2026-07-29, 22:14
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Att snickare är skitdyra vet ju alla. Trots ROT kostar en dags arbete plus material skjortan. Funderar på att anlita svart. Vilka risker tar jag då? Har ni erfarenhet?

Gör så mycket du kan själv.
Löpande räkning kan du ha om det är en vän eller familjemedlem som du litar 100% på som gör jobbet.

Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Risken är att det blir ett dåligt utfört jobb och du kan inte klaga!

Risken är överhängande oavsett, men precis som du säger så kan man inte klaga om det är svart.

Citat:
Ursprungligen postat av M--M--X
Ja kostar som fan eftersom de saltar fakturan så ROT blir meningslöst.

Hantverkare är verkligen samhällets värsta jävla pack, bara en hårsmån mindre dåliga än kriminella invandrare. Förr var de yrkesmän, nu är de värsta sortens bedragare.

Citat:
Ursprungligen postat av nesroF
En snickare brukar debitera 625-875kr/h ink moms beroende på vart i landet dem håller till.
Sen får du 30% rot.
Jag skulle snarare säga att det är ganska billigt.

Vet inte vad ni jobbar med, men skulle gissa att dem flesta av er dibiterar mer för era timmar än så. Eller så är ni löneslavar som inte har en aning om vad eran chef debiterar för eran tid.

800/timme för en praktisk gymnasieutbildning. Billigt? Skulle inte tro det. Fått samma förolämpning i ansiktet av packet och de säger "aaaah, vad debiterar en advokat, revisor, läkare då". Det är ju som om en kirurg skulle debitera hantverkarpisset en kvarts miljon kronor för en operation och när hantverkarpisset klagar så kontrar man "operera dig själv då". Skillnaden är bara att folk KAN hamra och snickra medan hantverkarpisset inte kan operera.

Det som hantverkarpisset gjort för sitt skrå senaste 40 åren är verkligen att binda ris åt sin egen rygg. Jag spår stora regleringar för marknaden.
Citera
2026-07-29, 22:50
Medlem
Kan inte snickra alls efter en fallolycka för tre år sedan. Ja hantverkare är avskum. Kontaktade en snickare som ville ha 8800 kr efter Rut för ett jobb som ska ta max 3 timmar. Funderar på att se till att mina söner utbildar sig till snickare, elektriker, vvs tekniker och liknande
Citera
2026-07-29, 23:31
Medlem
dkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M--M--X
Ja kostar som fan eftersom de saltar fakturan så ROT blir meningslöst.

Är man kass på att kolla upp företaget innan man anlitar, så finns det absolut en uppsjö som gör.
Citera
2026-08-01, 18:13
Medlem
Brochets avatar
Citat:
Kan inte snickra alls efter en fallolycka för tre år sedan. Ja hantverkare är avskum. Kontaktade en snickare som ville ha 8800 kr efter Rut för ett jobb som ska ta max 3 timmar. Funderar på att se till att mina söner utbildar sig till snickare, elektriker, vvs tekniker och liknande
Intressant att veta vad det är för jobb som skulle ta max 3h? Hade du inget annat som behövdes göras på huset/bostaden?
Citera
2026-08-01, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brochet
Intressant att veta vad det är för jobb som skulle ta max 3h? Hade du inget annat som behövdes göras på huset/bostaden?
En ny innerdörr.Nya karmar, ny dörr med lås. Kan inte själv pga handikapp efter en olycka.
Citera
2026-08-02, 10:25
Medlem
Brochets avatar
Citat:
En ny innerdörr.Nya karmar, ny dörr med lås. Kan inte själv pga handikapp efter en olycka.
Det är är så lite timmar att man går back på att ta jobbet ens. Ska du ta hem en snickare är det bättre att du har ett lite ”större” jobb. Då slänger man in dörrarna nästan gratis. (Hade jag gjort) Om det bara gäller småjobb som detta får du vända dig till någon småskuttare som kör allservice eller vända dig till veteranpoolen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in