget är inte alls konstigt då det kom bakifrån."

Men du menar såklart följande

Att Snipan inte såg fartyget är inte alls konstigt då det kom bakifrån eftersom föraren av snipan inte hade uppsikt runt om som han har skyldighet att hålla.

Nästan alla är överens om att det är mycket svårare att ha koll på allt från ett stort fartyg än det är i en liten fritidsbåt och nästan alla är överens om att den lilla båten ska man försöka hålla borta från stora trafikerade farleder vilket också syns då olyckor mycket sällan sker.

Men som sagt, bara nästan alla fattar detta, pappan och några på FB fattar det tydligen inte
Citera
2026-08-21, 09:51
Medlem
Tragiskt oavsett.

Min syn på det hela är att på sjön (och trafiken) har man alltid solidariskt ansvar och skyldighet med en konstant momentan riskanalys. En analys som startar redan när man bestämmer sig för att ge sig ut tills att man har lämnat fartyget vid hamn.
Båda parter har missat det i den här tråkiga olyckan.

För mig finns det många frågetecken i det hela. Kanske det beror på att jag är skolad i Öresund?
Citera
2026-08-21, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
När man ställer en sådan fråga då har man en illa dold agenda och är inte det minsta intresserad av att veta orsaken till olyckan.

Exakt det du själv gör i samtliga dina inlägg...
Citera
2026-08-21, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paradigmfree
Tragiskt oavsett.

Min syn på det hela är att på sjön (och trafiken) har man alltid solidariskt ansvar och skyldighet med en konstant momentan riskanalys. En analys som startar redan när man bestämmer sig för att ge sig ut tills att man har lämnat fartyget vid hamn.
Båda parter har missat det i den här tråkiga olyckan.

För mig finns det många frågetecken i det hela. Kanske det beror på att jag är skolad i Öresund?
Sant men skulle nog vilja säga att på sjön har man ett mycket större eget ansvar än man har med bil.
Citera
2026-08-21, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
https://www.facebook.com/share/v/1N9T9vKLbo/?mibextid=wwXIfr
En länk till Sjöfartsverkets FB-sida, sju år gammal. Handlar förstås om väjningsregler. Samma upprörda känslor då som nu. Riktigt roligt att läsa. Paragrafrytteri och gott omdöme seglar inte i samma båt.
Om alla såg denna film och funderade lite så skulle vi inte ha alla idiotkommentarer i denna tråd och troligtvis skulle vi även haft en mamma och en dotter vid liv.

En hyffsad analogi är timmerbilar, de som bor där det går sådana vet exakt vad som gäller och hur farliga dom är men kommer en sådan in i storstadsområdena så är det nog inte så.
Senast redigerad av tosv 2026-08-21 kl. 10:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in