Citat:
Ursprungligen postat av
threefifty
Hejsan
Varit i kontakt med ett företag som ville anställa mig, VDn har skrivit på mail villkoren som gäller
– månadslön
– sex månaders provanställning
– uppsägningstid
– semester
– pension och försäkringar
– arbetsplats och utrustning
Jag svarade skriftligen att jag accepterade och var nöjd med villkoren.
Under minst två Teamsmöten uppmanades jag även att säga upp mig från min nuvarande anställning för att kunna börja tidigare. Tyvärr spelades mötena inte in.
Jag har totalt deltagit i fem Teamsmöten med företagets utvecklare. Under mötena diskuterade vi hur vi skulle arbeta tillsammans, och på direkt fråga från företaget berättade jag om flera långt gångna projekt, potentiella kunder och heta leads som jag arbetat fram.
Nu från ingenstans så skriver han att de inte längre behöver flera "programmerare" utan ska satsa på en säljare istället.
Så nu börjar jag tro att hans team har haft idétorka och fiskat upp mina saker.
Jag har mail och bevis angående "avtalet" tyvärr har jag inte mina teams-möten sparade.
Vad tror ni?
- Jag har ännu inte sagt upp mig från min nuvarande anställning.
En väldigt viktig sak saknas dock, ett startdatum.
Om man menar på att det skall vara bindande, vilket datum skall man då utgå från?
Utan ett bestämt startdatum skulle jag vilja påstå att det är en viljeförklaring, inte ett komplett anbud.
Du har accepterat, när menar du att ni kommit överens om att du skall börja?
Det är väldigt oprofessionellt att be dig säga upp dig/sluta ditt nuvarande jobb innan ett faktiskt avtal är skrivet.
Det utsätter dig för stor risk.