Citat:
Ursprungligen postat av
tajpR
Grattis till en bra placering! Vad gör avgiften att den skulle vara dålig?
Folk tror många gånger att en dyr avgift är en dålig placering. Själv bryr jag mig om vad jag får tillbaka i kronor.
Behåll den ett tag till. Eller sälj av för de 300 000 kronorna som du tänkt placera i en isk. Vad säger egentligen att en indexfond skulle vara bra?
/Jobbar i branschen

Helt sant att en högre avgift kan kompenseras av en mer lyckad placeringsstrategi.
Problemet är hur en person som jag utan djupa kunskaper eller intresse för börsen ska kunna fatta vilka fonder som kan tänkas ha den egenskapen över tid. Mig veterligen är de inte särskilt många. En undersökning för några år sen visade att färre än 10% av alla fonder hade lyckats bättre än index under en tioårsperiod. Och förra veckan kom en analys som visade att bara 18% av 39 analyserade fonder slagit ett brett index över 10 år (
https://www.placera.se/nyheter/bara-var-fjarde-aktiv-sverigefond-slar-index-2026-07-23 - tidningen skriver att 74% presterade under indexet, men de kan uppenbarligen inte utföra en vanlig division)
Av de 7 fonder som faktiskt slog index gjorde dessutom 2 det bara marginellt, medan samtliga som misslyckades var minst runt 20% under.
Jag förstår att det här inte är så roliga siffror att tänka på när man arbetar i branschen. Men för en person som mig känns det självklart att om målet är att hitta en balans mellan en bra utveckling och någorlunda säker placeringsstrategi (så säker ett sparande i aktier nu kan vara) så är indexfond det rimligaste alternativet.
Att sälja av en del av fonden verkar vara ett vettigt förslag som jag ska fundera vidare på!