2026-07-27, 12:09
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Nej.
Citera
2026-07-27, 12:38
Medlem
Vad jag ser är att TS har gett en konkurrent information om sin nuvarande arbetsplats, kunder och annat som är hemligt.
Kommer det här ut lär TS få kicken från sitt nuvarande företag och kanske även stämd.
Hur kan man vara så korkad att man delger den här informationen till ett annat företag?
Ett företag man dessutom inte ens har ett påskrivet kontrakt med. Det som erbjudits var dessutom provanställning...ja än är den siste idioten inte född, tydligen.
Citera
2026-07-27, 14:52
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ett anställningsavtal kan ingås på flera sätt, t.ex. skriftligt och muntligt. Det är fullt möjligt att ingå anställningsavtal via mejl. Dock måste det vara tydligt att det är en viljeförklaring från arbetsgivarens och din sida att ett anställningsförhållande uppstått. Att endast diskutera arbetsvillkor innebär inte att man ingår ett avtal med någon. Det måste vara ett anbud från arbetsgivarens sida, typ "tar du jobbet utifrån dessa villkor?" eller något liknande.

Utifrån ditt inlägg verkar det endast som att ni diskuterat arbetsvillkor med varandra, inte att arbetsgivarens erbjudit dig ett jobb.
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Principiellt riktigt, men beroende på omständigheter så säger även praxis att om A skriver en sak som B tolkar som en viljeförklaring, B lämnar i god tro en accept på detta och A inser eller borde inse att B trott att det var en viljeförklaring så kan A ändå bli bunden av detta om A är passiv. A kan alltså vara skyldig att aktivt informera B om att det inte var en viljeförklaring för att inte bli bunden.
Korrekt.
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Vill inte outa företaget just nu men deras omsättning 2025 var 117 miljoner. Jag ska prata med mitt fack där jag är just nu, se ifall mina 13 år med avgifter till dem hjälper xD

Som sagt så har han pushat på att jag ska börja ASAP, och vi ska skriva papper ASAP för att komma igång osv. Jag uppdaterar hur det går. Men vad jag hittat så är avtalet redan påskrivit då han har skrivit det från sin mail och jag har svarat med acceptans. Enda som saknas i mailet är startdatum. Men enligt lagen som jag hittat så kvittar det.
Beroende på de exakta formuleringarna i mejlen mellan arbetsgivaren och dig så kan alltså ett avtal om anställning ha uppstått. Men, det är isf en provanställning. Inte mycket att kämpa för när de redan nu har sagt att de inte behöver dina tjänster. Men helt hopplöst kanske det inte är eftersom situationen skulle kunna liknas vid fallet AD 2003:115.
Ett skadestånd skulle du alltså eventuellt kunna kriga till dig.

Ps. Rättegångskostnaderna kommer av att hon bara fick rätt i en del i tvisten och att hon först drev den i tingsrätten, dvs utan fackligt stöd.
Senast redigerad av Brain Damage 2026-07-27 kl. 14:55.
Citera
2026-07-27, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Korrekt.

Beroende på de exakta formuleringarna i mejlen mellan arbetsgivaren och dig så kan alltså ett avtal om anställning ha uppstått. Men, det är isf en provanställning. Inte mycket att kämpa för när de redan nu har sagt att de inte behöver dina tjänster. Men helt hopplöst kanske det inte är eftersom situationen skulle kunna liknas vid fallet AD 2003:115.
Ett skadestånd skulle du alltså eventuellt kunna kriga till dig.

Ps. Rättegångskostnaderna kommer av att hon bara fick rätt i en del i tvisten och att hon först drev den i tingsrätten, dvs utan fackligt stöd.
Kanske har missat något i tråden, men sas det något om provanställning? Om anställningsform inte nämns är det tillsvidare som är default.

EDIT:

Ser nu att det framgår tydligt i trådstarten.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-07-27 kl. 18:10.
Citera
2026-07-27, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Vad jag ser är att TS har gett en konkurrent information om sin nuvarande arbetsplats, kunder och annat som är hemligt.
Kommer det här ut lär TS få kicken från sitt nuvarande företag och kanske även stämd.
Hur kan man vara så korkad att man delger den här informationen till ett annat företag?
Ett företag man dessutom inte ens har ett påskrivet kontrakt med. Det som erbjudits var dessutom provanställning...ja än är den siste idioten inte född, tydligen.

Du menar, mitt egna AB där jag är helt ensam? x) Att jag delar med mig av mina pågående projekt. Jobbar på industri annars så det är jag inte rädd för haha

Men jag tackar för alla svar, ska kolla igenom lite mer.
Citera
2026-07-27, 21:18
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Juridik
/Moderator
Citera
2026-07-27, 21:43
Medlem
Citat:
Du menar, mitt egna AB där jag är helt ensam? x) Att jag delar med mig av mina pågående projekt. Jobbar på industri annars så det är jag inte rädd för haha

Men jag tackar för alla svar, ska kolla igenom lite mer.

Tyckte du pratade något om att du uppmanades att säga upp dig från din anställning, inte att du var egenföretagare.
Citera
2026-07-27, 21:54
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Tyckte du pratade något om att du uppmanades att säga upp dig från din anställning, inte att du var egenföretagare.
Det går att vara både och.
Citera
2026-07-27, 21:57
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Hejsan

Varit i kontakt med ett företag som ville anställa mig, VDn har skrivit på mail villkoren som gäller

– månadslön
– sex månaders provanställning
– uppsägningstid
– semester
– pension och försäkringar
– arbetsplats och utrustning

Jag svarade skriftligen att jag accepterade och var nöjd med villkoren.

Under minst två Teamsmöten uppmanades jag även att säga upp mig från min nuvarande anställning för att kunna börja tidigare. Tyvärr spelades mötena inte in.

Jag har totalt deltagit i fem Teamsmöten med företagets utvecklare. Under mötena diskuterade vi hur vi skulle arbeta tillsammans, och på direkt fråga från företaget berättade jag om flera långt gångna projekt, potentiella kunder och heta leads som jag arbetat fram.

Nu från ingenstans så skriver han att de inte längre behöver flera "programmerare" utan ska satsa på en säljare istället.

Så nu börjar jag tro att hans team har haft idétorka och fiskat upp mina saker.

Jag har mail och bevis angående "avtalet" tyvärr har jag inte mina teams-möten sparade.

Vad tror ni?

- Jag har ännu inte sagt upp mig från min nuvarande anställning.
Vad är det som du vill kräva från företaget? Betalt under uppsägningstid? Skadestånd?
Citera
2026-07-28, 01:51
Medlem
Citat:
Hejsan

Varit i kontakt med ett företag som ville anställa mig, VDn har skrivit på mail villkoren som gäller

– månadslön
– uppsägningstid
– semester

Under minst två Teamsmöten uppmanades jag även att säga upp mig från min nuvarande anställning för att kunna börja tidigare. Tyvärr spelades mötena inte in.

Jag har totalt deltagit i fem Teamsmöten med företagets utvecklare. Under mötena diskuterade vi hur vi skulle arbeta tillsammans, och på direkt fråga från företaget berättade jag om flera långt gångna projekt, potentiella kunder och heta leads som jag arbetat fram.

Nu från ingenstans så skriver han att de inte längre behöver flera "programmerare" utan ska satsa på en säljare istället.

Jag har mail och bevis angående "avtalet" tyvärr har jag inte mina teams-möten sparade.

Vad tror ni?

Ja, även en muntlig överenskommelse är giltig i ett fall som detta.
Om du har deras uppmaning att säga upp dig för att kunna börja tidigare så är det ett mycket starkt bevis för din sak.
Att du faktiskt inte har sagt upp dig är ett bevis för din motparts sak.
Att du har berättat om dina strategier och dina leads osv utan att ha blivit anställd, är klantigt från din sida och något du nu får leva med.

Men vad är din ambition här? Du vill väl knappast börja jobba hos detta företag nu. En stämning från din sida kommer knappast vara värd besväret.
Senast redigerad av Veridictores 2026-07-28 kl. 01:54.
Citera
2026-07-28, 03:52
Medlem
Citat:
Hejsan

– månadslön
– uppsägningstid
– semester

Vad tror ni?

En väldigt viktig sak saknas dock, ett startdatum.
Om man menar på att det skall vara bindande, vilket datum skall man då utgå från?
Utan ett bestämt startdatum skulle jag vilja påstå att det är en viljeförklaring, inte ett komplett anbud.
Du har accepterat, när menar du att ni kommit överens om att du skall börja?

Det är väldigt oprofessionellt att be dig säga upp dig/sluta ditt nuvarande jobb innan ett faktiskt avtal är skrivet.
Det utsätter dig för stor risk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in