2026-07-29, 22:18
Medlem
andan0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Så om man bor i Göteborg behöver man inte körkort? Världen är lite större än så.
är uppvuxen i en familj norr om stockholm där vi aldrig hade bil. min mor har körkort sedan 30 år tillbaka, men att skaffa bil blev ändå aldrig av.

vi klarade oss fint ändå, vi åkte på minst en semester varje sommar inom norden och hälsade även på släkt och vänner runtom i sverige.

även det gick bra, visst blev det mycket tåg- och buss åkande men det var fullkomligt uthärdligt. släkten/vännerna hämtade upp oss i sina bilar och körde de sista 15 minuterna från stationen till deras hus.

när det bar av till sjukhuset efter brutna ben så tog man taxin dit och bussen och tåget hem.

allt detta har alltså gått alldeles utmärkt och mina föräldrar sparade förmodligen ganska stora summor på detta. visst hade det varit lite smidigare med bil, men det behövs inte alltid.
Citera
2026-08-01, 22:19
Medlem
knors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gents
Hehe. Tycker fortfarande det är lika roligt att läsa sådana här trådar. Trådskaparen har precis tagit körkort, kuggade väl 10 gånger men nu jävlar satte han det. Största bedriften i hans liv, till trots att han precis klockat in på 35 år.
Nej, men jag är anledningen till att 3 eller 4 personer exklusive mig själv har körkort idag och blir bara förtvivlad när jag hör ungdomar som inte förstått att det är asviktigt.
Citat:
Ursprungligen postat av Gents
Du tar körkort vid behov. Vill du ha villkorat körkort tar du det. Vill du ha manuellt tar du det. Det är upp till dina behov. Vi 70-talister hade aldrig villkorade körkort, men skulle jag tagit om det idag hade jag förmodligen tagit villkorat. Ser liksom ingen poäng att gå tillbaka till häst- och vagn.
Fel. Alla som vill leva livet fullt ut behöver körkort. De som inte tror det har bara inte fattat vilka möjligheter livet erbjuder. Jag kan acceptera om någon bara inte klarar av det eller måste ta genväg och ta ett med automat, men alla bör ge järnet och åtminstone försöka.
Citera
2026-08-06, 00:58
Medlem
knors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andan0
är uppvuxen i en familj norr om stockholm där vi aldrig hade bil. min mor har körkort sedan 30 år tillbaka, men att skaffa bil blev ändå aldrig av.

vi klarade oss fint ändå, vi åkte på minst en semester varje sommar inom norden och hälsade även på släkt och vänner runtom i sverige.

även det gick bra, visst blev det mycket tåg- och buss åkande men det var fullkomligt uthärdligt. släkten/vännerna hämtade upp oss i sina bilar och körde de sista 15 minuterna från stationen till deras hus.

när det bar av till sjukhuset efter brutna ben så tog man taxin dit och bussen och tåget hem.

allt detta har alltså gått alldeles utmärkt och mina föräldrar sparade förmodligen ganska stora summor på detta. visst hade det varit lite smidigare med bil, men det behövs inte alltid.

Jag har inget emot att vissa väljer att inte äga bil. Det jag verkligen vänder mig emot är att vissa inte ens överväger att ta körkort. Din mamma har körkort. Det är utmärkt.
Citera
2026-08-08, 00:20
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andan0
Nja, det är många i städer som Göteborg och Stockholm utan körkort, eftersom man kan ta tåget/bussen överallt. Det betyder inte att man är störd bara för att man inte har körkort.

Däremot tycker jag att alla som har möjligheten bör ta körkort.
Ja, man gå till hållplatsen och ta en spårvagn eller buss eller tunnelbana/tåg, whatever. Funkar ju jättebra.

Tills du har bil och körkort och inser hur extremt mycket tid du slösat på att vänta på bussen och hur långsamt den kör och att den inte kör exakt dit du vill.

Jag har inte läst dina inlägg i tråden men antar att du inte har körkort eller bil. Såg dock att ett inlägg där du skrev att ni som familj växte upp utan bil och det kan jag inte ens tänka mig....

Nåja. Jag tänkte rätt liknande som dig också tills jag tog tag i saken och skaffade bil och körkort. Det förändrade hela mitt liv till det bättre.

Och då bor jag i storstad. Centralt.
Citera
2026-08-08, 12:52
Medlem
Kleiners avatar
Jag tror att man är mer fokuserat och mindre stressad när man kör automat. Jag tror t.o.m. att risken för en bilolycka minskar med ett automat körkort.

Varför krångla det för sig själv med ett manuell körkort? Hellre lägga full fokus på trafiken än att slösa energi på koppling och växling.

Jag tror att majoriteten av kvinnor föredrar automat, medans killar/män tycker det är roligare med ett manuell körkort.

Nu kör jag enbart manuell och har gjort i över 10 år. Men jag börjar bli trött av det. Så mycket bekvämare med automat.

Jo äldre man blir desto bekvämare vill man ha det, och man har mindre behov av att bevisa något för någon.
Citera
2026-08-08, 14:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Automatväxel är väl lite säkrare - mindre att tänka på, mer fokus på trafiken.

Ja, dock har det hänt att folk verkar ta fel på gas och broms på automatare och kör ihjäl sig, speciellt hos dom äldre personerna.
Citera
2026-08-09, 18:35
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleiner
Jag tror att man är mer fokuserat och mindre stressad när man kör automat. Jag tror t.o.m. att risken för en bilolycka minskar med ett automat körkort.

Varför krångla det för sig själv med ett manuell körkort? Hellre lägga full fokus på trafiken än att slösa energi på koppling och växling.

Jag tror att majoriteten av kvinnor föredrar automat, medans killar/män tycker det är roligare med ett manuell körkort.

Nu kör jag enbart manuell och har gjort i över 10 år. Men jag börjar bli trött av det. Så mycket bekvämare med automat.

Jo äldre man blir desto bekvämare vill man ha det, och man har mindre behov av att bevisa något för någon.

Det fetade: Jag håller med helt om detta speciellt i stadskörning och vid körning där köbildning oftast uppstår är det en enorm fördel med automat.

Privat kör jag manuell eftersom bilarna jag har och haft endast varit manuell, på jobbet är det numera enbart automat lådor pga större delen av fordonsflottan är el bilar.

Många år sedan man tog körkort men skulle jag idag tvingas välja så hade jag enbart tagit för automat eftersom detta kommer vara standard i alla bilar framöver.

skall man däremot jobba inom tex jordbruk, anläggningsmaskiner, militären så bör man ta manuell då fordonsflottan där har många äldre maskiner med enbart manuell växling
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in