2026-07-28, 14:47
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angorakanin
Du meddelar skolan att familjen åker på semester vecka/or X och ser fram emot att barnet är tillbaka datum X.

Oroa dig inte i onödan, och fråga inte om lov att få åka.
Det blir en fråga för socialtjänsten då. Underlåtenhet, eller hindrande av skolgången utgör skäl för orosanmälan för socialtjänsten.
Citera
2026-07-28, 14:55
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
En vecka ska inte vara några problem, särskilt inte för en 6-åring som inte ens går i riktig skola. Det är värre i högstadiet där de har en massa prov och måste ta sig in till gymnasiet på betygen.

99/100% kommer du få beviljat. Annars åker ni ändå, så klart. Skolan kan inte göra något. Ditt barn har inte ens skolplikt än!

Citat:
Barn som går i förskoleklass har inte skolplikt!

Se ovan

Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jo.

https://www.skolverket.se/styrning-och-ansvar/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/skolplikt-och-ratt-till-utbildning

Citat:
först från förstaklass, inte FÖRSKOLEklass.

Citat:
OM DE GÅR I ETTAN VID SEX ÅRS ÅLDER JA!
Idiot.

Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag tar på mig dumstruten som har läst fel

Behövs inte. Du har rätt, Gorm. Förskoleklass (det vill säga sista året i förskolan innan klass 1) är sedan några år tillbaka obligatorisk och barnen där har skolplikt. Det har alla barn (med vissa undantag, t ex kan en IF-diagnos ändra på det) numer från höstterminen under det år de fyller 6 år. Alltså nedjusterat ett år. Tidigare var det årskurs 1 och ålder 7 år. Däremot har de inte lika många timmar per dag som årskurs 1. Många förskoleklasser går sömlöst över mer i fritids fast i samma grupp, det har man inte skolplikt på. Har för mig att det är 4 timmar per dag i förskoleklass men är inte säker. Skol- och närvaroplikt i förskoleklass har de i alla fall.
Citera
2026-07-28, 15:06
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mother-knows-best
Vilket ovederhäftigt trams! Att kunna föra sig och att visa respekt för andra människor borde vara grundbulten i all uppfostran. Om detta innebär att vara en “lydig samhällsmedborgare” enligt din uppfattning är jag stolt över det epitetet. Med tanke på att så få av de människor man träffar som ens har ett anständigt bordsskick borde fler följa mitt exempel än ditt oavsett hur många hus eller hästar dina barn har. Men återigen; var och en blir salig på sin fason. Du verkar vara mer än nöjd och jag gläds med dig.

Det förändrar dock inte den ursprungliga frågeställningen; barn skall vara skolan under skoltid såvida de inte är sjuka. Väljer föräldrar att ta sina barn ur skolan under terminerna måste föräldrarna förstå att det är deras personliga ansvar att säkerställa att eventuella kunskapsglapp inhämtas så att barnen hänger med i skolan. Har man uppfostrat barnen rätt kommer de själva se till att ligga i framkant.
Väluppfostrade barn är inte samma sak som lydiga eller undergivna barn.

Jag är fullständigt övertygad om att det inte kommer att gå åt h-vete för ts barn om denne tar med barnet på semester en vecka "olovandes". Och om fröken skulle sura och straffa barnet i efterhand, så ska hon inte vara lärare. De ska inte göra skillnad på barnen eller straffa dem för att de ogillar föräldrarna eller deras agerande. Barnet i sammanhanget är oskyldigt.

Om min signatur har ett uns sanning i sig så behöver vi uppfostra våra barn till människor som kan gå emot strömmen och ta egna initiativ och inte börja idka självcensur pga. någon "norm" eller flummig värdegrund.
Citera
2026-07-28, 15:16
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Behövs inte. Du har rätt, Gorm. Förskoleklass (det vill säga sista året i förskolan innan klass 1) är sedan några år tillbaka obligatorisk och barnen där har skolplikt. Det har alla barn (med vissa undantag, t ex kan en IF-diagnos ändra på det) numer från höstterminen under det år de fyller 6 år. Alltså nedjusterat ett år. Tidigare var det årskurs 1 och ålder 7 år. Däremot har de inte lika många timmar per dag som årskurs 1. Många förskoleklasser går sömlöst över mer i fritids fast i samma grupp, det har man inte skolplikt på. Har för mig att det är 4 timmar per dag i förskoleklass men är inte säker. Skol- och närvaroplikt i förskoleklass har de i alla fall.
Men inte läroplikt. Visst är det märkligt.
Citera
2026-07-28, 15:26
Medlem
BushwickBills avatar
Vanligt att skolor har som policy att neka ledigt men att dom säger att det är lugnt ändå mellan fyra ögon. Speciellt om barnet, och ni föräldrar, sköter skolan exemplariskt i övrigt så kommer det vara lugnt. Åk på lovet nästa gång.
Senast redigerad av BushwickBill 2026-07-28 kl. 15:28.
Citera
2026-07-28, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Har ett barn som är 6 år och ska börja förskoleklass. Vi har bokat en resa till Grekland i slutet av september. Jag har hört att skolorna är väldigt svåra att få ett godkännande att åka på semester.

Skit i barnets ålder. Oavsett ålder för barn. Hur gör ni om ni vill åka utomlands en vecka och skolan skulle säga nej till det. Åker ni ändå då? Ställer ni in resan?

Kan du inte boka om och ta det under höstlovet? jag tänker att du går ju inte miste om något som du har blivit ersatt på jobbet, men ditt barn kommer ligga efter 1 vecka?
Citera
2026-07-28, 16:18
Medlem
Tranquility Bass avatar
Med tanke på hur mycket skattepengar som läggs på barn och barnfamiljer så är det minsta man kan begära att barnen infinner sig och tar del av den avgiftsfria utbildningen skattebetalarna bjuder på.
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Exakt alla barn i Sverige tillhör svenska staten. Det vill svenska staten att du ska veta. Dina barn är dig bara till låns.
Citera
2026-07-28, 16:29
Medlem
Citat:
Har ett barn som är 6 år och ska börja förskoleklass. Vi har bokat en resa till Grekland i slutet av september. Jag har hört att skolorna är väldigt svåra att få ett godkännande att åka på semester.

Skit i barnets ålder. Oavsett ålder för barn. Hur gör ni om ni vill åka utomlands en vecka och skolan skulle säga nej till det. Åker ni ändå då? Ställer ni in resan?

En solsemester kommer de såklart inte godkänna. Varför skulle de? Det är skolplikt från förskoleklass och din unge behöver bra skäl.
De kan neka på saker som att barnet halkar efter i det sociala i klassen. De har inga läxor än men det finns annat de kan gå på.

Antingen får ni åka på loven som alla andra eller så får ni hitta på en duktig historia.
Varför bokar ni ens i september, ni borde väl veta om plikten?
Citera
2026-07-28, 16:36
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Med tanke på hur mycket skattepengar som läggs på barn och barnfamiljer så är det minsta man kan begära att barnen infinner sig och tar del av den avgiftsfria utbildningen skattebetalarna bjuder på.
Avgiftsfri men skattefinansierad ”bjudskola”, hur går det ihop?
Citera
2026-07-28, 16:45
Medlem
Sunimods avatar
Att TS bokade utanför loven är för att resorna är billigare då (mindre dyra)

Att boka om till när höstlovet är brukar medföra högre pris. (om det ens är möjligt att boka om)
Citera
2026-07-28, 17:17
Medlem
lagfrukts avatar
Tro mig skolan gör dina barn en otjänst. Invällare kryllar i varje klass. Ouppfostrade barn i varje klass. Dumma lärare. Dumma rektorer. Billiga lokaler. Likgiltig skolkultur. Till råga på allt är detta klåperi betvingat. Det är ett fängelse, låt inte dina barn kuvas så enkelt.

Åk på semester.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-07-28 kl. 17:51.
Citera
2026-07-28, 17:29
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:

Åk bara. Tog upp frågan med en polare som varit rektor. Går det bra i skolan för barnen och ni är en fungerande familj… det finns liksom bigger fish to fry.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in