2026-07-26, 10:42
Medlem
Jag reagerade på en sak när jag bad om feedback på en Tinder profil.

Det fanns kritik som jag tyckte var rimlig, exempelvis att texten var för generell och inte berättade tillräckligt om vem jag är eller vad jag söker. Sådan feedback kan man använda.

Men det som förvånade mig var hur snabbt vissa drog slutsatser om personen bakom texten. Utifrån några meningar fick jag höra att profilen gav introvert, ensam, incelvarning, att personen verkade socialt obevandrad och liknande.

Det fick mig att fundera.
Hur mycket av det vi tycker oss se finns egentligen i texten, och hur mycket fyller vi själva i med våra egna erfarenheter och fördomar?

Om någon skriver att de uppskattar djupa samtal är det samma sak som att de ser ner på småprat? Om någon beskriver sig som introvert, betyder det automatiskt att personen är ensam eller har svårt med relationer? Eller handlar det om att vi kopplar ihop vissa ord med stereotyper?
Jag tror att vi människor är väldigt snabba på att skapa en hel berättelse utifrån några få meningar.

Vad tror ni? Hur mycket kan man egentligen säga om en människa utifrån en dejtingprofil, och när börjar vi snarare läsa in sådant som aldrig faktiskt stod där?
Citera
2026-07-26, 10:56
Avslutad
Djupa samtal förknippar i alla fall jag med att du leker märkvärdig och är en jobbig person.
Om du skriver ”hur du är” i din profil ger det inga utrymmen för den som du ska träffa att bilda sig en egen uppfattning om dig.
Citera
2026-07-26, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Djupa samtal förknippar i alla fall jag med att du leker märkvärdig och är en jobbig person.
Om du skriver ”hur du är” i din profil ger det inga utrymmen för den som du ska träffa att bilda sig en egen uppfattning om dig.

Jag tycker faktiskt att första delen av ditt svar illustrerar exakt det jag funderar över. Du skriver att du förknippar djupa samtal med att någon är märkvärdig och jobbig. Men det är ju en association du gör, inte något som faktiskt står i texten.

Den andra delen, om att visa vem man är genom exempel snarare än att beskriva sig själv, tycker jag däremot är en rimlig synpunkt. Där finns det något konkret att ta med sig. Det jag reagerar på är när vi går från att ge feedback på texten till att dra slutsatser om människan bakom den.
Citera
2026-07-26, 12:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xaiphod
Jag tycker faktiskt att första delen av ditt svar illustrerar exakt det jag funderar över. Du skriver att du förknippar djupa samtal med att någon är märkvärdig och jobbig. Men det är ju en association du gör, inte något som faktiskt står i texten.

Den andra delen, om att visa vem man är genom exempel snarare än att beskriva sig själv, tycker jag däremot är en rimlig synpunkt. Där finns det något konkret att ta med sig. Det jag reagerar på är när vi går från att ge feedback på texten till att dra slutsatser om människan bakom den.
Efter pandemin används dating apparna felaktigt.
Förr var du ute en fredag kväll med gänget och matchade med låt säg 6 tjejer den kvällen. 3 av dom var på stan likt dig själv.
Du lämnade gänget för att ta en shot eller ett snabbt glas med 2 av tjejerna den kvällen och som sammanlagt tog dig 1h.
På söndagen öppnade du appen och såg vem som behållt dig bland matchningarna. Du kunde då skriva till den du var mest intresserad av ex skriva något kul från mötet ni hade fredags.
Eller så sågs ni bara lite längre nästa helg ni båda var ute.
Citera
2026-07-26, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Efter pandemin används dating apparna felaktigt.
Förr var du ute en fredag kväll med gänget och matchade med låt säg 6 tjejer den kvällen. 3 av dom var på stan likt dig själv.
Du lämnade gänget för att ta en shot eller ett snabbt glas med 2 av tjejerna den kvällen och som sammanlagt tog dig 1h.
På söndagen öppnade du appen och såg vem som behållt dig bland matchningarna. Du kunde då skriva till den du var mest intresserad av ex skriva något kul från mötet ni hade fredags.
Eller så sågs ni bara lite längre nästa helg ni båda var ute.

Jag tycker faktiskt att det är ett intressant perspektiv. Jag kan också tänka mig att pandemin förändrade hur många använder dejtingappar och att de i större utsträckning blev en plats där man lär känna varandra digitalt i stället för ett komplement till att träffas ute.

Samtidigt är det lite en annan fråga än den jag försökte lyfta. Det jag funderar över är inte främst hur vi använder apparna, utan hur vi tolkar det som står i en profil. Varför går vi så snabbt från några meningar till att dra slutsatser om en människas personlighet? Det är den delen jag tycker är mest intressant att diskutera.
Citera
2026-07-26, 14:03
Avslutad
Citat:
Jag tycker faktiskt att det är ett intressant perspektiv. Jag kan också tänka mig att pandemin förändrade hur många använder dejtingappar och att de i större utsträckning blev en plats där man lär känna varandra digitalt i stället för ett komplement till att träffas ute.

Samtidigt är det lite en annan fråga än den jag försökte lyfta. Det jag funderar över är inte främst hur vi använder apparna, utan hur vi tolkar det som står i en profil. Varför går vi så snabbt från några meningar till att dra slutsatser om en människas personlighet? Det är den delen jag tycker är mest intressant att diskutera.
Vi drar slutsatser vid ett första möte med någon. Samma sak i text. Problemet med text är att du inte får helheten och det är missvisande. Du får försöka se dating apparna som ett anrop. Det går omöjligen att lära känna en person och fatta tycke för den genom text. Du kan omöjligen hitta riktig kärlek på det sättet. Appen är ett verktyg för att du ska få till ett första möte med något som lockar.
Citera
2026-07-26, 14:06
Medlem
Zaedrewss avatar
För fan "incelvarning". Hur liksom ser du detta? Det är högst troligen så att du går miste om en massa bra män får du går igång på sk incels....
Citera
2026-07-26, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
För fan "incelvarning". Hur liksom ser du detta? Det är högst troligen så att du går miste om en massa bra män får du går igång på sk incels....

Jag tror faktiskt att du skumläste min trådstart. Jag skrev inte att jag använder ordet Incel om andra, utan att jag själv fick höra att min profil gav Incelvarning. Hela min fråga handlar om hur snabbt människor drar slutsatser utifrån väldigt lite information.

Sedan verkar du dessutom ha utgått från att jag är kvinna när du skriver att jag "går miste om en massa bra män". Det illustrerar egentligen ganska väl min poäng, vi fyller lätt i sådant som aldrig faktiskt stod där.
Citera
2026-07-26, 15:24
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
... Hela min fråga handlar om hur snabbt människor drar slutsatser utifrån väldigt lite information...

Hej. Det var längesen jag nätdejtade och apparna idag verkar förstärka nåt som är riktigt obra. Men jag får hygglig koll på folk genom text och för mig handlar det inte bara om vad någon skriver utan hur. Det visar begåvning, tempo, ton, attityd. Och det som är obra i en presentation är främst att fokusera på vad man själv söker istället för att berätta om sig själv, rätt person fastnar ju då. Folk vet ändå inte vad dom vill ha
Citera
2026-07-26, 15:53
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Jag tror faktiskt att du skumläste min trådstart. Jag skrev inte att jag använder ordet Incel om andra, utan att jag själv fick höra att min profil gav Incelvarning. Hela min fråga handlar om hur snabbt människor drar slutsatser utifrån väldigt lite information.

Sedan verkar du dessutom ha utgått från att jag är kvinna när du skriver att jag "går miste om en massa bra män". Det illustrerar egentligen ganska väl min poäng, vi fyller lätt i sådant som aldrig faktiskt stod där.

Är du liksom inte det? Vore ju extremt illa om du lurades att vara jänta.
Citera
2026-07-26, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Är du liksom inte det? Vore ju extremt illa om du lurades att vara jänta.

Var i min trådstart utger jag mig för att vara kvinna?

Jag skrev bara att jag fått feedback på en Tinderprofil och att någon kallade den för incelvarning. Jag nämnde aldrig mitt kön.

Det känns faktiskt som ännu ett exempel på det jag ville diskutera att människor fyller i information som inte finns där.
Citera
2026-07-26, 16:14
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Var i min trådstart utger jag mig för att vara kvinna?

Jag skrev bara att jag fått feedback på en Tinderprofil och att någon kallade den för incelvarning. Jag nämnde aldrig mitt kön.

Det känns faktiskt som ännu ett exempel på det jag ville diskutera att människor fyller i information som inte finns där.

Skulle en snubbe. Snacka skit som det där? Om incels? Förmodligen inte. Det är enbart dumma kvinns som gör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in