2026-07-28, 22:04
Medlem
Att snickare är skitdyra vet ju alla. Trots ROT kostar en dags arbete plus material skjortan. Funderar på att anlita svart. Vilka risker tar jag då? Har ni erfarenhet?
Citera
2026-07-28, 22:09
Medlem
BarbrorFarbros avatar
Beror ju helt på vad du ska bygga.
Börja där.

Ska du bygga en vedbod? Kör på.
Nånting annat, nja.
Citera
2026-07-28, 22:11
Medlem
Tycker att det är svårt att hitta nån som jobbar för det lägre priset som Rot ger, dessutom så blir det ju inget bra om man behöver reklamera osv...
Citera
2026-07-28, 23:04
Medlem
Riddarhusets avatar
Om det är smågrejer som inte kan gå fel + om det är stor skillnad i priset jämförrt med ROT är det väl okey.
Annars kan man bita sig i rumpan om: man inte har dokumenterat vad som skall göras hur, hur reklamation går till. om det är ngt som kan gå fel eller se slarvigt ut.
Viktigt är ju referenser som man kan kolla upp.
Ja vad fan ha det med tråden att göra?
Jo jag har ju också kört svart och anlitat ngn skum typ - det ä väl stor risk att det är skumma typer som jobbar svarrt om det inte är i liten grad eller en paensionär etc
Citera
2026-07-28, 23:32
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Att snickare är skitdyra vet ju alla. Trots ROT kostar en dags arbete plus material skjortan. Funderar på att anlita svart. Vilka risker tar jag då? Har ni erfarenhet?

Risken är att det blir ett dåligt utfört jobb och du kan inte klaga!
Citera
2026-07-29, 01:25
Medlem
shitholecitizens avatar
Absolut, om du vill ha ett rangligt bygge.
Citera
2026-07-29, 06:25
Medlem
Belters avatar
Citat:
Svart är ju samma pris minus moms. Så var normen förr iallafall.
Citera
2026-07-29, 08:08
Medlem
Wajis avatar
Citat:

Beror ju helt på. Kontaktar du ett litet bolag så kan de ta det svart om du vill. Skulle vilja säga om du vill ta det svart så tror jag 25% tackar ja.

Har byggt bryggor och småhus svart. Men det var många år sedan. Idag skulle jag ej vilja göra det.
Citera
2026-07-29, 08:15
Medlem
Citat:

Just sådant som är viktigt utifrån försäkringssynpunkter är det bättre att göra korrekt, ifall något händer och du måste anmäla det till försäkringsbolaget.
Citera
2026-07-29, 10:18
Medlem
Citat:
Ja kostar som fan eftersom de saltar fakturan så ROT blir meningslöst.
Citera
2026-07-29, 10:56
Medlem
bo-jerrys avatar
Rot har nästan konkurrerat ut svartjobben
Citera
2026-07-29, 12:24
Medlem
En snickare brukar debitera 625-875kr/h ink moms beroende på vart i landet dem håller till.
Sen får du 30% rot.
Jag skulle snarare säga att det är ganska billigt.

Vet inte vad ni jobbar med, men skulle gissa att dem flesta av er dibiterar mer för era timmar än så. Eller så är ni löneslavar som inte har en aning om vad eran chef debiterar för eran tid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in