2026-07-27, 13:37
Medlem
Själv är jag så efterbliven att jag har körkort men saknar bil. Kör bil i jobbet ibland men då det bara finns automatväxlade bilar har jag i princip glömt hur man växlar då jag inte kört manuellt sedan uppkörningen. Börjar dock bli lite less på att sitta fast i den håla jag bor i och beroende av kommunaltrafiken.

Ska jag köpa en bil? Vilken? Varför?
Citera
2026-07-27, 13:46
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Förstår inte så många ivrar för att skaffa sig begränsningar, och bara ha automat behörighet.
Citera
2026-07-27, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knor
Skall man? JA!
Det är ett stort handikapp att inte ha körkort. Du måste antingen stanna kvar i din stadsbubbla eller förlita dig på andra. Sist men inte minst är det en säkerhetsfråga. Man kan för fan inte befinna sig på resa utan att kunna köra om det kniper. Den som inte ha körkort borde inte få röra sig mer än några hundra meter från hemmet.

Vilken typ: Manuell om möjligt
  • Hälten av alla bilar i Sverige har manuell låda. Ja, det minskar. Men det är återigen en säkerhetsfråga.
  • Billigare i längden. Hyrbilar med manuell låda är alltid billigare (för att bilen är billigare)
  • I utlandet är det ibland svårt att få hyrbil med automatlåda
  • Kul att köra äldre bilar och sportbilar
  • Skall du hyra en transportbil för att flytta saker så är vissa bilar manuellt växlade - även i Sverige.

Motargument:
  1. Det är inte billigt att ta körkort. Tyvärr. Men beakta att det blir billigare att flytta och transportera, samt att vissa önskade delar av en resa endast är möjliga om du har körkort.
Jag har klarat mig utan liksom mina föräldrar före mig. Det går alldeles utmärkt. Bilkörningen är en fullständigt bisarr företeelse egentligen.
Citera
2026-07-27, 13:53
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Förstår inte så många ivrar för att skaffa sig begränsningar, och bara ha automat behörighet.

Det grundar sig nog i att dagens ungdomar alltid väljer enklaste vägen och inte tänker långsiktigt.
Helst vill dom fortsätta ha mamma o pappa som privatchaufför.
Citera
2026-07-27, 14:19
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Automatväxel är väl lite säkrare - mindre att tänka på, mer fokus på trafiken.

Man får köra automatväxlade bilar med ett körkort utan begränsning. Vad snackar du om?
Citera
2026-07-27, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av symmetrisk
Själv är jag så efterbliven att jag har körkort men saknar bil. Kör bil i jobbet ibland men då det bara finns automatväxlade bilar har jag i princip glömt hur man växlar då jag inte kört manuellt sedan uppkörningen. Börjar dock bli lite less på att sitta fast i den håla jag bor i och beroende av kommunaltrafiken.

Ska jag köpa en bil? Vilken? Varför?

Vad ska du ha bilen till? Kanske mest till jobbet och lite handling.
Och hur mycket pengar tänker du lägga på inköpet?
Citera
2026-07-27, 14:35
Medlem
Gentss avatar
Hehe. Tycker fortfarande det är lika roligt att läsa sådana här trådar. Trådskaparen har precis tagit körkort, kuggade väl 10 gånger men nu jävlar satte han det. Största bedriften i hans liv, till trots att han precis klockat in på 35 år.

Du tar körkort vid behov. Vill du ha villkorat körkort tar du det. Vill du ha manuellt tar du det. Det är upp till dina behov. Vi 70-talister hade aldrig villkorade körkort, men skulle jag tagit om det idag hade jag förmodligen tagit villkorat. Ser liksom ingen poäng att gå tillbaka till häst- och vagn.
Citera
2026-07-27, 14:45
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gents
Ser liksom ingen poäng att gå tillbaka till häst- och vagn.

Inte heller du verkar förstått att det går utmärkt att köra en automat även om man tar ett körkort utan begränsningen "automat"... Så om man vill köpa en automatväxlad bil går det jättebra!

Problemet, som andra också tagit upp i tråden, är ju att många bilar fortfarande har manuell låda. Hyrbilar, skåpbil till flytten, låna en kompis bil, jobbets bil osv. Så man blir ju väldigt begränsad att ha villkoret "automat" på kortet.

Det är inte svårt att växla en manuell. Halvt utvecklingsstörda i Somalia kör manuellt växlade bilar. Man lär sig det på ett par timmar.

Men folk gör som de vill. Har man väldigt usel koordinationsförmåga kanske det är bättre att ta ed begränsningen "automat". Men då ska man veta hur det kan ställa till det.
Citera
2026-07-27, 15:12
Medlem
Gentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Inte heller du verkar förstått att det går utmärkt att köra en automat även om man tar ett körkort utan begränsningen "automat"... Så om man vill köpa en automatväxlad bil går det jättebra!

Problemet, som andra också tagit upp i tråden, är ju att många bilar fortfarande har manuell låda. Hyrbilar, skåpbil till flytten, låna en kompis bil, jobbets bil osv. Så man blir ju väldigt begränsad att ha villkoret "automat" på kortet.

Det är inte svårt att växla en manuell. Halvt utvecklingsstörda i Somalia kör manuellt växlade bilar. Man lär sig det på ett par timmar.

Men folk gör som de vill. Har man väldigt usel koordinationsförmåga kanske det är bättre att ta ed begränsningen "automat". Men då ska man veta hur det kan ställa till det.

Jag förstår inte att jag får köra en automat med mitt körkort? OK, schysst analys. Du kan börja med att läsa det man skriver innan du besvarar. Det är rätt fult att spamma inlägg bara för att det ska se ut som man är en aktiv användare.

Nej, det är inte svårt alls med manuellt, men om någon vill ta ett villkorat körkort gör man det oavsett att någon 50-årig outbildad man tycker att det minsann bara är efterblivna som gör det. Det är som jag skrev tidigare rätt komiskt att körkort blivit den största bedriften i ens liv. Det är nog värt att ta en sväng och fundera på vad man själv kunde göra annorlunda i sitt liv när man aktivt stör sig på folk som förenklar sina liv.
Citera
2026-07-27, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Vad ska du ha bilen till? Kanske mest till jobbet och lite handling.
Och hur mycket pengar tänker du lägga på inköpet?
Tack för ditt svar. Jag bor några minuters promenad från både jobb och mataffärer så jag behöver egentligen inte bil till vardags. Däremot hade jag velat göra fler utflykter och kunna hälsa på släkt och vänner lite enklare. Så syftet är väl snarare att kunna åka lite längre turer några gånger i månaden. Bor i lägenhet så det är inte som att jag behöver köra skräp till tippen likt villaägare. Kunde jag komma undan med någon ok bil för 200-300 tusen vore det kul, men det ska erkännas att jag inte har koll vad man får i det spannet.
Citera
2026-07-27, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knor
Skall man? JA!
Det är ett stort handikapp att inte ha körkort. Du måste antingen stanna kvar i din stadsbubbla eller förlita dig på andra. Sist men inte minst är det en säkerhetsfråga. Man kan för fan inte befinna sig på resa utan att kunna köra om det kniper. Den som inte ha körkort borde inte få röra sig mer än några hundra meter från hemmet.

Vilken typ: Manuell om möjligt
  • Hälten av alla bilar i Sverige har manuell låda. Ja, det minskar. Men det är återigen en säkerhetsfråga.
  • Billigare i längden. Hyrbilar med manuell låda är alltid billigare (för att bilen är billigare)
  • I utlandet är det ibland svårt att få hyrbil med automatlåda
  • Kul att köra äldre bilar och sportbilar
  • Skall du hyra en transportbil för att flytta saker så är vissa bilar manuellt växlade - även i Sverige.

Motargument:
  1. Det är inte billigt att ta körkort. Tyvärr. Men beakta att det blir billigare att flytta och transportera, samt att vissa önskade delar av en resa endast är möjliga om du har körkort.

Hur kan man leva kvar i förnekelsen att manuell låda är stenåldern?
Nej det är inte svårt att få hyrbil med automat.
Nej det är inte svårt att få flyttbil med automat. Finns det ens manuell att hyra på macken längre?
Nej det är inte svårt att hyra automat i utlandet.
Nej det är inte töntigt med automat.

Det som är nu 2026 är att många familjer har elbil eller automat. Då blir det så att barn övningskör med det. Finns ingen poäng att pumpa ut massa pengar på körskola för att ta manuellt kort.
Nu för tiden så leasar människor bilen i stor utsträckning. Då är det automat som gäller i nya bilar.

Bor man i nån hydda i skogen så visst, kör manuellt. Men civiliserade människor i storstäder bör köra automat. Vem orkar sitta på Essingeleden med manuell?

Är det så dyrt med körkort?
Beror på väl på igen då om man måste köra exakt allt på körskolan, ja då blir det svindyrt.
Men kör man hemma i lugn och ro tills man är säker så tar man bara ett fåtal lektioner och sen kör man upp.
Jag tog 4 lektioner plus det andra obligatoriska. Blev ett ganska billigt körkort även fast det var ett tag sen.
Citera
2026-07-27, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av symmetrisk
Tack för ditt svar. Jag bor några minuters promenad från både jobb och mataffärer så jag behöver egentligen inte bil till vardags. Däremot hade jag velat göra fler utflykter och kunna hälsa på släkt och vänner lite enklare. Så syftet är väl snarare att kunna åka lite längre turer några gånger i månaden. Bor i lägenhet så det är inte som att jag behöver köra skräp till tippen likt villaägare. Kunde jag komma undan med någon ok bil för 200-300 tusen vore det kul, men det ska erkännas att jag inte har koll vad man får i det spannet.

Kanske en Toyota yaris? Är en bra bil men kanske inte så rolig. Har ett högt andrahandsväde så brukar bli en ganska låg milkostnad. Har ganska trångt baksäte och lite högt vägljud.

https://www.blocket.se/mobility/item/19354072
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in