2026-07-26, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det finns en anledning till att trådstartaren inte vill eller kan svara på frågan jag ställde i det här inlägget:

(FB) SVT hävdar felaktigt "extremvärme" som orsak till skogsbränder i Spanien/Frankrike

Om ni bara stannar och tänker efter en sekund så kanske ni inser att det ni argumenterar för faktiskt förutsätter att hur torr vegetationen är på en viss plats inte har någon betydelse för hur lätt det börjar brinna och hur snabbt det sprider sig. Ni menar, indirekt, att skogsbränder är lika vanliga i blöta regnskogar i Brasilien som snustorra barrskogar i Kalifornien eller Alberta, för allt hänger på om det slår ner en blixt eller om någon person avsiktligt eller oavsiktligt tänder eld. Det är det enda som avgör om det blir skogsbrand enligt ert sätt att resonera. Och det går inte ihop med vad som är känt. För sambandet mellan temperatur och nederbörd, och hur ofta det blir skogsbränder är ju rätt så etablerat.

Det har varit rekordvarmt i Europa i år, och året för det. Att skogsbränderna blir fler, och värre, till följd av värmen är inte ett felaktigt påstående. Sen om de orsakas av att blixten slår ner, vilket är vanligt, eller att maffian tänder eld, mindre vanligt, det spelar mindre roll. Värmen och skogsbränderna hänger ihop. Media ska rapportera vad som är sant och känt, och då utgå från etablerad kunskap och forskning, snarare än influencers på Tiktok, eller var ni nu hämtar er omvärldsbevakning från.

Du gör samma tankefel som de två ovan. Läs mitt svar till dem.

En skog brinner inte för att den är torr. Den brinner för att någon tänt på eller grillat i skogen trots torra årstiden eller att men utför avverkning med maskiner då det är förbjudet på grund av torr mark och skog.

TV påstår ju aller rapporterar att klimatet är ORSAKEN till bränderna. Lägg gärna till att på grund av vårdslöshet i skog och mark samt att pyromaner härjar, anlitade av klimatmaffian kanske? Berätta HELA förloppet. Inte att 200 skogsbränder härjar på grund av klimatkrisen... När de tjatat om detta i 3 år, och nämnt klitkrisen orsakar skogsbränder för miljarder Euro i skador kommer folket (fåren) att köpa alla dessa "åtgärder" som står till maktens förfogande. Förbjudet att vistas i skog och mark, förbud mot diverse fossildrivna redskap på grund av klimatkrisen. Förbud mot camping? Campingplatser får stänga på grund av klimatkrisen... Rasta hunden i skogen förbjudet på grund av klimatkrisen, TILLSAMMANS kan vi rädda skogarna... förl förbuden, direktiven osv... ser du mönstret?

Det bör lyftas fram
Citera
2026-07-26, 15:11
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
En skog brinner inte för att den är torr. Den brinner för att någon tänt på eller grillat i skogen trots torra årstiden eller att men utför avverkning med maskiner då det är förbjudet på grund av torr mark och skog.

TV påstår ju aller rapporterar att klimatet är ORSAKEN till bränderna. Lägg gärna till att på grund av vårdslöshet i skog och mark samt att pyromaner härjar, anlitade av klimatmaffian kanske? Berätta HELA förloppet. Inte att 200 skogsbränder härjar på grund av klimatkrisen... När de tjatat om detta i 3 år, och nämnt klitkrisen orsakar skogsbränder för miljarder Euro i skador kommer folket (fåren) att köpa alla dessa "åtgärder" som står till maktens förfogande. Förbjudet att vistas i skog och mark, förbud mot diverse fossildrivna redskap på grund av klimatkrisen. Förbud mot camping? Campingplatser får stänga på grund av klimatkrisen... Rasta hunden i skogen förbjudet på grund av klimatkrisen, TILLSAMMANS kan vi rädda skogarna... förl förbuden, direktiven osv... ser du mönstret?

Det bör lyftas fram

Jag vet inte exakt vad du svamlar om, men jag kan säga så här: SVT och andra medier måste utgå från vad som är sant och allmänt känt, från forskning osv. Man kan inte utgå från knäppa konspirationsteorier, för det finns för många, och de är ofta sinsemellan inkompatibla, då en knäpp konspirationsteori inte sällan motsäger en annan knäpp konspirationsteori. Det är helt enkelt enklast att bara utgå från vad som är sant.
Citera
2026-07-26, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Nej, läkarens miss är inte grundorsaken. Det är tumören. Läkarens miss har exakt samma verkan som att patienten överhuvudtaget inte ens varit hos läkaren.

Om korrekt behandling av läkaren hade gjort så att patienten överlevde så är det visst läkarens miss som är grundorsaken till att patienten nu avlidit.
Om inte så hade du aldrig kunnat peka på malpraxis då grundorsaken alltid hade varit vilken åkomma som patienten nu kom in med - aldrig läkarens missar eller misstag.
Hänger du med?

Citat:
Däremot hade patienten överlevt om läkaren inte hade gjort missen, och skogsbranden hade inte blivit så stor och osläckbar om det inte hade varit väldigt varmt och torrt.

Rena spekulationer från din sida. Hur definerar du ens "väldigt varmt och torrt"? Hur kan du påvisa att detta inte skulle ha skett om det varit "normalvarmt och normaltorrt"?

Förövrigt - i Kalifornien har man på senare år fått massiva problem med bränder som ödelägger halva delstaten. Pga "climate change"? Nej - på grund utav att man sen länge gjort det omöjligt att anlägga kontrollbränder och skapa brandgator för att få bort all undervegetation då det "påverkar klimaaatet" och stör visst djurliv.
Resultatet blir att undervegetationen lägger sig som en torr, tjock jävla matta i hela skogen och när du väl sen får en brand så blir den omöjlig att släcka då hela skogen nu är en massiv tinderbox. Har ingenting med nån jävla "global warming" att göra.
Hur vet du att man inte gjort lika efterblivna beslut här och låtit undervegetationen bilda ett lager av fnöske i skogen i flera år?
Citera
2026-07-26, 15:29
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkspenat
För att återgå till branden: hur vet du att denna brand inte hade skett om det bara varit "normalt varmt och torrt"?

Hur vet du?

Eller... vet du egentligen nånting alls? Så där på riktigt?

Inte bara alternativt bullshit från "jag har inget liv och ingen mening så jag väljer att tro på klimatförändringsförnekelsen så jag åtminstone har nånting"-sfären?
Citera
2026-07-26, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Hur vet du?
Eller... vet du egentligen nånting alls? Så där på riktigt?

Det är du som kommer med påståendet.
Du hävdar att "varmt och torrt" väder är någon slags grundorsak - trots att branden påvisligen startat från ett brinnande fordon.
Hur kunde vi annars någonsin ha massiva bränder förr när vi inte hade denna "global warming"?

Citat:
Inte bara alternativt bullshit från "jag har inget liv och ingen mening så jag väljer att tro på klimatförändringsförnekelsen så jag åtminstone har nånting"-sfären?

Senaste jag kollade så var det klimatdårarna som påstod att deras religion var "settled science" - kan man någonting om vetenskap så förstår man hur efterblivet det påståendet är.
Du kom hit med din jävla global warming-predikan, jag svarade med ren logik. Du blir nu arg och ledsen över att du måste försvara din position med logik och inte bara "uuuh nån forskare i DN sa faktiskt att det var så".
Citera
2026-07-26, 15:40
Medlem
Citat:
Om korrekt behandling av läkaren hade gjort så att patienten överlevde så är det visst läkarens miss som är grundorsaken till att patienten nu avlidit.
Om inte så hade du aldrig kunnat peka på malpraxis då grundorsaken alltid hade varit vilken åkomma som patienten nu kom in med - aldrig läkarens missar eller misstag.
Hänger du med?
Alltså, jag tycker inte att det är fel att säga att det är läkarens fel. Jag använder det bara som exempel, för det är ungefär samma sak som i fallet med skogsbranden.

Branden utlöstes inte av extremhettan, men utan extremhettan hade den inte blivit så omfattande som den blev. Är vi överens om det?
Citera
2026-07-26, 16:16
Medlem
Sunimods avatar
En enkel sökning på värmerekord i Frankrike gav följande

"Det absoluta värmerekordet för hela Frankrike ligger på 46,0°C, vilket uppmättes i Vérargues under en extrem värmebölja den 28 juni 2019.

Samma dag uppmättes också 45,9°C i Gallargues-le-Montueux.

För huvudstaden Paris är rekordet 42,6°C, satt den 25 juli 2019."

Vi hade alltså "extremvärme" redan 2019 i Frankrike. Inget som SVT verkar tycka vara värt att informera om.
Citera
2026-07-26, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Alltså, jag tycker inte att det är fel att säga att det är läkarens fel. Jag använder det bara som exempel, för det är ungefär samma sak som i fallet med skogsbranden.

Branden utlöstes inte av extremhettan, men utan extremhettan hade den inte blivit så omfattande som den blev. Är vi överens om det?

Vad definerar du som "extremhetta"? Vad jämför du med?
Är en vecka med 37 grader värre sett till brandrisk än tre veckor med 34 grader? En vecka med 37 grader är ju "extremhetta" enligt dig?
Hur vet du att man, precis som i Kalifornien, inte slarvat med preventivt arbete som kontrollbränder och skapande av brandgator? +5 år av undervegetation som låtits byggas på och bilda ett flera decimeter tjockt lager av fnöske borde väl rimligtvis ha mycket större påverkan på brandrisk och spridning än att det råkat vara +3 grader varmare än snittet under en tid - eller vad du nu definerar som "extremvärme"?
Du pekar godtyckligt på en variabel av många.
Citera
2026-07-26, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag vet inte exakt vad du svamlar om, men jag kan säga så här: SVT och andra medier måste utgå från vad som är sant och allmänt känt, från forskning osv. Man kan inte utgå från knäppa konspirationsteorier, för det finns för många, och de är ofta sinsemellan inkompatibla, då en knäpp konspirationsteori inte sällan motsäger en annan knäpp konspirationsteori. Det är helt enkelt enklast att bara utgå från vad som är sant.
Problemet är väl att SVT och andra medier underlåter att rapportera fakta.

Vi vet från satellitmätningar att skogsbränder inte ökar, de minskar stadigt och har gjort så sedan årtionden. Media ger tvärtom den felaktiga bilden att de ökar.

Att skogbränder i civiliserade trakter (Europa, Nordamerika, Australien) ofta blir allvarliga nuförtiden beror på miljöstollarna. De lyckas tyvärr ofta genomdriva förbud mot att röja bort undervegetation. När den undervegetationen torkar fungerar den som tändved. Det rapporteras inte av media. De mest kända exemplen de senaste åren är:
Pedrógão Grande i Portugal 2017
Mendocino Complex Fire i Kalifornien 2018
Attika/Mati i Grekland 2018
Camp Fire i Kalifornien 2018
Black Summer-bränderna i Australien 2019–2020
Dixie Fire i Kalifornien 2021
Lahaina-branden i Maui, Hawaii 2023

Det finns oändligt många exempel på hur media ljuger genom att undanhålla fakta. Hur många känner till att antalet klimatrelaterade dödsfall har minskat med ca 99% de senaste 100 åren? Och hur många har av SVT blivit upplysta om att kyla orsakar ca 10 ggr fler dödsfall än värme?

Ibland undrar man om media lider av schizofreni. Hur förklarar man annars rubriker som:
8 juli 2025 "Svenskar flyr regnet – rusning efter solresor"
https://www.dn.se/direkt/2025-07-08/svenskar-flyr-regnet-rusning-efter-solresor/
26 juni 2026 "Orange och gul varning i Skåne – nu kommer värmeböljan"
https://www.sydsvenskan.se/skane/orange-och-gul-varning-i-skane-nu-kommer-varmeboljan/
7 juli 2026 "Håll ut – snart kommer värmen tillbaka"
https://www.sydsvenskan.se/skane/hall-ut-snart-kommer-varmen-tillbaka/

Sedan är det förstås upp till envar om man vill kalla fakta för konspirationsteorier.
Citera
2026-07-26, 16:20
Medlem
Citat:
Vad definerar du som "extremhetta"? Vad jämför du med?
Är en vecka med 37 grader värre sett till brandrisk än tre veckor med 34 grader? En vecka med 37 grader är ju "extremhetta" enligt dig?
Hur vet du att man, precis som i Kalifornien, inte slarvat med preventivt arbete som kontrollbränder och skapande av brandgator? +5 år av undervegetation som låtits byggas på och bilda ett flera decimeter tjockt lager av fnöske borde väl rimligtvis ha mycket större påverkan på brandrisk och spridning än att det råkat vara +3 grader varmare än snittet under en tid - eller vad du nu definerar som "extremvärme"?
Du pekar godtyckligt på en variabel av många.
Ok, så om SVT hade skrivit att bränderna var till följd av bristande preventivt arbete så hade du varit nöjd?
Citera
2026-07-26, 16:20
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nja det är ju ite helt sant... .
Att bränderna blir större beror på att vi släcker dem. Inte på vädret.
Förr brann det väldigt ofta. Varje brand var förhållandevis liten jämfört med idag - men frekvensen oerhört mycket högre. Varje brand ledde til att mängden brännbart material is skogarna minskade.
Efterhand som människans numerär ökat och välståndet ökat har vi byggt allt fler stora dyra bostadskomplex väldigt nära skogen. Det innebär att det numera inte bara är skogen som riskerar brinna utan hiskeliga ekonomiska värden. Det i sin tur har gjort att vi lägger väldiga resurser på att släcka minsta lilla brand. Det leder till att mängande brännbart material ökat kopiöst över åren och när det väl tar sig så går det snabbt åt helvete.
Nya lagar kring bevarande av skog har också gjort att mycket större mängd döda träd får stå kvar. Förr var trä det enda materialet som fanns och uttaget var väldigt stort. Det mesta var ung skog - döda träd var ovanligt eftersom omloppstiderna var korta.
Så visst - människan är orsaken till bränderna, men inte på det sättet många tror.
Att det är komplexa orsaker förstår jag men också att vädret påverkar bränderna och dess förutsättningar.
Citera
2026-07-26, 16:23
Medlem
Kämpendahls avatar
Nu kanske vi borde sansa oss lite. Det är väl självklart att något måste antända en skog, t.ex. någon som grillar, en skogsmaskin, blixtnedslag, elfel eller helt enkelt någon som tuttar på. Men problemet är ju att det blir mycket värre när det är "extremvärme", dvs. väldigt varmt och torrt ute. Bränderna blir svårare att bekämpa etc. Det startar som en markbrand, men om det är torrt och blåser kraftigt kan elden sprida sig till trädens kronor och då sprider sig branden lättare. Men vad sa då SVT:s nyhetsuppläsare innan vädret skulle presenteras?
"Och vi har ju haft mycket fokus på bränderna till följd av extremvärmen i Spanien och Frankrike, så då undrar vi förstås Emma, hur det ser ut framåt där?"
SVT hävdar alltså inte att bränderna orsakats av extremvärmen. Men de flesta borde förstå att om en skogsbrand startar i september - oktober istället för mitt i den torraste sommaren så blir effekterna mindre.

I övrigt, SVT sänder ikväll klockan 20.00 en extrasändning om bränderna och klimatet. Då har ni en chans att se om SVT är sakliga i rapporteringen.
"På söndag kväll klockan 20.00 kan du följa SVT:s specialsändning om bränderna och klimatet. Med från Frankrike är SVT:s reporter Maria Lapenkova och fotograf Tomas Hallstan. I Spanien är SVT:s reporter Natacha Lopez och fotograf Erik Rönnqvist på plats.

Medverkar gör också Johan Sjöström som forskar på skogsbränder.

Hur mycket påverkar klimatförändringarna de värmeböljor och skogsbränder vi ser?

I studion finns SVT:s meteorolog Åsa Rasmussen och klimatforskare Hans Linderholm vid Göteborgs universitet för att reda ut.

Se SVT:s sändning live klockan 20.00 i SVT Play och SVT 2."
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/branderna-och-klimatet-svt-sander-extra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in