2026-07-27, 09:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
Så vi som tar livet, och särskilt relationer, på allvar kan lika väl lägga ned det här med dejting då? Vad ska det bli av världen om bara oseriösa fåntrattar bildar par och förökar sig? Men jag påstår inte att du har fel. Appvärlden är väl lika som den riktiga världen: det är fåntrattarna kvinnor vill ha.
Förr var appen ett verktyg för att få till ett första möte. Högst oseriöst. Men det kunde bli seriöst om det klicka. Därför används apparna oseriöst för du inte vet vad du har att göra med förrän du faktiskt möter människan. Spänn av och ha kul. Du möter inte kärleken på en app men du använder appen för att få till ett möte.
Citera
2026-07-27, 10:43
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
... Så vi som tar livet, och särskilt relationer, på allvar kan lika väl lägga ned det här med dejting då?...

Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
... Spänn av och ha kul...

Det här sammanfattar vad TS stupade på i sin profil. Jag önskar mer kärlek åt alla som saknar och mer dejting till killar som dejtar för lite, därför jag ömmar för killar som inte får till det. 'Ananas på pizza' hade inte funkat för mig oavsett hur hunkigt stilig man är. TS profil var lång och välskriven men så genomarbetad och långrandig att jag blev tungsint. Den var överarbetad och sa mig ingenting om vem han var trots allt jag läst om vem han var.

När man läser en profil vill man inte stolpa igenom substantiv utan förstå mannens attityd till livet och då helst nån som är reko men lättsam och ser både komik och allvar. Text får inte va för lång eller trög och måste ha driv och tempo. Jag trodde TS hade lite erfarenhet av kvinnor, inte hade dejtat på tio år och kanske haft 1 ytlig relation = noll kvinnotycke = (och här ingår allt från män som blommar ut sent till aldrig, desperat, pervers, farlig - och adekvat normal).

Jag fick fel bild av TS som har långa relationer bakom sig. Han skrev om och det blev jättemycket bättre, vi får se om han delar med sig.
Senast redigerad av FedupFlorence 2026-07-27 kl. 10:46.
Citera
2026-07-27, 10:51
Medlem
LKKINGENs avatar
Nu har jag ej varit och snurrat på dejting appen i fråga men har nyttjat andra appar.
Mycket längre än bilderna brukar jag inte ta mig.
Någon som sitter och beskriver sig själv är lika pålitligt som en arab i damernas omklädningsrum på simhallen när tjejerna i klass 2B står och plockar av sig badkläderna i duschen.

Jag menar inte att dom ljuger men alla skarvar lite på sanningen plus att det finns så många som anser så mycket om sig själv som ingen i deras omgivning skulle hålla med om. Dvs ganska stora brister i den sk självinsikten.
Nu är det ett tag sedan jag klev upp ur internet dejting träsket så det är kanske inte aktuellt längre men desto mer en kvinna skriver om hur mycket hon letar efter något seriöst desto större var sannolikheten för tömning på första dejten.
Åtminstone för mig var det så.
Citera
2026-07-27, 12:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Det här sammanfattar vad TS stupade på i sin profil. Jag önskar mer kärlek åt alla som saknar och mer dejting till killar som dejtar för lite, därför jag ömmar för killar som inte får till det. 'Ananas på pizza' hade inte funkat för mig oavsett hur hunkigt stilig man är. TS profil var lång och välskriven men så genomarbetad och långrandig att jag blev tungsint. Den var överarbetad och sa mig ingenting om vem han var trots allt jag läst om vem han var.

När man läser en profil vill man inte stolpa igenom substantiv utan förstå mannens attityd till livet och då helst nån som är reko men lättsam och ser både komik och allvar. Text får inte va för lång eller trög och måste ha driv och tempo. Jag trodde TS hade lite erfarenhet av kvinnor, inte hade dejtat på tio år och kanske haft 1 ytlig relation = noll kvinnotycke = (och här ingår allt från män som blommar ut sent till aldrig, desperat, pervers, farlig - och adekvat normal).

Jag fick fel bild av TS som har långa relationer bakom sig. Han skrev om och det blev jättemycket bättre, vi får se om han delar med sig.
Det handlar inte om att se ut som en stereotypisk hunk. Det handlar om attityd, inställning och hur man tar sig an livet. Om du inte är först på bollen så kommer någon annan att vara det. Och bara för att du är först på bollen betyder det inte att det leder till något.
En avslappnad och avspänd attityd till det första mötet visar att du ser hur skevt online dating är. Någon vettig förstår att det inte går att bli kär över nätet. Som sagt är en tinder matchning endast ett verktyg för att få till ett första möte.
”Ananas på pizza” funkar som öppning men därefter handlar det om vem du möter i mötet.
Och jag gillar inte ens ananas på pizza haha
Citera
2026-07-27, 17:33
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
... Det handlar om attityd, inställning och hur man tar sig an livet... avspänd attityd till det första mötet... funkar som öppning...

Exakt.
Såg man bild samtidigt eller räckte din vinnande öppningsline? Bra att du skrev 'öppning', det är bara dit man ska sikta. Nånstans mellan ananaspizza och överarbetat funkar nog bäst.
Citera
2026-07-27, 17:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Exakt.
Såg man bild samtidigt eller räckte din vinnande öppningsline? Bra att du skrev 'öppning', det är bara dit man ska sikta. Nånstans mellan ananaspizza och överarbetat funkar nog bäst.
Jag hade bilder ja.
Citera
2026-07-27, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men det blir väl en läxa det? Sluta liksom använd ord som incels? Det är ett ord laddat med just mycket. Kommer liksom säga mycket om personen som bara använder det.

Jag tror faktiskt att det här illustrerar min frågeställning ganska väl. Jag använder inte ordet om andra, utan citerade ett omdöme jag själv fick. Ändå har större delen av diskussionen med dig kommit att handla om just det ordet, i stället för frågan om hur vi drar slutsatser om människor utifrån väldigt lite information. Det är egentligen precis den mekanismen jag ville diskutera.

Där sätter jag punkt i våran diskussion. Tack för dina synpunkter.
Citera
2026-07-27, 22:58
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xaiphod
Jag reagerade på en sak när jag bad om feedback på en Tinder profil.

Det fanns kritik som jag tyckte var rimlig, exempelvis att texten var för generell och inte berättade tillräckligt om vem jag är eller vad jag söker. Sådan feedback kan man använda.

Men det som förvånade mig var hur snabbt vissa drog slutsatser om personen bakom texten. Utifrån några meningar fick jag höra att profilen gav introvert, ensam, incelvarning, att personen verkade socialt obevandrad och liknande.

Det fick mig att fundera.
Hur mycket av det vi tycker oss se finns egentligen i texten, och hur mycket fyller vi själva i med våra egna erfarenheter och fördomar?

Om någon skriver att de uppskattar djupa samtal är det samma sak som att de ser ner på småprat? Om någon beskriver sig som introvert, betyder det automatiskt att personen är ensam eller har svårt med relationer? Eller handlar det om att vi kopplar ihop vissa ord med stereotyper?
Jag tror att vi människor är väldigt snabba på att skapa en hel berättelse utifrån några få meningar.

Vad tror ni? Hur mycket kan man egentligen säga om en människa utifrån en dejtingprofil, och när börjar vi snarare läsa in sådant som aldrig faktiskt stod där?

Som kille har man väl läst igenom hundratusentals dejtingprofiler genom årens lopp. Så ja, man lär sig att extrapolera och koppla även en otydlig profil till en bild av hur personen sannolikt är.

Om hon t ex skriver "gillar Zara Larsson" så vet man att det är en poppare, en identitetslös person som gör sånt som framställs som populärt av radio och annan omgivning. En naiv lättlurad person som kommer välja en falsk kille som kör smooth talking och som ger ett positivt intryck på tjejens polare.

Om hon bara skriver vilken sorts killar hon INTE vill träffa, så är det sannolikt en negativ, gnällig person som absorberar allt dåligt man kan stöta på i livet.

Skriver hon att hon gillar smink, sol och semester så vet man att det är en snäll positiv tjej som är öppen för i stort sett vilken kille som helst som får henne att känna sig älskad.

Skriver hon att hon har barn så vet man att hon är desperat (det är ensamma mammor alltid) och vill ha vilken kille som helst som kan tänka sig en tjej som har barn.

Huruvida personen som sa det där till dig hade rätt, vet jag däremot inte. Inte alla människors fördomar är såklart korrekta.
Citera
2026-07-29, 17:54
Medlem
Intressant fråga och intressant att du gjorde denna "undersökning". Vet inte om människor alltid har varit så snabba med att sätta etiketter på andra utifrån minimal info eller om det är mer nu i vår psykologiserande tidsålder. Trots att psykologin antagligen inte alls vill att vi snabbt ska etikettera andra så är vår samtid ändå fullt av snabba omdömen och klyschor om andra. I stället för att fråga sig varför någon gör eller säger eller skriver på ett visst sätt så letar man i fördomsgarderoben. Ibland vore det bättre om man ställde frågor direkt till människor om deras beteende i stället för att själv spekulera.

Citat:
Jag reagerade på en sak när jag bad om feedback på en Tinder profil.

Det fanns kritik som jag tyckte var rimlig, exempelvis att texten var för generell och inte berättade tillräckligt om vem jag är eller vad jag söker. Sådan feedback kan man använda.

Men det som förvånade mig var hur snabbt vissa drog slutsatser om personen bakom texten. Utifrån några meningar fick jag höra att profilen gav introvert, ensam, incelvarning, att personen verkade socialt obevandrad och liknande.

Det fick mig att fundera.
Hur mycket av det vi tycker oss se finns egentligen i texten, och hur mycket fyller vi själva i med våra egna erfarenheter och fördomar?

Om någon skriver att de uppskattar djupa samtal är det samma sak som att de ser ner på småprat? Om någon beskriver sig som introvert, betyder det automatiskt att personen är ensam eller har svårt med relationer? Eller handlar det om att vi kopplar ihop vissa ord med stereotyper?
Jag tror att vi människor är väldigt snabba på att skapa en hel berättelse utifrån några få meningar.

Vad tror ni? Hur mycket kan man egentligen säga om en människa utifrån en dejtingprofil, och när börjar vi snarare läsa in sådant som aldrig faktiskt stod där?
Citera
2026-07-29, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artrikedom
Intressant fråga och intressant att du gjorde denna "undersökning". Vet inte om människor alltid har varit så snabba med att sätta etiketter på andra utifrån minimal info eller om det är mer nu i vår psykologiserande tidsålder. Trots att psykologin antagligen inte alls vill att vi snabbt ska etikettera andra så är vår samtid ändå fullt av snabba omdömen och klyschor om andra. I stället för att fråga sig varför någon gör eller säger eller skriver på ett visst sätt så letar man i fördomsgarderoben. Ibland vore det bättre om man ställde frågor direkt till människor om deras beteende i stället för att själv spekulera.

Jag tror inte att man ska se det som en undersökning i vetenskaplig mening, utan snarare ett sätt att testa en frågeställning jag själv funderat över. Jag upplever ofta att vi är väldigt snabba med att dra slutsatser om människor utifrån ganska lite information, och jag ville se hur det skulle ta sig uttryck.

Kommunikation och hur vi tolkar varandra är något som intresserat mig. Jag har dessutom en utbildning inom media och kommunikationsvetenskap. Kanske är det därför jag fastnade mer för hur människor resonerade än för själva kritiken. För mig blev det intressant att se vilka berättelser människor byggde upp utifrån några få meningar.
Citera
2026-07-29, 21:13
Medlem
För de som utsätts för andras fördomar och fördömanden är nog kritiken mot det viktigare pg a det lidande som det kan föra med sig. Finns ju också en gräns när sånt här kan övergå i diskriminering, utstötning, hets osv. Men vi kan väl enas om att du kan ha ditt intresse och jag får säga mina tankar utan att behöva tänka att jag måste ta hänsyn till vad du pratar om. Det är ju trots allt ett fritt forum och associationen är fri. Vi vet ju liksom inte alltid hur vi ska tolka andra eftersom vi inte sitter inne i varandras hjärnor.

Citat:
Jag tror inte att man ska se det som en undersökning i vetenskaplig mening, utan snarare ett sätt att testa en frågeställning jag själv funderat över. Jag upplever ofta att vi är väldigt snabba med att dra slutsatser om människor utifrån ganska lite information, och jag ville se hur det skulle ta sig uttryck.

Kommunikation och hur vi tolkar varandra är något som intresserat mig. Jag har dessutom en utbildning inom media och kommunikationsvetenskap. Kanske är det därför jag fastnade mer för hur människor resonerade än för själva kritiken. För mig blev det intressant att se vilka berättelser människor byggde upp utifrån några få meningar.
Citera
2026-08-05, 10:53
Medlem
Jag brukar läsa ibland, för det kan står rätt avgörande saker i den men inte alltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in