Citat:
Ursprungligen postat av
Xaiphod
Jag reagerade på en sak när jag bad om feedback på en Tinder profil.
Det fanns kritik som jag tyckte var rimlig, exempelvis att texten var för generell och inte berättade tillräckligt om vem jag är eller vad jag söker. Sådan feedback kan man använda.
Men det som förvånade mig var hur snabbt vissa drog slutsatser om personen bakom texten. Utifrån några meningar fick jag höra att profilen gav introvert, ensam, incelvarning, att personen verkade socialt obevandrad och liknande.
Det fick mig att fundera.
Hur mycket av det vi tycker oss se finns egentligen i texten, och hur mycket fyller vi själva i med våra egna erfarenheter och fördomar?
Om någon skriver att de uppskattar djupa samtal är det samma sak som att de ser ner på småprat? Om någon beskriver sig som introvert, betyder det automatiskt att personen är ensam eller har svårt med relationer? Eller handlar det om att vi kopplar ihop vissa ord med stereotyper?
Jag tror att vi människor är väldigt snabba på att skapa en hel berättelse utifrån några få meningar.
Vad tror ni? Hur mycket kan man egentligen säga om en människa utifrån en dejtingprofil, och när börjar vi snarare läsa in sådant som aldrig faktiskt stod där?
Som kille har man väl läst igenom hundratusentals dejtingprofiler genom årens lopp. Så ja, man lär sig att extrapolera och koppla även en otydlig profil till en bild av hur personen sannolikt är.
Om hon t ex skriver "gillar Zara Larsson" så vet man att det är en poppare, en identitetslös person som gör sånt som framställs som populärt av radio och annan omgivning. En naiv lättlurad person som kommer välja en falsk kille som kör smooth talking och som ger ett positivt intryck på tjejens polare.
Om hon bara skriver vilken sorts killar hon INTE vill träffa, så är det sannolikt en negativ, gnällig person som absorberar allt dåligt man kan stöta på i livet.
Skriver hon att hon gillar smink, sol och semester så vet man att det är en snäll positiv tjej som är öppen för i stort sett vilken kille som helst som får henne att känna sig älskad.
Skriver hon att hon har barn så vet man att hon är desperat (det är ensamma mammor alltid) och vill ha vilken kille som helst som kan tänka sig en tjej som har barn.
Huruvida personen som sa det där till dig hade rätt, vet jag däremot inte. Inte alla människors fördomar är såklart korrekta.