När det kommer till regel 13 och regel 9, så är det faktiskt så att det finns två aspekter ur vilka man kan påstå att regel 9 gäller "före" regel 13, för att använda ett icke-juridiskt begrepp som de juridiskt okunniga trollen i tråden gärna tar till.
Men, till att börja med, rent juridiskt
Regel 9 sätter aldrig regel 13 ur spel
Regel 13 sätter aldrig regel 9 ur spel
DÄREMOT är det så, att
Regel 9 gäller alltid, under alla förhållanden.
Regel 13 gäller inte alltid. Den gäller bara fartyg i sikte av varandra.
Regel 9 gäller alltså även fartyg som INTE är i sikte av varandra, när regel 13 inte gäller. Här kan man alltså tala om att regel 9 gäller "före" regel 13.
Det är alltså på det viset, att ett fartyg för vilket regel 9b gäller, som säger att fartyg <20 m inte får hindra större fartyg i trånga farleder, ska tillämpa den regeln även när inget fartyg är i sikte, alltså även om man inte ser ett större fartyg. Man ska alltså redan från början se till att segla på ett sådant vis att man inte inte hindrar ett större fartyg som kan dyka upp. Om ett sådant fartyg skulle dyka upp bakom en mindre båt och fartyget är på väg ikapp båten, då ska båten redan innan ha tagit hänsyn till regel 9b men fartyget behöver inte börja ta hänsyn till regel 13 förrän fartygen är i sikte av varandra.
Så även här är det ett helt rimligt talesätt att säga att regel 9 gäller före regel 13.
Men det är inte rätt att säga att någon regel inte gäller för ett fartyg bara för att en annan regel gäller för ett annat fartyg. I fallet Misja Verde och snipan gällde alltså regel 9b för snipan hela tiden när den färdades i den trånga farleden. Men regel 13 gällde bara för Misja Verde när den hade snipan i sikte.
Alltså: Snipan skulle ha gått en annan rutt, inte legat precis i det stråk i farleden där handelsfartygen går, redan från början, för att inte hindra Misja Verde och andra fartyg som kunde dykt upp, och Misja Verde skulle ha hållit undan för snipan när hon kom ikapp.
Problemet med denna olycka var dock inte i första hand brotten mot regel 9 samt regel 13, utan det faktum att inget av fartygen överhuvudtaget såg det andra, vilket innebär brott mot regel 5, som gäller lika för båda fartygen och båda fartygen bröt således också likvärdigt mot den regeln.
Det hade räckt att ett av fartygen inte brutit mot regeln, så hade olyckan säkerligen inte inträffat.
Men, i alla fall, om det är något språkbruk som är mer rätt så är det att säga att regel 9 gäller före regel 13, än att säga tvärtom. Sedan kan jag tycka att det är dumt att säga så oavsett. Men bara för att visa hur regelverket fungerar och hur okunniga trollen i tråden är som i snart 10 000 inlägg har försökt att ljuga ihop en falsk "sanning" om hur regelverket fungerar.
Det är lika korkat som följande
Pappa: Min son du ska vara hemma kl 23
Son: Ok pappa
Pappa: Min dotter, du ska vara hemma kl 21, och det gäller oavsett sonens regler.
Dotter: Ok pappa
Son: VAD BRA, då gäller inte att jag ska vara hemma kl 23.
Det är faktiskt exakt samma "missförstånd" som trollen i tråden inte förstår om regel 9 (sonen) och regel 13 (dottern)
Ett barn skulle förstå.
Men inte ett troll