Citat:
Ursprungligen postat av
Veridictores
Bortsett från första och sista meningen har du helt rätt här.
Det finns mycket som tyder på att föraren av fritidsbåten brutit mot flera sjövägsregler. Det har jag redan skrivit en hel del om.
Det finns ingen anledning att tro att det var en engånsföreteelse för föraren av snipan att underlåta följa dessa sjövägsregler eller att det inte kommer ske igen och eftersom påföljden skulle kunna bli vållande till annans död så kan påföljden inte säkert förväntas bli låg.
MEN det stora problemet här är att detta kommer nu, när utredningen precis startat, istället för efter att utredningen genomförts, komplett, fullständigt och objektivt, inför ett åtalsbeslut. Det är först då som ett beslut om åtals underlåtelse kan bli aktuellt, det behöver föreligga grund för åtal.
Så som åklagaren nu agerat riskerar det få allvarliga konsekvenser för hur utredningen genomförs, eller inte genomförs, om man uttrycker det så.
1. Det finns ingen anledning att haka upp sig på skrivelsen "
engångsföreteelse" eftersom detta endast är hämtat från förarbetena. Det är alltså bara ett exempel (av många), som alltså inte finns angivet i lag eller praxis. Jag vill också tillägga att om man vill lägga vikt vid att detta inte var en engångsföreteelse, eller "av förbiseende", så måste det ju finnas någonting som tyder på detta. Mig veterligen har det inte framkommit att han är tidigare dömd för liknande brottslighet.
2. När det generellt rör brott som vållande till annans död så kan inte påföljden, precis som du säger, förväntas bli låg. Men i sådana här typer av fall av vållande till annans brott ("olycka", tidigare ostraffad, lever ett välordnat liv osv.) så är villkorlig dom den absolut vanligaste påföljden.
3. Jag vill också vara tydlig med att grunderna "
förväntas leda till böter" eller "
förväntas leda till villkorlig dom" endast var ett tillägg, då dessa grunder tillhör första stycket i 20 kap. 7§ Rättegångsbalken. Det är ju främst andra stycket som är aktuellt i detta fallet. Läs:
"
Åtal får underlåtas i andra fall än som nämns i första stycket, om det av särskilda skäl är uppenbart att det inte krävs någon påföljd för att avhålla den misstänkte från vidare brottslighet och att det med hänsyn till omständigheterna inte heller krävs av andra skäl att åtal väcks"
4. Jag skall villigt erkänna att jag tyckte att åklagarens sätt att kommunicera ut detta var lite märkligt också. Men åklagarens skrivning skall/kan nog tolkas som att personen ifråga INTE är misstänkt för brott - och OM han mot all förmodan SKULLE misstänkas för brott, så kommer detta endast avse brott mot sjövägsregeln (och inte vållande till annans död). Då detta endast rör sig om ett bötesbrott, och med omständigheterna i övrigt, så är åklagaren klar med att åtalsunderlåtelse kommer att räcka. Läs:
"
Jag har slutligen bedömt att föraren av fritidsbåten inte för närvarande kan misstänkas för att ha brutit mot en sjövägsregel som gäller för det aktuella farvattnet för de aktuella inblandade fartygen, t.ex. att små båtar ska hålla undan för stora fartyg. Skulle det vid den fortsatta utredningen framkomma en sådan misstanke så är det ändå inte aktuellt att utkräva något straffansvar med hänsyn till den stora personliga förlusten för fritidsbåtföraren som uppkom vid olyckan".
...men det är bara min gissning. Vill man ställa sig på åklagarens sida i detta kan man ju också hävda att det inte finns något "åtalsbeslut" att vänta in, eftersom att vederbörande inte är misstänkt för något brott - och därmed rimligen inte kommer kunna åtalas. Men hade jag varit du (med din uppfattning i detta) så hade jag JO-anmält åklagaren/åklagarmyndigheten. Du kanske har ett case här...