Citat:
Ursprungligen postat av
Klockbojen
Jag skrev att jag inte vill bidra till spekulationer men självklart har jag mina tankar precis som alla andra i tråden och min spontana reaktion är att inget av fartygen har uppmärksammat varandra. Om vi någonsin får reda åklagarens motivering till att lotsen har haft en mer aktiv roll än sin befattningsbeskrivning är i alla fall något jag är mycket nyfiken på.
Ja, det förefaller mig också uppenbart att inget av fartyget uppmärksammat det andra. Varför båda också rimligen bör kunna misstänks för brott mot COLREGs.
Jag har inte uppfattat att åklagaren har gett uttryck för att lotsen skulle haft en mer aktiv roll än sin befattningsbeskrivning. Är det juridiskt ens möjligt? Jag har svårt att se att åklagaren skulle kunna misstänka lotsen för ett brott i ett agerande som lotsen vidtagit som ligger utanför lotsens ansvarsområde.
Om lotsen har tagit på sig en uppgift ombord som "besättningsman", ja då uppstår nog en del intressanta juridiska frågeställningar, och min första fundering då är om inte det ansvaret faller på befälhavaren ombord i så fall.
Jag skrev något svar om det häromdagen, att det faktum att lotsen varit aktiv, borde vara tecken på att han har gjort sitt jobb i större utsträckning och då rimligen inte kan misstänkas, men om han hade varit inaktiv, hade det kunnat finnas större anledning att misstänka att han inte fullgjort sina uppgifter. Vilket då är tvärtemot vad åklagaren uttryckt.
Här är vad som framgår av åklagarens pressmeddelande om lotsens roll på bryggan
Citat:
Fartyget Misje Verde är lotspliktigt och lotsen ska biträda befälhavaren med fartygets framförande på ett säkert sätt. Under förundersökningen har det framkommit att lotsen haft en så aktiv roll på fartygets brygga under färden att lotsen är skäligen misstänkt för att ha varit medvållande till olyckan. Befälhavaren och lotsen har lämnat i huvudsak samstämmiga uppgifter om rollfördelningen på bryggan.