2026-07-25, 20:49
Medlem
Hej lite råd behöver jag, dags att köpa dator till grabben har tänkt lägga typ 17 k och fått fram de här på inet:

Taurus Pro Gaming RTX 5060 Ti - 7500X3D

Taurus Pro Gaming Case
AMD Ryzen 5 7500X3D 4.2 GHz 102MB
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Dual OC
ASUS TUF Gaming A620AM-Plus WIFI
Kingston 16GB (2x8GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast Svart AMD EXPO/XMP 3.0
Kingston NV3 M.2 NVMe Gen 4 1TB
Cooler Master Hyper 212 Black Edition
Corsair CX650 650W
Windows 11 Home

Inet System G30 R5X3D/5060 Powered By Asus

ASUS Prime AP303 TG Svart
ASUS GeForce RTX 5060 8GB Dual EVO OC
Crucial P310 M.2 NVMe SSD 1TB
ASUS Prime LC 240 A-RGB
ASUS TUF Gaming 750W Gold ATX 3.1
Windows 11 Home

Spelar och streamar typ det som de flesta ungdomar gör, kanske inte de tyngsta titlarna CS är väl det mest krävande just nu.

Tar gärna emot andra tips och skulle eventuellt kunna bygga en själv om man skulle kunna få betydligt bättre dator för pengarna gärna isf ram till 32gb.

Tacksam för hjälp!
Citera
2026-07-25, 21:14
Medlem
Bygg aldrig själv och köp aldrig av en kedja

Få en custom byggd av CR Datorservice

Gå in på YouTube och kolla in hans kanal där han bygger varje dator live.

Köpte där själv och är grymt nöjd
Citera
2026-07-25, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerkakan

Håller med, datorn jag sitter med nu har han byggt åt mig, är supernöjd.
Han gjorde även min kusins dator, det var tack vare honom jag fick nys om CR.
Citera
Igår, 11:54
Medlem
swebarbs avatar
Med tanke på priserna idag på både ram och ssd så är båda datorerna bra. Man vinner inte på att bygga själv idag när allt är så förbannat dyrt tack vare ai.

Isåfall måste man köpa beg för att spara en slant. Och priserna kommer hålla i sig i många år framöver läser man dom lär knappast sjunka på mycket länge

Vad är det för kasst tips att gå in på nån youtuber när man ska köpa dator ? om nåt så är inet bland dom bästa du kan ha att göra med och dom är kunniga deras personal ifall du bor i en stad där dom har en butik och kan bygga dig en dator helt som du vill och rekommendera vad du bör satsa på och inte.
Senast redigerad av swebarb Igår kl. 11:56.
Citera
Igår, 12:29
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Hej lite råd behöver jag, dags att köpa dator till grabben har tänkt lägga typ 17 k och fått fram de här på inet:

Taurus Pro Gaming RTX 5060 Ti - 7500X3D

Taurus Pro Gaming Case
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Dual OC
Kingston NV3 M.2 NVMe Gen 4 1TB
Cooler Master Hyper 212 Black Edition
Corsair CX650 650W
Windows 11 Home

Inet System G30 R5X3D/5060 Powered By Asus

ASUS Prime AP303 TG Svart
ASUS GeForce RTX 5060 8GB Dual EVO OC
Crucial P310 M.2 NVMe SSD 1TB
ASUS Prime LC 240 A-RGB
ASUS TUF Gaming 750W Gold ATX 3.1
Windows 11 Home

Spelar och streamar typ det som de flesta ungdomar gör, kanske inte de tyngsta titlarna CS är väl det mest krävande just nu.

Tar gärna emot andra tips och skulle eventuellt kunna bygga en själv om man skulle kunna få betydligt bättre dator för pengarna gärna isf ram till 32gb.

Tacksam för hjälp!

Vad kostar respektive setup?
Citera
Igår, 13:16
Medlem
Citat:

Det är ju fint om man vill sponsra honom men det är ingen måste för att få en bra dator. Inet tycker jag är en bra kedja som lämnar 1 års garanti. Har bra erbjudanden på färdiga datorer men om man vill bygga med egna delar men inte kan bygga själv kan de bygga den för 500 kr. Men som någon skrev känns knappt som man sparar något längre på att bygga själv.
Citera
Igår, 15:40
Medlem
Finns egentligen inga genvägar i detta om man vill ha en dator som över tid ska vara stabil och prestera ok.

Prebuilt satsar på cpu och gpu

Tänk också på att garantin gäller på hela datorn och inte på komponentnivå,
båda länkade har bara 3år, köper man tex diskarna löst så har man 5 år,
ASUS PSU 10 år, Corsair PSU 5 år, ram livstid via tillverkare etc, etc.

Så att bygga ihop en själv har sina klara fördelar och man behöver inte skicka in hela datorn för att en enstaka komponent går sönder, Windows finns för en hundring eller gratis.

Sedan kan jag flika in och säga att RGB kan ju vara coolt......i början, men har man datorn på bordet bredvid så kommer det störa väldigt mycket och har man den på golvet så ser man ju ändå inget, så
mitt råd är att skippa det helt, det tillför absolut ingenting.

När det gäller cpukylning så gå på en bra luftkylare istället för AIO, kyler minst lika bra och är tystare eftersom man slipper pumpljud och radiatorfläktarna, sedan över tid trasig pump, läckage.

PSU är inget man ska snåla med, den komponenten ska strömförsörja hela bygget, så gå på ett 750/850W Gold, rekommenderar Seasonic, En stor del av Corsairs PSU vet jag har problem med coilwhine och att de börjar knastra och spraka vid belastning.

AMD VS Nvidia, tja, mycket beror på om man har något intresse för raytracing, men AMDkortet
har betydligt bättre råprestanda i spel samt dubbelt så mycket NVRam.

Jag skulle nog gå på nedan förslag iom budgeten.

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1782001/datorbygge
Senast redigerad av peckapecan Igår kl. 16:06.
Citera
Igår, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Vad kostar respektive setup?

Bägge kostar 16999, har väl fått fram genom inet personal och AI att Taurus varianten är något vassare.
Citera
Igår, 22:06
Medlem
Citat:

Får kolla men köpte förra datorn via inet och varit nöjd med den men dags att byta ut den nu efter en massa år.

Får väl säga efter en snabb koll att jag inte var superimponerad av pris för prestandan man fick på det jag kollade. Tyckte det var betydligt bättre pris för datorbygget på inet.

Med det sagt så är jag långt ifrån nån expert (därför jag frågar här) tack för tipset men kör nog på inet, komplett eller webhallen.

Blev dock lite besviken på inet idag när jag frågade om de kunde byta ut 16gb till 32gb ram i bygget och svaret blev att visst de kunde fixa detta med isf får jag även betala för 16gb ram som kommer med det färdiga datorbygget, lite dåligt kan jag tycka då det inte går att använda i datorn då jag uppgraderat till 32 gb.
Senast redigerad av kallejansson Igår kl. 22:20.
Citera
Idag, 06:55
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Får kolla men köpte förra datorn via inet och varit nöjd med den men dags att byta ut den nu efter en massa år.

Får väl säga efter en snabb koll att jag inte var superimponerad av pris för prestandan man fick på det jag kollade. Tyckte det var betydligt bättre pris för datorbygget på inet.

Med det sagt så är jag långt ifrån nån expert (därför jag frågar här) tack för tipset men kör nog på inet, komplett eller webhallen.

Blev dock lite besviken på inet idag när jag frågade om de kunde byta ut 16gb till 32gb ram i bygget och svaret blev att visst de kunde fixa detta med isf får jag även betala för 16gb ram som kommer med det färdiga datorbygget, lite dåligt kan jag tycka då det inte går att använda i datorn då jag uppgraderat till 32 gb.

Det är ju inte så många år sedan du var inne här sist, så kan ni inte bara byta ut vissa delar istället, eller var det en laptop då?

Och som nämts, Windows går att köpa legalt för dryga 100kr på nätet. Pengar över till bättre moderkort.
Senast redigerad av 1FF Idag kl. 07:08.
Citera
Idag, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det är ju inte så många år sedan du var inne här sist, så kan ni inte bara byta ut vissa delar istället, eller var det en laptop då?

Och som nämts, Windows går att köpa legalt för dryga 100kr på nätet. Pengar över till bättre moderkort.

Äh skilsmässa och lite sånt som gör att han kan ha den gamla hos exet och en ny hos mig, annars blir det att släpa en stor kloss mellan 2 boenden.
Men absolut det lättaste med den gamla är väl att uppgradera.

Jo det är väl där man kan tjäna lite pengar, på Windows licensen men hur jag än gör så hamnar jag på typ samma pris när jag använder typ samma bygge minus Windows och då är det inte värt att bygga själv för att spara några 100.
Citera
Idag, 18:24
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Äh skilsmässa och lite sånt som gör att han kan ha den gamla hos exet och en ny hos mig, annars blir det att släpa en stor kloss mellan 2 boenden.
Men absolut det lättaste med den gamla är väl att uppgradera.

Jo det är väl där man kan tjäna lite pengar, på Windows licensen men hur jag än gör så hamnar jag på typ samma pris när jag använder typ samma bygge minus Windows och då är det inte värt att bygga själv för att spara några 100.

Nä, inte bygga själv, bara köpa licensen själv och 500GB disk istället + HDD för att kunna lägga det insparade på bättre delar i övrigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in