2026-07-26, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Hej. Det var längesen jag nätdejtade och apparna idag verkar förstärka nåt som är riktigt obra. Men jag får hygglig koll på folk genom text och för mig handlar det inte bara om vad någon skriver utan hur. Det visar begåvning, tempo, ton, attityd. Och det som är obra i en presentation är främst att fokusera på vad man själv söker istället för att berätta om sig själv, rätt person fastnar ju då. Folk vet ändå inte vad dom vill ha

Hej

Jag håller faktiskt med om en stor del av det du skriver. Jag tror också att språk, ton och hur någon uttrycker sig kan säga en del om personen. Däremot är jag inte säker på att det räcker för att dra långtgående slutsatser om exempelvis social förmåga, relationer eller personlighet.

Det är egentligen där min fråga ligger. Vi får alla ett första intryck av en text, men var går gränsen mellan ett rimligt intryck och att vi börjar fylla i resten själva? Jag tror att det är två olika saker att säga den här ”Texten känns reserverad.” och att säga den här personen är ensam, socialt obegåvad eller en incel. Där tycker jag att vi ibland tar ett ganska stort steg.
Citera
2026-07-26, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Skulle en snubbe. Snacka skit som det där? Om incels? Förmodligen inte. Det är enbart dumma kvinns som gör.

Det intressanta är egentligen inte ordet Incelvarning, utan hur diskussionen utvecklats.

Jag är man. Incelvarning var ett av omdömena jag fick när jag bad om feedback på en medvetet tunn profil. Jag använde det som ett exempel på hur snabbt människor kan sätta etiketter utifrån väldigt lite information.

Hittills har flera svar faktiskt bekräftat min frågeställning. Folk har tillskrivit mig åsikter jag inte uttryckt och fokuserat på ett enskilt ord i stället för den fråga jag ställde.

Det gör diskussionen ganska intressant ur ett kommunikationsperspektiv. Hur mycket läser vi faktiskt, och hur mycket kompletterar vi med våra egna antaganden?
Citera
2026-07-26, 16:56
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xaiphod
... Det är egentligen där min fråga ligger. Vi får alla ett första intryck av en text, men var går gränsen mellan ett rimligt intryck och att vi börjar fylla i resten själva? Jag tror att det är två olika saker att säga den här ”Texten känns reserverad.” och att säga den här personen är ensam, socialt obegåvad eller en incel. Där tycker jag att vi ibland tar ett ganska stort steg.

Det är säkert så. Men sånt lär man sig att inte anta med erfarenhet; inte bara dejting, jobb, skola, all textkontakt. Kan du visa hur en profil ser ut, eller om du stupar på nåt i din?, vad man ser innan man bläddrar.
Citera
2026-07-26, 18:07
Medlem
Citat:
Det är säkert så. Men sånt lär man sig att inte anta med erfarenhet; inte bara dejting, jobb, skola, all textkontakt. Kan du visa hur en profil ser ut, eller om du stupar på nåt i din?, vad man ser innan man bläddrar.

Absolut, skickade den i Pm.
Citera
2026-07-26, 18:48
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Absolut, skickade den i Pm.

Välskriven. Lång. Har några synpunkter om du vill ha? Jag vet vad kvinnor vill ha, det har inte förändrats trots hur dom pratar idag. Återkommer senare på samma sätt. Skriver du också vad du söker?
Citera
2026-07-26, 18:55
Medlem
Citat:
Välskriven. Lång. Har några synpunkter om du vill ha? Jag vet vad kvinnor vill ha, det har inte förändrats trots hur dom pratar idag. Återkommer senare på samma sätt. Skriver du också vad du söker?

Absolut, det tar jag gärna emot. Jag uppskattar konstruktiv kritik.

Det jag framför allt är intresserad av är vilka intryck texten ger och vad som får dig att dra de slutsatserna. Det är egentligen det som hela min tråd handlar om.
Citera
2026-07-26, 19:07
Medlem
MrSwaggers avatar
Aldrig läst en profil förrän man matchat.
Citera
2026-07-26, 19:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwagger
Aldrig läst en profil förrän man matchat.
Vissa är på tok för seriösa i sin framtoning.
När jag testade tinder skrev jag i profilen ”Ananas på pizza ”
Citera
2026-07-26, 23:19
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Det intressanta är egentligen inte ordet Incelvarning, utan hur diskussionen utvecklats.

Jag är man. Incelvarning var ett av omdömena jag fick när jag bad om feedback på en medvetet tunn profil. Jag använde det som ett exempel på hur snabbt människor kan sätta etiketter utifrån väldigt lite information.

Hittills har flera svar faktiskt bekräftat min frågeställning. Folk har tillskrivit mig åsikter jag inte uttryckt och fokuserat på ett enskilt ord i stället för den fråga jag ställde.

Det gör diskussionen ganska intressant ur ett kommunikationsperspektiv. Hur mycket läser vi faktiskt, och hur mycket kompletterar vi med våra egna antaganden?

Men det blir väl en läxa det? Sluta liksom använd ord som incels? Det är ett ord laddat med just mycket. Kommer liksom säga mycket om personen som bara använder det.
Citera
2026-07-27, 02:21
Medlem
En av anledningarna till att jag slutade med nätdejting. För mycket fördomar och egna tolkningar.

Nu kan jag ha fel. Men mitt intryck är att det nog egentligen inte har särskilt stor betydelse vad man skriver. Majoriteten går efter hur du ser ut på bild. Ser du intressant ut kommer texten tolkas som mer intressant. De flesta vill istället prata med dig och bilda en uppfattning om din personlighet efter gillat din profilbild.
Citera
2026-07-27, 08:46
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Jag reagerade på en sak när jag bad om feedback på en Tinder profil.

Det fanns kritik som jag tyckte var rimlig, exempelvis att texten var för generell och inte berättade tillräckligt om vem jag är eller vad jag söker. Sådan feedback kan man använda.

Men det som förvånade mig var hur snabbt vissa drog slutsatser om personen bakom texten. Utifrån några meningar fick jag höra att profilen gav introvert, ensam, incelvarning, att personen verkade socialt obevandrad och liknande.

Det fick mig att fundera.
Hur mycket av det vi tycker oss se finns egentligen i texten, och hur mycket fyller vi själva i med våra egna erfarenheter och fördomar?

Om någon skriver att de uppskattar djupa samtal är det samma sak som att de ser ner på småprat? Om någon beskriver sig som introvert, betyder det automatiskt att personen är ensam eller har svårt med relationer? Eller handlar det om att vi kopplar ihop vissa ord med stereotyper?
Jag tror att vi människor är väldigt snabba på att skapa en hel berättelse utifrån några få meningar.

Vad tror ni? Hur mycket kan man egentligen säga om en människa utifrån en dejtingprofil, och när börjar vi snarare läsa in sådant som aldrig faktiskt stod där?

Tror att det ligger mycket i det du säger. Tror att vi generellt sett idag varken läser lyssna ordentligt i den utsträckning vi gjorde förr. Då fylls det nog ofta med egna tolkningar, eller ja för mig gör det ofta det i alla fall.

Kan inte du copypastea din profiltext?
Citera
2026-07-27, 09:25
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Vissa är på tok för seriösa i sin framtoning.
När jag testade tinder skrev jag i profilen ”Ananas på pizza ”
Så vi som tar livet, och särskilt relationer, på allvar kan lika väl lägga ned det här med dejting då? Vad ska det bli av världen om bara oseriösa fåntrattar bildar par och förökar sig? Men jag påstår inte att du har fel. Appvärlden är väl lika som den riktiga världen: det är fåntrattarna kvinnor vill ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in