2026-07-27, 02:26
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Så du har full koll på djävulen, låter som att du är djävulen.
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwagger
Nej det stämmer inte det är bra din sjuka hjärna som intalar dig det.
Precis som ni lever jag i en värld där ondska i form av hänsynslöshet och girighet styr. Och Jesus förklarar sambanden och djävulen klart och tydligt.
Citera
2026-07-27, 02:35
Medlem
MrSwaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Precis som ni lever jag i en värld där ondska i form av hänsynslöshet och girighet styr. Och Jesus förklarar sambanden och djävulen klart och tydligt.
Nej det är endast ditt perspektiv
Citera
2026-07-27, 02:47
Medlem
Citat:
Ja hur kan du vara säker på att just du inte är djävulen utan att det är någon annan? Låter inte sådana argument som något just djävulen skulle få för sig att säga? Hur vet du i så fall annars att du är en god människa och inte egentligen djävulen?

Varför är det så viktigt att göra djävulen till en extern syndabock som alla som projicerar på detta sätt alltid tycks vara övertygade om att de är bättre på något sätt?

Min avsikt är vad som definierar mig.
Ilska, ondska eller välvilja är den jag är.
Citera
2026-07-27, 03:50
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorzo
Min avsikt är vad som definierar mig.
Ilska, ondska eller välvilja är den jag är.
Så du kan fritt fram definiera vad djävulen är beroende på vad du känner för, det borde väl göra dig till djävulen eller något ännu värre?
Citera
2026-07-27, 03:59
Medlem
Citat:
Så du kan fritt fram definiera vad djävulen är beroende på vad du känner för, det borde väl göra dig till djävulen eller något ännu värre?

Tror du vet vem jag är Medom
Vad jag gör är starkt och fritt.
Citera
2026-07-27, 04:06
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorzo
Tror du vet vem jag är Medom
Vad jag gör är starkt och fritt.
Så du dikterar villkoren för vad djävulen är och inte är? Då måste du vara Gud.
Citera
2026-07-27, 04:08
Medlem
Citat:
Så du dikterar villkoren för vad djävulen är och inte är? Då måste du vara Gud.

Det var du som sade det.
Citera
2026-07-27, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Jag är 119% säker på att jag inte är djävulen. Håller du på att dö och jag är nära till hands så kommer jag att rädda dig, behöver du min hjälp och jag är där så kommer jag att hjälpa dig. Hade jag varit djävulen så hade jag bara gått förbi dig eller låtsats att jag inte ser dig.
Även om djävulen är i nöd hjälper du hen
Citera
2026-07-27, 07:19
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Det låter som om du är förälskad i din egen spegelbild, och det är väl sådan övertygelse som djävulen har enligt dig?
Se dig omkring, det är sällan en person som har det gott med sig själv som begår onda handlingar mot andra. Djävulens mål är att förvirra och driva bort människan från Gud. Självhatet kommer på köpet.

Gud vill inte att du ska hata dig själv, eller din näste.

Djävulen känner avund, ilska och vill att alla ska lida för att han själv lider. Du kommer att se det i människan och ibland i dig själv. Alla människor har varit där någon gång och med dåligt sällskap så är det enklare att hamna där igen, därför väljer vi bort de som inte vill oss väl. Och så lever man i harmoni, och älskar sig själv och världen. Jesus älskade säkert också sig själv? Annars hade han inte gått runt och predikat.
Citera
2026-07-27, 07:55
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Se dig omkring, det är sällan en person som har det gott med sig själv som begår onda handlingar mot andra. Djävulens mål är att förvirra och driva bort människan från Gud. Självhatet kommer på köpet.

Gud vill inte att du ska hata dig själv, eller din näste.

Djävulen känner avund, ilska och vill att alla ska lida för att han själv lider. Du kommer att se det i människan och ibland i dig själv. Alla människor har varit där någon gång och med dåligt sällskap så är det enklare att hamna där igen, därför väljer vi bort de som inte vill oss väl. Och så lever man i harmoni, och älskar sig själv och världen. Jesus älskade säkert också sig själv? Annars hade han inte gått runt och predikat.
Så du dikterar villkoren för vad djävulen är och inte är? Tror du att du är Gud?
Citera
2026-07-27, 08:06
Medlem
Hör väll till klassisk "upplysning" som bland annat Jordan Peterson varit inne och petat på.

Först när man inser att man själv är Djävulen eller åtminstone kapabel till att vara, kan man också se vägen och välja bli Jesus istället och där fria viljan kommer in, något åt det hållet.
Citera
2026-07-27, 08:11
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Så du dikterar villkoren för vad djävulen är och inte är? Tror du att du är Gud?
En del av Gud bor i alla människor. Om djävulen eller Gud ska dominera, det väljer var och en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in