2026-07-27, 09:32
Medlem
Hejsan

Varit i kontakt med ett företag som ville anställa mig, VDn har skrivit på mail villkoren som gäller

– månadslön
– sex månaders provanställning
– uppsägningstid
– semester
– pension och försäkringar
– arbetsplats och utrustning

Jag svarade skriftligen att jag accepterade och var nöjd med villkoren.

Under minst två Teamsmöten uppmanades jag även att säga upp mig från min nuvarande anställning för att kunna börja tidigare. Tyvärr spelades mötena inte in.

Jag har totalt deltagit i fem Teamsmöten med företagets utvecklare. Under mötena diskuterade vi hur vi skulle arbeta tillsammans, och på direkt fråga från företaget berättade jag om flera långt gångna projekt, potentiella kunder och heta leads som jag arbetat fram.

Nu från ingenstans så skriver han att de inte längre behöver flera "programmerare" utan ska satsa på en säljare istället.

Så nu börjar jag tro att hans team har haft idétorka och fiskat upp mina saker.

Jag har mail och bevis angående "avtalet" tyvärr har jag inte mina teams-möten sparade.

Vad tror ni?

- Jag har ännu inte sagt upp mig från min nuvarande anställning.
Citera
2026-07-27, 09:36
Medlem
Jordgubbes avatar
Diskutera med experterna på ditt fack, de kan säkert tycka det där "muntliga" (eller vad de sorterar in det som) är giltigt och ett intressant case. Du kanske kan få nån sorts kompensation.
Citera
2026-07-27, 09:39
Medlem
Wajis avatar
Som arbetsgivare är det enkelt. Givetvis har du mejl konversation och den är så klar ett bevis.

Men likväl så behöver du ett anställningsavtal påskrivet innan du ska säga upp dig från nuvarande tjänst. Så funkar arbetsmarknaden och så jobbar alla parter.

Det är ju bara fronta den nya bolaget och VD och be han skriva anställningsavtalet. Har du uppsägningstid så får han räkna med den och börjar du tidigare så ska datumet skrivas om.

Det förstår ju han som VD att du behöver ha en trygghet innan du säger upp det. Så pressa fram ett anställningsavtal, för annars skulle jag bli fundersam om varför det ej kommer.

PS missade att de inte längre behöver dig. Hänvisa till mejlet och kräv ersättning för den tiden du lagt ner. Annars dra dom till marknadsdomstol. Företaget har gjort fel och kommer kunna straffas för det.
Senast redigerad av Waji 2026-07-27 kl. 09:42.
Citera
2026-07-27, 09:46
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Prata med ditt fack men jag skulle ändå säga att du har godkänt anställningen genom att tacka ja till allt som VD:n skrivit i mail men mitt tips är att kolla med facket så det verkligen är så.
Om inte så ska de ändå betala för de fem mötena de haft med dig plus någon form av månadslön under minst tre månader skulle jag säga.

Tur att du inte sagt upp dig från ditt nuvarande jobb och hoppas det löser sig. Du har tydligen hittat ett skojarföretag.
Citera
2026-07-27, 10:08
Medlem
67arigGubbes avatar
Ni som säger prata med ditt fack..

Ni fattar väl att det är ett litet skitbolag utan kollektivavtal va?

Ingen VD pratar o anställer folk speciellt programmerare och säljare annars.

Ts bara be dom fara åt helvete och outa företaget, inget du kan göra.
Citera
2026-07-27, 10:09
Medlem
Skulle nog säga att VDns mail räknas som ett anbud och ditt ja-svar tveklöst en accept.

I vart fall så har han skapat en befogad tro hos dig om att du ska arbeta genom att ange detaljerna i anställningen. Om han inte skrivit något förbehåll eller tydliggjort att detta endast är en diskussion, inget erbjudande så har ni träffat ett anställningsavtal.

Mao, jag säger att ni har ett anställningsavtal mellan er. Om de nu säger att de inte har behov, ja då finns det några alternativ. Antingen driver du det själv, eller helst kontaktar facket. Dock kan det ju vara smart att faktiskt släppa det hela och bita i det sura äpplet, även om du har rätt. Om du börjar krångla massa och hävda din rätt lär du ju knappast få jobb där vid ett senare tillfälle när chansen uppstår.

Om du däremot inte bryr dig om framtida jobb är väl dock det allra enklaste att bara säga att ni har ett avtal som inte kan sägas upp utan vidare? Ibland är folk mer medgörliga än man tror och de kanske inser att jo visst, nog är det så.
Citera
2026-07-27, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Ni som säger prata med ditt fack..

Ni fattar väl att det är ett litet skitbolag utan kollektivavtal va?

Ingen VD pratar o anställer folk speciellt programmerare och säljare annars.

Ts bara be dom fara åt helvete och outa företaget, inget du kan göra.

Vill inte outa företaget just nu men deras omsättning 2025 var 117 miljoner. Jag ska prata med mitt fack där jag är just nu, se ifall mina 13 år med avgifter till dem hjälper xD

Som sagt så har han pushat på att jag ska börja ASAP, och vi ska skriva papper ASAP för att komma igång osv. Jag uppdaterar hur det går. Men vad jag hittat så är avtalet redan påskrivit då han har skrivit det från sin mail och jag har svarat med acceptans. Enda som saknas i mailet är startdatum. Men enligt lagen som jag hittat så kvittar det.
Citera
2026-07-27, 10:31
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Hejsan

Varit i kontakt med ett företag som ville anställa mig, VDn har skrivit på mail villkoren som gäller

– månadslön
– sex månaders provanställning
– uppsägningstid
– semester
– pension och försäkringar
– arbetsplats och utrustning

Jag svarade skriftligen att jag accepterade och var nöjd med villkoren.

Under minst två Teamsmöten uppmanades jag även att säga upp mig från min nuvarande anställning för att kunna börja tidigare. Tyvärr spelades mötena inte in.

Jag har totalt deltagit i fem Teamsmöten med företagets utvecklare. Under mötena diskuterade vi hur vi skulle arbeta tillsammans, och på direkt fråga från företaget berättade jag om flera långt gångna projekt, potentiella kunder och heta leads som jag arbetat fram.

Nu från ingenstans så skriver han att de inte längre behöver flera "programmerare" utan ska satsa på en säljare istället.

Så nu börjar jag tro att hans team har haft idétorka och fiskat upp mina saker.

Jag har mail och bevis angående "avtalet" tyvärr har jag inte mina teams-möten sparade.

Vad tror ni?

- Jag har ännu inte sagt upp mig från min nuvarande anställning.
Ett anställningsavtal kan ingås på flera sätt, t.ex. skriftligt och muntligt. Det är fullt möjligt att ingå anställningsavtal via mejl. Dock måste det vara tydligt att det är en viljeförklaring från arbetsgivarens och din sida att ett anställningsförhållande uppstått. Att endast diskutera arbetsvillkor innebär inte att man ingår ett avtal med någon. Det måste vara ett anbud från arbetsgivarens sida, typ "tar du jobbet utifrån dessa villkor?" eller något liknande.

Utifrån ditt inlägg verkar det endast som att ni diskuterat arbetsvillkor med varandra, inte att arbetsgivarens erbjudit dig ett jobb.
Citera
2026-07-27, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty

din beskrivning med chefen som skickat arbetsvillkor och att du svarat på detta kan eventuellt tolkas som ett anbud och accept på anbudet. Räkna dock att du får jobba med det legalt för att få ut någon ersättning eller plåster på såren så att säga. En samtal till en arbetsrättsjurist som erbjuder första gratis konsultation är sannolikt ett bra första steg.

För övrigt: "...flera långt gångna projekt, potentiella kunder och heta leads som jag arbetat fram" - du gav dem extremt värdefull information helt gratis innan något formaliserats och nu åker du ut med buller och bång då du inte behövs längre. Själv gjort misstaget, men bara en gång. Låt detta bli en lärdom inför framtiden.
Citera
2026-07-27, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ett anställningsavtal kan ingås på flera sätt, t.ex. skriftligt och muntligt. Det är fullt möjligt att ingå anställningsavtal via mejl. Dock måste det vara tydligt att det är en viljeförklaring från arbetsgivarens och din sida att ett anställningsförhållande uppstått. Att endast diskutera arbetsvillkor innebär inte att man ingår ett avtal med någon. Det måste vara ett anbud från arbetsgivarens sida, typ "tar du jobbet utifrån dessa villkor?" eller något liknande.

Utifrån ditt inlägg verkar det endast som att ni diskuterat arbetsvillkor med varandra, inte att arbetsgivarens erbjudit dig ett jobb.
Principiellt riktigt, men beroende på omständigheter så säger även praxis att om A skriver en sak som B tolkar som en viljeförklaring, B lämnar i god tro en accept på detta och A inser eller borde inse att B trott att det var en viljeförklaring så kan A ändå bli bunden av detta om A är passiv. A kan alltså vara skyldig att aktivt informera B om att det inte var en viljeförklaring för att inte bli bunden.
Citera
2026-07-27, 11:59
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Principiellt riktigt, men beroende på omständigheter så säger även praxis att om A skriver en sak som B tolkar som en viljeförklaring, B lämnar i god tro en accept på detta och A inser eller borde inse att B trott att det var en viljeförklaring så kan A ändå bli bunden av detta om A är passiv. A kan alltså vara skyldig att aktivt informera B om att det inte var en viljeförklaring för att inte bli bunden.
Ja, det stämmer. Men omöjligt från trådstarten att avgöra detta.
Citera
2026-07-27, 12:03
Medlem
kyrkstockens avatar
Ett erbjudande är inte en överenskommelse.

Så nej.

Fem teamsmöten innan anställning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här