2026-07-27, 22:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av andan0
Nja, det är många i städer som Göteborg och Stockholm utan körkort, eftersom man kan ta tåget/bussen överallt. Det betyder inte att man är störd bara för att man inte har körkort.

Däremot tycker jag att alla som har möjligheten bör ta körkort.
Så om man bor i Göteborg behöver man inte körkort? Världen är lite större än så.
Citera
2026-07-27, 22:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorstorm
Och storstadsbor, fast de räknas väl som förståndshandikappade i någon utsträckning.
Ja jag ville inte säga det för jag är lite fin i kanten. Men nu gjorde ju det det åt oss båda.
Citera
2026-07-27, 23:10
Medlem
Klart du ska ta körkort.
Självklart för manuell låda.

Du har ingen aning om var du befinner dig om tio år och vad du gör då.

Varför begränsa din framtid?
Citera
2026-07-27, 23:31
Medlem
https://www.dn.se/ekonomi/manuella-vaxelladan-sjunger-pa-sista-versen/

"Manuella växellådan sjunger på sista versen"

"Nästan inga nya bilar säljs med manuell växellåda. Om trenden fortsätter kommer de snart att vara helt försvunna från bilhallarna.

Samtidigt tar nästan hälften fortfarande körkort för manuella bilar"
Citera
2026-07-28, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Varför ska gymnasiet betala för det? Däremot kan man väl göra lumpen och få ett körkort där fortfarande - själv fick jag lastbilskort när jag gjorde lumpen.
Jag fick B-kortet i lumpen.
Citera
2026-07-28, 01:42
Medlem
folk som bor i Stockholm och Göteborg kan jag tänka mig att körkort inte är en big deal. Finns tåg och bättre cykelvägar.

Landsbygd och mindre orter är bil ett JA. Längre transporter osv
Citera
2026-07-28, 01:47
Moderator
Lobengulas avatar
Idag är det lika intressant att ta körkort för manuell låda som att få körkort för gengasbilar.

Moderna bilar är automat. Jag har de senaste 10 åren inte kört en bil med manuell växellåda. Varför liksom? Jovisst om man vill köra gamla bilar av någon anledning men nej, det är inte värt det om man inte har något specialintresse.

Det finns automatbilar i alla civiliserade länder att hyra.
Citera
2026-07-28, 04:12
Medlem
auto-fellatios avatar
Jag säger som jag sagt förr. De borde sluta med separata behörigheter för växellådetyp. Låt alla köra upp med automat. Sen gör man som man vill, funkar i många länder.

Orkar du bry dig om manuell så kör på det med tanke på hur det ser ut nu.

Annars kör på automat, kommer troligtvis inte bli några problem.
Citera
2026-07-28, 10:03
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knor
Skall man? JA!
Det är ett stort handikapp att inte ha körkort. Du måste antingen stanna kvar i din stadsbubbla eller förlita dig på andra. Sist men inte minst är det en säkerhetsfråga. Man kan för fan inte befinna sig på resa utan att kunna köra om det kniper. Den som inte ha körkort borde inte få röra sig mer än några hundra meter från hemmet.

Vilken typ: Manuell om möjligt
  • Hälten av alla bilar i Sverige har manuell låda. Ja, det minskar. Men det är återigen en säkerhetsfråga.
  • Billigare i längden. Hyrbilar med manuell låda är alltid billigare (för att bilen är billigare)
  • I utlandet är det ibland svårt att få hyrbil med automatlåda
  • Kul att köra äldre bilar och sportbilar
  • Skall du hyra en transportbil för att flytta saker så är vissa bilar manuellt växlade - även i Sverige.

Motargument:
  1. Det är inte billigt att ta körkort. Tyvärr. Men beakta att det blir billigare att flytta och transportera, samt att vissa önskade delar av en resa endast är möjliga om du har körkort.

Vanligt körkort är att rekommendera om du tänkt dig ut och resa i framtiden. Äger en automat i Sverige och kommer aldrig köpa/leasa manuell igen, men kör en del hyrbil i Spanien och det är alltid manuell man erbjuds.

Att vara helt utan körkort är total marginalisering, detta bör undvikas med alla medel.
Citera
2026-07-28, 17:11
Medlem
olasvenssons avatar
Automatlådor är ovanliga i Sverige.
Citera
2026-07-28, 21:32
Medlem
Citat:
Skall man? JA!
Det är ett stort handikapp att inte ha körkort. Du måste antingen stanna kvar i din stadsbubbla eller förlita dig på andra. Sist men inte minst är det en säkerhetsfråga. Man kan för fan inte befinna sig på resa utan att kunna köra om det kniper. Den som inte ha körkort borde inte få röra sig mer än några hundra meter från hemmet.

• Hälten av alla bilar i Sverige har manuell låda. Ja, det minskar. Men det är återigen en säkerhetsfråga.
  • Billigare i längden. Hyrbilar med manuell låda är alltid billigare (för att bilen är billigare)
  • Skall du hyra en transportbil för att flytta saker så är vissa bilar manuellt växlade - även i Sverige.

Motargument:
  1. Det är inte billigt att ta körkort. Tyvärr. Men beakta att det blir billigare att flytta och transportera, samt att vissa önskade delar av en resa endast är möjliga om du har körkort.
Om jag var arbetsgivare så skulle jag aldrig anställda någon utan körkort. Kör inte bil ofta i jobbet. Brukar bara bli 3 gånger per år. Men det är resor som verkligen behöver genomföras

Även den som jobbar som programmerare kan behöva besöka en kund för att samla ihop deras behov eller hålla en kurs när allt är klart.

Skaffa körkort för manuell bil. Det dröjer många år ytterligare innan man är säker på att få tag på att slippa köra manuellt.
Citera
2026-07-29, 13:51
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Skall man? JA!

Motargument:

Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Du kommer få problem med äldre chefer om de får nys om att du bara har automat-körkort. Det är en röd flagga för dem, att det är något klart fel på dig.

Helt korrekt, jag är en av dessa äldre som du nämner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in