2026-07-29, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Det har hållits ett kort initialt förhör med den överlevande pappan och han har nog berättat i stora drag om hur det gick till. Kollision av något slag mellan snipan och fartyget lär stämma.

Okej, uppfattade det som om både pappan och sonen var allvarligt skadade och man därmed inte kunnat tala med dem.
Citera
2026-07-29, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Permastampe
En fråga, ser lastbåten snipan på sin radar?

Ja!
Citera
2026-07-29, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Det går större fartyg på tightare vatten än så...

Självklart är det så.
Citera
2026-07-29, 11:01
Medlem
ManySuchCasess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Constantinformant
För oss som inte har sjövana, inte kan trafikregler på sjön med mera. Flera skriver i tråden att det är ofattbart hur det kan hända, klantigt osv.

Förklara gärna för oss noviser: varför är det så osannolikt? Med lite risiga förhållanden mm så tänker jag kanske i min enfald, att det är konstigt att det inte händer fler olyckor. Båtar har ju annan bromssträcka. Vissa båtar är enorma kolosser som inte kan gira väck instantly.

Varför är det så osannolikt med krockar på sjön? Det framkommer ju här att småbåtar utan AIS kan vara svåra att se.

Tragiskt det som hänt så klart.
Var mörkt ute kl 22. Är nog huvudorsaken.
Citera
2026-07-29, 11:02
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsaT
Ja!

Vadå ja?

Citat:
– Kaptenen och lotsen var på bryggan och de märkte ingenting, säger chefen för rederiet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bO4jak/bat-och-handelsfartyg-i-krock?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Citera
2026-07-29, 11:05
Medlem
b00b00s avatar
Har de lagt ner sökinsatsen? Ingen helikopter uppe bl.a.
Citera
2026-07-29, 11:07
Medlem
MrFripps avatar
Just nu kryssar ett propellerplan kors och tvärs över området. Det har passerat mig minst tre gånger. Jag är för dålig på plan men ett ganska smalt och halvstort propellerplan (liknande SAAB 2000) som jag inte ser på flightradar. Det kör spontant högt för att söka (uppe bland molnen) men inte så högt som flygplan brukar köra... Någon som vet vad detta kan vara?
Citera
2026-07-29, 11:08
Medlem
Mbabbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Trådsammanfattning

Olyckan skedde i Hakefjorden mellan Katten och Lövön, nord om Älgön.

Larmet kom till SOS Alarm 22.03, kollisionen skall ha skett en halvtimme innan larmet.

Det fartyg som misstänks kolliderat med snipan är det norskflaggade MISJE VERDE som tillhör Misje Rederi. Fartyget var på väg från Uddevalla till Kragerø i Norge, men vände om och ligger nu ankrat utanför Marstrand. Varken kaptenen eller lotsen skall ha märkt något.

Fyra personer befann sig snipan som kolliderade med fartyget. En man och ett barn räddades ur vattnet, en kvinna och ett barn saknas fortfarande. Snipan skall enligt NyheterSTO 25 fot (7,6 m). Enligt uppgift saknade kvinnan och barnet flytvästar. Vädret var inte optimalt vid olyckstillfället, men det rådet blandade uppgifter om sikten.

Rättelse gällande Julexie
Mina spelukationer att Julexie skulle vara inblandat visade sig vara totalt felaktiga. Jag misstänkte detta eftersom AISen visade att denna fritidsbåt låg i den millitära hamnen på Älgön vid tidpunkten när jag kollade. Ett millitärt skyddsobjekt där en civil fritidsbåt inte hör hemma. Ägaren till båten verkar vara eller har varit volontär i Sjöräddningssällskapet och kollar man hans Facebook, så ser man att hans båt lämpar sig väl för att hjälpa till vid ett sökande. Så det är förmodligen därför han åkte till olycksplatsen. Finns en film där han tänder belysningen på sin båt och den lyser upp ett stort område.
Kan den JULEXIE vara den som var tillsammans med olycksbåten? Enligt tidigare uppgifter var de ju två småbåtar tillsammans.
Citera
2026-07-29, 11:08
Medlem
Oerhört tragiskt. Hoppas de hittas på någon ö, men den chansen känns försvinnande liten efter ett så stort pådrag.

Lider med familjen och dess anhöriga. Hoppas att ett mirakel sker och ber till högre makter att de återfinns vid liv. Om det finns någon GUD så hoppas jag han kliver in här och nu.

Men till alla proffs i tråden.
Nej det är inte konstigt att man framför en båt i en farled, det är farleder man går i inomskärs oavsett transportfartyg eller fritidsbåt. De finns där för att man ska kunna navigera med ett sjökort.
Att man sedan väljer att gå ut den tiden i rådande förhållande är en annan sak. Bor själv i området och det var ingen kul väderlek igår just då. Men som sagt farlederna är INTE reserverade för sjötrafik. Dock bör man ha god sjövana och vara extremt observant om man väljer att gå ut i så pass dåligt väder med blåst, regn och skymning på det.

Sen undrar jag vart uppgiften att flytväst saknades kommer ifrån? Det är väl ändå ingen som vet. En kollision med ett fartyg så båten knäcks och man driver bakåt och sugs in i kölvattnet, kanske tumlar runt slår i huvudet eller rent av hamnar bak i propparna känns också som ett troligt händelseförlopp.
Citera
2026-07-29, 11:10
Medlem
Misje Verde tycks ju ha bränt rakt igenom Lövön och Katten utan några som helst ändringar i kursen. Med tanke på dålig just vid olyckstillfället sikt kan de mycket väl ha missat lanternorna. Nu var inte jag ute i området igår, men kan tänka mig att det dessutom går rätt grov sjö nu när vinden ligger som den gör, då är det inte självklart att en glasfiber/trä snipa dyker upp tydligt på radar heller. Hur Snipan hamnat där den gjorde går att spekulera kring i dagar.
Citera
2026-07-29, 11:10
Medlem
fermions avatar
När man kör efter GPS rutter så har många, inklusive autorouting, ovanan att lägga sig precis mitt i farled. Upplevt flera gånger i dålig sikt hur mötande fritidsbåtar kommer på rak kontrakurs i farled.
Rent generellt ska man ju hålla sig borta från farled om man inte har perfekt uppsikt. Även att ligga på "rätt" sida om farleden kan vara ett problem med upphinnande fartyg ( som iofs har väjningsplikt)
Men vi vet ju inte ännu vad som hänt, det kan ju röra sig om motorhaveri vid en olycklig tidpunkt.
Senast redigerad av fermion 2026-07-29 kl. 11:13.
Citera
2026-07-29, 11:14
Medlem
Om man har en kajak eller liten fritidsbåt så håller man sig borta från farleder med stora fartyg. Ganska självklart. Speciellt om det är mörkt, regn, dålig sikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in