2026-07-28, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusberg
Om du slafsar när du äter så står det för dig, dom allra flesta har ett bra bordskick när dom äter på restaurang.

Det är väl det folk gör. Var ut med jobbet på en resturang på Stureplan. Dom serverade glass som efterrätt i en skål mitt på bordet. Fyra personer satt och smaskade ur samma skål med skedar dom haft i munnen. Inte så värst fräscht

Att folk tar mat från delad tallrik med gaffel dom haft i munnen har jag sett ske många gånger vid olika tillfällen
Citera
2026-07-28, 17:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aspiring
Det är väl det folk gör. Var ut med jobbet på en resturang på Stureplan. Dom serverade glass som efterrätt i en skål mitt på bordet. Fyra personer satt och smaskade ur samma skål med skedar dom haft i munnen. Inte så värst fräscht

Att folk tar mat från delad tallrik med gaffel dom haft i munnen har jag sett ske många gånger vid olika tillfällen

Vad har det med mellanrätter att göra?
Citera
2026-07-30, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Aha tack nu begriper jag tror jag. Alltså varken aptitretare eller plockskålar. Utan rätter som är som nåt mellan förrätt och huvudrätt, man tror man beställt en huvudrätt för 200, blir inte mätt och sen på väg därifrån hungrig förstår man att man skulle beställt tre stycken och varför ingen runt omkring en åt nåt bara satt och drack drinkar. Har för mig de dessutom är insmugna i menyn som huvudrätt. Saker som inte säljs in korrekt blir sällan bra.

Problemet verkar snarare handla om att folk kan vara okunniga om vad mellanrätter är för något. Du visste tex inte vad det var för något tidigare. Samt att folk själva väljer att gå hungriga från restaurangen, utan att beställa mer. Okej, har man tex inte råd, så är det en sak. Men har man råd, lust och möjlighet så kan man beställa in mer mat så att man blir mätt.

Ser man dessutom att det står mellanrätter på menyn och huvudrätter separat, och man inte vet vad mellanrätt betyder så kan man faktiskt fråga serveringspersonal. Samt om de rekommenderar att man beställer en eller flera rätter.

Nu har jag inte koll på samtliga restauranger. Men baserat på vad jag har sett, så kallas det för just mellanrätter på menyer och har en separat del på menyn. De blir inte insmugna som huvudrätter. Så det säljs in korrekt. Kanske inte är så överallt, men du verkar inte ha någon större koll om du bara ”har för dig” att det är så.

Vet inte hur det är relevant om andra bara sitter och dricker drinkar, men inte äter någon mat.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in