Finns egentligen inga genvägar i detta om man vill ha en dator som över tid ska vara stabil och prestera ok.
Prebuilt satsar på cpu och gpu
Tänk också på att garantin gäller på hela datorn och inte på komponentnivå,
båda länkade har bara 3år, köper man tex diskarna löst så har man 5 år,
ASUS PSU 10 år, Corsair PSU 5 år, ram livstid via tillverkare etc, etc.
Så att bygga ihop en själv har sina klara fördelar och man behöver inte skicka in hela datorn för att en enstaka komponent går sönder, Windows finns för en hundring eller gratis.
Sedan kan jag flika in och säga att RGB kan ju vara coolt......i början, men har man datorn på bordet bredvid så kommer det störa väldigt mycket och har man den på golvet så ser man ju ändå inget, så
mitt råd är att skippa det helt, det tillför absolut ingenting.
När det gäller cpukylning så gå på en bra luftkylare istället för AIO, kyler minst lika bra och är tystare eftersom man slipper pumpljud och radiatorfläktarna, sedan över tid trasig pump, läckage.
PSU är inget man ska snåla med, den komponenten ska strömförsörja hela bygget, så gå på ett 750/850W Gold, rekommenderar Seasonic, En stor del av Corsairs PSU vet jag har problem med coilwhine och att de börjar knastra och spraka vid belastning.
AMD VS Nvidia, tja, mycket beror på om man har något intresse för raytracing, men AMDkortet
har betydligt bättre råprestanda i spel samt dubbelt så mycket NVRam.
Jag skulle nog gå på nedan förslag iom budgeten.
https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1782001/datorbygge