2026-07-26, 19:22
Medlem
Denoms avatar
Ja hur kan du vara säker på att just du inte är djävulen utan att det är någon annan? Låter inte sådana argument som något just djävulen skulle få för sig att säga? Hur vet du i så fall annars att du är en god människa och inte egentligen djävulen?

Varför är det så viktigt att göra djävulen till en extern syndabock som alla som projicerar på detta sätt alltid tycks vara övertygade om att de är bättre på något sätt?
Citera
2026-07-26, 19:56
Medlem
oyegies avatar
Man vill inte erkänna att man är syndare, vi blir rättfärdiga genom tron på Guds Sons namn, dock kan detta tolkas fel och gör att man blir lite högmodig.
Citera
2026-07-26, 20:01
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ja hur kan du vara säker på att just du inte är djävulen utan att det är någon annan? Låter inte sådana argument som något just djävulen skulle få för sig att säga? Hur vet du i så fall annars att du är en god människa och inte egentligen djävulen?

Varför är det så viktigt att göra djävulen till en extern syndabock som alla som projicerar på detta sätt alltid tycks vara övertygade om att de är bättre på något sätt?
Vi är inte goda människor utan föds i djävulens värld till djävulens normer. Och han har stor makt låta oss göra hans vilja utan att vi ens vet om det.

Dessutom frestar han oss att med vilja göra orätt för att skada oss.
Citera
2026-07-26, 20:12
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Världen härbärgerar ett antal dödliga som är övertygade de är antingen Gud lr Hornper.

Blott få av dem är skickliga iLLusionister. Tänk som Lee Falk's fiktive comics-karaktär Mandrake.

Dessa tutar i godtrogna att de besitter ledaregenskaper och krafter vi inte känner (lyrics av Adolphson & Falck).

Detta är religionsforumet. Djäfvulens bästa trick, var när han lurade i den förment upplysta medelklassen att han inte fanns.
Citera
2026-07-26, 20:21
Medlem
Jordgubbes avatar
Lite skum fråga. Förminska inte. Djävulen sägs ofta vara en "frestare". Som utsätter en för prövningar, varför skulle man känna igen sig i det. Däremot att sådana kan förekomma där ute i små former. Sen finns förstås fler beskrivningar såsom anklagare, lögnare, och vår motståndare.
Citera
2026-07-26, 20:34
Medlem
Citat:

1 Johannesbrevet 4
[2] Så kan ni se vilken ande som är Guds: varje ande som erkänner att Jesus Kristus har kommit i mänsklig gestalt är från Gud, [3] men den ande som förnekar Jesus är inte från Gud. Det är Antikrists ande, som ni har hört skall komma och som redan nu är i världen.

Din ande är din mind, så den ande eller andevarelse som förnekar Jesus ska du inte lyssna till. Jag förkunnar Jesus som Guds ord. Slutsats: jag är inte djävulen.
Citera
2026-07-26, 20:58
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vi är inte goda människor utan föds i djävulens värld till djävulens normer. Och han har stor makt låta oss göra hans vilja utan att vi ens vet om det.

Dessutom frestar han oss att med vilja göra orätt för att skada oss.
Så du har full koll på djävulen, låter som att du är djävulen.
Citera
2026-07-26, 21:09
Medlem
BevarsMilderPengs avatar
Citat:

Varför skulle jag försöka bevisa det?

Jag ÄR ju djävulen i förklädnad! MOahahaA!
Citera
2026-07-26, 21:57
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:

Definiera "djävulen".
Citera
2026-07-26, 22:10
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:

Jag kanske är djävulens advokat på deltid, vem vet?
Att erkänna sina inre demoner är väl första steget till att bli en god människa, eller vill du hellre att vi låtsas som att synden inte existerar?

Det är i skuggorna man ser ljuset som tydligast.
Citera
2026-07-26, 22:13
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Jag kanske är djävulens advokat på deltid, vem vet?
Att erkänna sina inre demoner är väl första steget till att bli en god människa, eller vill du hellre att vi låtsas som att synden inte existerar?

Det är i skuggorna man ser ljuset som tydligast.
Ja jag menar det är väl bättre att vara djävulen och växa bortom tidigare tillkortakommanden än att projicera?
Citera
2026-07-26, 22:15
Medlem
MrSwaggers avatar
Hur jag behandlar min mamma o närmsta familj så vet jag att jag inte är djävulen. Men det är mycket mer än så. Men sådär rent spontant så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in