Citat:
Ursprungligen postat av
Golarnas666
Hur brukar du göra för att artbestämma dom när du väl har dom framför dig? Är det säkrast att dela på hatten och se om den har en seg hinna på sig?
Jag brukar dela på hattarna bara för att vara säker, men det duger enligt mig att känna igen toppisars färg (sandgula torra, ljusbruna fuktiga) och att känna igen hur gråbrokingar (oftast den enda förväxlingsarten för en person som är insatt) ser ut.
Gråbrokingar har en väldigt "kontinuerlig" form på hatten, det finns sällan några plötsliga ändringar i hattens lutning om du kollar på den från sidan och de har nästan alltid samma "gråbroking"-form (till skillnad från toppisarnas alla möjliga former), samt så brukar gråbrokingar ha en grå/svart fot vilket toppisar aldrig har (dock kan toppisar ha en svart ring, detta är bara sporer). De är också såklart gråare än toppisar men vissa exemplar kan vara ganska toppis-färgade.
För övrigt så tycker jag att botten av toppisens hatt är en riktigt bra indikator, både för att toppisar som är tillräckligt fuktiga kan ses ha lilaaktiga sporer samt för att toppisars hattar brukar vända sig inåt lite vid botten och ha en lite annorlunda (oftast mörkare) färg, vilket gråbrokingar inte heller har. Om färgen är rätt och hatten ser ut som den ska vid botten/undersidan så har du redan eliminerat gråbrokingar och slåtterbrokingar och då kan du vara så gott som säker så länge du inte plockat någonting från helt fel habitat.