2026-08-04, 00:13
Medlem
Jag kör ofta fritidsbåt i Stockholms skärgård. Ibland är jag i farleden där stora fartyg kör. Jag har en liten båt, då håller jag undan för fartygen. Enkel matematik.

I en farled, håll uppsikt bakåt.

Håll undan för större fartyg, de kan inte manövreras enkelt.

Verkar som fritidsbåten på Tjörn har brustit i de mest fundamentala självklarheterna. Ser man ett fraktfartyg bakom sig håller man väl sig undan?
Citera
2026-08-04, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag tror fortfarande inte att sikten var särskilt dålig. Det kan vara åklagaren som är ute och cyklar här också.
Att sikten var nedsatt senare på kvällen, under sökinsatsen betyder ju inte att så var fallet när olyckan skedde.

Vad tror du orsakade att kapten och lots missade att se snipan i så fall?

För mig är det helt enkelt Ockhams rakkniv som dyker upp här.

Vi har en bild i tråden från en övervakningskamera i närheten som var bildstämplad 21:50, det var en halvtimme senare. Men det kanske bara är en tidsfråga innan åklagaren får tag på material från övervakningskameror i området precis vid tidpunkten för olyckan. Paret som räddade pappan och sonen har säkert ett minne om det ifall det var ett mörkt skyfall en halvtimme tidigare. Sådant har man koll på när man ligger i naturhamn, som jag vet att du vet
Citera
2026-08-04, 00:14
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Håller helt med. Finns ingen anledning att kasta skit. Vi vet inget.
Problemet isåfall är ju den kutym som eventuellt finns, och som de kanske följde.

En teknisk fråga sen. Hur fungerar en uppblåsbar flytväst om man är under vattnet när den löser ut?
Gaspatronen löser ut och blåser upp västen, om allt fungerar som det skall, annars måste man själv utlösa patronen.
Jag hatar sådana västar. Gammal hederlig seglarväst vill jag ha. Den kan man dessutom ha under regnjackan, och den värmer lite också när det är pissväder.
Citera
2026-08-04, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu
Fullgod sikt
Här är en bild strax norr om olyckan vid samma tid
https://postimg.cc/zLVRfK9m

Givet min tidigare kommentar så vill jag korrigera mig lite och förtydliga.

Den här bilden, manipulerad av kameran eller inte och oavsett hur mycket ljusare än omgivningen den här, visar ändå hur långt siktavståndet är. Så långt såg kameran. Sedan kan ögat inte alltid utgöra detaljrikedomen på det vis som syns i bilden.

Om det var uppehåll en halvtimme tidigare, när olyckan inträffade, bör det varit minst lika bra sikt och om lanternan på snipan var tänd, vilket inte är säkert om det inte var mörkt, så bör i vart fall den tända lanternan synts från skeppet.

Du råkar inte ha en bild från övervakningskameran i närheten av 21:23?
Citera
2026-08-04, 00:19
Medlem
Citat:
Gaspatronen löser ut och blåser upp västen, om allt fungerar som det skall, annars måste man själv utlösa patronen.
Jag hatar sådana västar. Gammal hederlig seglarväst vill jag ha. Den kan man dessutom ha under regnjackan, och den värmer lite också när det är pissväder.

Precis, jag gillar inte heller de upplåsbara. Kör med en modern seglarväst

Tyvärr hade ju mamman och dottern inget flytetyg alls. Hoppas pappan träder fram och berättar sin version av olyckan och reder ut alla de frågor vi har.
Citera
2026-08-04, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Bortsett från första och sista meningen har du helt rätt här.
Det finns mycket som tyder på att föraren av fritidsbåten brutit mot flera sjövägsregler. Det har jag redan skrivit en hel del om.
Det finns ingen anledning att tro att det var en engånsföreteelse för föraren av snipan att underlåta följa dessa sjövägsregler eller att det inte kommer ske igen och eftersom påföljden skulle kunna bli vållande till annans död så kan påföljden inte säkert förväntas bli låg.

MEN det stora problemet här är att detta kommer nu, när utredningen precis startat, istället för efter att utredningen genomförts, komplett, fullständigt och objektivt, inför ett åtalsbeslut. Det är först då som ett beslut om åtals underlåtelse kan bli aktuellt, det behöver föreligga grund för åtal.
Så som åklagaren nu agerat riskerar det få allvarliga konsekvenser för hur utredningen genomförs, eller inte genomförs, om man uttrycker det så.

1. Det finns ingen anledning att haka upp sig på skrivelsen "engångsföreteelse" eftersom detta endast är hämtat från förarbetena. Det är alltså bara ett exempel (av många), som alltså inte finns angivet i lag eller praxis. Jag vill också tillägga att om man vill lägga vikt vid att detta inte var en engångsföreteelse, eller "av förbiseende", så måste det ju finnas någonting som tyder på detta. Mig veterligen har det inte framkommit att han är tidigare dömd för liknande brottslighet.

2. När det generellt rör brott som vållande till annans död så kan inte påföljden, precis som du säger, förväntas bli låg. Men i sådana här typer av fall av vållande till annans brott ("olycka", tidigare ostraffad, lever ett välordnat liv osv.) så är villkorlig dom den absolut vanligaste påföljden.

3. Jag vill också vara tydlig med att grunderna "förväntas leda till böter" eller "förväntas leda till villkorlig dom" endast var ett tillägg, då dessa grunder tillhör första stycket i 20 kap. 7§ Rättegångsbalken. Det är ju främst andra stycket som är aktuellt i detta fallet. Läs:
"Åtal får underlåtas i andra fall än som nämns i första stycket, om det av särskilda skäl är uppenbart att det inte krävs någon påföljd för att avhålla den misstänkte från vidare brottslighet och att det med hänsyn till omständigheterna inte heller krävs av andra skäl att åtal väcks"

4. Jag skall villigt erkänna att jag tyckte att åklagarens sätt att kommunicera ut detta var lite märkligt också. Men åklagarens skrivning skall/kan nog tolkas som att personen ifråga INTE är misstänkt för brott - och OM han mot all förmodan SKULLE misstänkas för brott, så kommer detta endast avse brott mot sjövägsregeln (och inte vållande till annans död). Då detta endast rör sig om ett bötesbrott, och med omständigheterna i övrigt, så är åklagaren klar med att åtalsunderlåtelse kommer att räcka. Läs:
"Jag har slutligen bedömt att föraren av fritidsbåten inte för närvarande kan misstänkas för att ha brutit mot en sjövägsregel som gäller för det aktuella farvattnet för de aktuella inblandade fartygen, t.ex. att små båtar ska hålla undan för stora fartyg. Skulle det vid den fortsatta utredningen framkomma en sådan misstanke så är det ändå inte aktuellt att utkräva något straffansvar med hänsyn till den stora personliga förlusten för fritidsbåtföraren som uppkom vid olyckan".

...men det är bara min gissning. Vill man ställa sig på åklagarens sida i detta kan man ju också hävda att det inte finns något "åtalsbeslut" att vänta in, eftersom att vederbörande inte är misstänkt för något brott - och därmed rimligen inte kommer kunna åtalas. Men hade jag varit du (med din uppfattning i detta) så hade jag JO-anmält åklagaren/åklagarmyndigheten. Du kanske har ett case här...
Senast redigerad av Haaaaag 2026-08-04 kl. 00:41.
Citera
2026-08-04, 00:20
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Vad tror du orsakade att kapten och lots missade att se snipan i så fall?

För mig är det helt enkelt Ockhams rakkniv som dyker upp här.

Vi har en bild i tråden från en övervakningskamera i närheten som var bildstämplad 21:50, det var en halvtimme senare. Men det kanske bara är en tidsfråga innan åklagaren får tag på material från övervakningskameror i området precis vid tidpunkten för olyckan. Paret som räddade pappan och sonen har säkert ett minne om det ifall det var ett mörkt skyfall en halvtimme tidigare. Sådant har man koll på när man ligger i naturhamn, som jag vet att du vet
Jo, dessa vittnesuppgifter är naturligtvis av största betydelse, och jag har för mig att de som undsatte de nödställda uppgett att det var uppehåll när olyckan inträffade, med reservation för att jag minns fel, men någon som var i området vid tidpunkten har i alla fall sagt det.
Vad för andra skäl till att båten och skeppet inte upptäckt varandra som kan finnas kan vi bara spekulera i, och jag gissar på rent slarv, samt att sikten från bryggan på Misje Verde är omvittnat begränsad...
Citera
2026-08-04, 00:22
Medlem
Eurypteridas avatar
Jag har i alla fall lärt mig något nytt av händelsen.
Det är inte fel att sega fram i farleder med småbåtar utan att visa hänsyn mot yrkesfartyg.
Dock lite oklart ifall det gäller om man inte blir påkörd av ett stort fartyg.
Citera
2026-08-04, 00:24
Medlem
Citat:
Jo, dessa vittnesuppgifter är naturligtvis av största betydelse, och jag har för mig att de som undsatte de nödställda uppgett att det var uppehåll när olyckan inträffade, med reservation för att jag minns fel, men någon som var i området vid tidpunkten har i alla fall sagt det.
Vad för andra skäl till att båten och skeppet inte upptäckt varandra som kan finnas kan vi bara spekulera i, och jag gissar på rent slarv, samt att sikten från bryggan på Misje Verde är omvittnat begränsad...

Då borde lotsen och kaptenen fokuserat på att framföra fartyget utan att meja ner någon!
Hur pass vanligt förekommande är det att fartyg framförs i total blindo och kaptenen & o sysslar med annat.
Citera
2026-08-04, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Tack.

Är det krav på att signal ska ges om sikten är dålig?

Kan mycket väl vara så att fraktfartyget kunde eller bör ha gjort mer men jag står fast vid att jag tror att befälhavaren inte kommer bli fälld. Det betyder inte att han inte kunde gjort ett bättre jobb dock... Det krävs mycket för att bli fälld.

Jag fortsätter hävda att det är väldigt låg självbevarelsedrift att framföra en fritidsbåt i stora kommersiella farleden utan mycket god uppsikt.

Ja det är krav på ljudsignaler vid nedsatt sikt, för båda fartygen i detta fallet. (Men inse vad det innebär för alla kustboende om den regeln ska börja tillämpas i inre vatten...)

Citat:
Regel 35 – Ljudsignaler vid nedsatt sikt
I eller nära ett område med nedsatt sikt ska de signaler som föreskrivs i
denna regel avges, såväl vid dager som under mörker, enligt följande:

a. Ett maskindrivet fartyg som gör fart genom vattnet ska med högst
2 minuters intervall avge en ljudsignal bestående av ett långt signalljud.

j. Ett fartyg med en längd under 12 meter är inte skyldigt att avge de
signaler som anges i a–i. Om fartyget inte avger dessa signaler ska det
avge någon annan ändamålsenlig ljudsignal med högst 2 minuters
intervall.
Citera
2026-08-04, 00:27
Medlem
Nä, det har man verkligen förstått.
Det är alltså helt okej att köra långsamt med en snipa mitt i en farled med stora fartyg omkring sig. Och att inte hålla uppsikt bakåt. Alla stora tankfartyg och passagerarfartyg ska anpassa sig efter en liten båt.
Citera
2026-08-04, 00:28
Medlem
Citat:

TTELA
Att inte bara ringa och larma utan dessutom lämna sin natthamn och ge sig ut när det börjar mörkna och nyss har regnat. Man vet ju inte vad man ska möta då. Det var väldigt rådigt agerat, säger Tobias Nicander.
Det kan ha regnat när olyckan inträffade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in