2026-09-06, 19:59
Medlem
Agentjosis avatar
Såg en babytoppis i norra Sthlm idag. Lät den stå kvar, vill den ska släppa sporer hehe. Hade inte tid att kolla om det fanns fler.
Citera
2026-09-06, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjackOhej
Snuten o de boende har benkoll på toppisstället här i stan, så jävla drygt.
Vill hitta ett nytt ställe egentligen, men det får bli när jag pallar.
Ahhh! Jävla människor.
Citera
2026-09-06, 20:28
Medlem
DukeMontanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golarnas666
Hur brukar du göra för att artbestämma dom när du väl har dom framför dig? Är det säkrast att dela på hatten och se om den har en seg hinna på sig?

Jag brukar dela på hattarna bara för att vara säker, men det duger enligt mig att känna igen toppisars färg (sandgula torra, ljusbruna fuktiga) och att känna igen hur gråbrokingar (oftast den enda förväxlingsarten för en person som är insatt) ser ut.

Gråbrokingar har en väldigt "kontinuerlig" form på hatten, det finns sällan några plötsliga ändringar i hattens lutning om du kollar på den från sidan och de har nästan alltid samma "gråbroking"-form (till skillnad från toppisarnas alla möjliga former), samt så brukar gråbrokingar ha en grå/svart fot vilket toppisar aldrig har (dock kan toppisar ha en svart ring, detta är bara sporer). De är också såklart gråare än toppisar men vissa exemplar kan vara ganska toppis-färgade.

För övrigt så tycker jag att botten av toppisens hatt är en riktigt bra indikator, både för att toppisar som är tillräckligt fuktiga kan ses ha lilaaktiga sporer samt för att toppisars hattar brukar vända sig inåt lite vid botten och ha en lite annorlunda (oftast mörkare) färg, vilket gråbrokingar inte heller har. Om färgen är rätt och hatten ser ut som den ska vid botten/undersidan så har du redan eliminerat gråbrokingar och slåtterbrokingar och då kan du vara så gott som säker så länge du inte plockat någonting från helt fel habitat.
Citera
2026-09-06, 22:32
Medlem
Citat:
Vet inte om dom har koll här men hur lätt är det att hitta en hage som inte syns från någons jäkla stuga 🤷‍♂️

Jag har flera st där jag kan inte syns från varken väg eller byggnad
Bara vibear för mig själv ostört
Citera
2026-09-07, 00:20
Medlem
Birdogirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macccan87
Ja

Haha, vad bra att de är godkända av Flashback. 😜 Gjort dom i lera 😅
Citera
2026-09-07, 00:22
Medlem
Birdogirls avatar
Citat:
Viken del av landet?

Har plockat drygt 200, mellersta/södra Sverige. Men de på bilden är fake 🙃
Citera
2026-09-07, 00:50
Medlem
Citat:
Hur brukar du göra för att artbestämma dom när du väl har dom framför dig? Är det säkrast att dela på hatten och se om den har en seg hinna på sig?
Toppisar har nästan alltid en mörk ring i botten av hatten, på utsidan. Alltid mörka sporer. Sedan ändrar de färg efter fuktighet. Vid mycket fukt blir de mörkare och då syns även vertikala ränder i hatten. Förväxlingsarter håller färgen oavsett fuktighet. Förväxlingsarter har nästan alltid samma form på hatten, toppisar kan ha samma former som förväxlingsarter men om svampen ser lite för rund och "perfekt" ut så slänger man ett extra öga.

När du väl börjat hitta svampar så kommer du kunna känna på stammen om det är toppis eller inte. Förväxlingsarter bryts av lätt eller är slemmiga. Det känns nästan som om någon hällt diskmedel på vissa av dem. Toppslätsskivling är i förhållande sträv/matt i beröring och lätt att böja utan att falla sönder i bitar.

Allt som montana skrev vad vettigt. Men strunta i att kolla efter lila toner i sporerna. Det kan skymtas i bra ljus på vissa svampar. Men det är helt meningslöst i identifieringssyfte. Är sporerna ljusa, släng. Är de mörka kan det vara en toppis.
Senast redigerad av Scopolamine 2026-09-07 kl. 00:56.
Citera
2026-09-07, 22:33
Moderator
kvm3s avatar
Kontaktannonser för plocksällskap tillåts ej enligt regel 1.01.

Frågor om identifiering av toppisar hänvisas till (FB) FAQ: Toppslätskivling (Psilocybe Semilanceata) (officiell identifieringstråd)

OT raderat.

/Mod
Citera
2026-09-08, 14:53
Medlem
Det var ju såklart ett skämt 🤷‍♂️ tror inte att någon vill röja sina alias här! Hur som helst så undrar jag om det är något speciellt som man kan ana att dom är på gång? Tex när äpplena börjar falla eller nåt i den stilen?
Citera
2026-09-08, 15:03
Avstängd
GlassBilsGlasss avatar
För tidigt för sthlm fortfarande så ni vet.

Citat:
Det var ju såklart ett skämt 🤷‍♂️ tror inte att någon vill röja sina alias här! Hur som helst så undrar jag om det är något speciellt som man kan ana att dom är på gång? Tex när äpplena börjar falla eller nåt i den stilen?
Hej nybörjare. Du måste skriva zon eller stad. Sverige är ett avlångt land med olika temperaturer. Du kan kolla artportalen och se identifikationsdatum för din zon. Eller det verkar som att de tagit bort datan, jag vet inte, kanske måste skapa konto.
Senast redigerad av GlassBilsGlass 2026-09-08 kl. 15:07.
Citera
2026-09-08, 16:00
Medlem
Jävlar va det ploppar hos mig i hallands inland, blev några hundra för en vecka sen. Denna gång hann jag bara med hälften av ängen, blir ny tur imorgon^^ nu jävlar är fet dags att fylla förråden🥳
https://imgur.com/a/XXljkDr
Citera
2026-09-08, 16:20
Avstängd
GlassBilsGlasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToppisLuffaren
Jävlar va det ploppar hos mig i hallands inland, blev några hundra för en vecka sen. Denna gång hann jag bara med hälften av ängen, blir ny tur imorgon^^ nu jävlar är fet dags att fylla förråden🥳
https://imgur.com/a/XXljkDr
Hur fan kan det växa i Halland men inte Stockholm? Det är ju förfan typ nästan 20 grader i halland eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in