2026-07-25, 16:52
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Det står att minnet är LPDDR5X vilket i regel är fastlött minne. Det kanske går att byta med lödkolven, men det är inget man ger sig på som vanlig användare.

Så var det ju, det har du rätt i.

Fast nu vet vi att Ts kurs inte är RAM-krävande hursom. Denne klarar sig med 16.
Citera
2026-07-25, 16:54
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Det står att minnet är LPDDR5X vilket i regel är fastlött minne. Det kanske går att byta med lödkolven, men det är inget man ger sig på som vanlig användare.

Svetsare ska jag inte bli.
Citera
2026-07-25, 17:05
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Svetsare ska jag inte bli.

Nä det är nog bra att du håller dig till Socialpedagog då du inte vet skillnaden på en som svetsar och en som löder .
Citera
2026-07-25, 17:12
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Nä det är nog bra att du håller dig till Socialpedagog då du inte vet skillnaden på en som svetsar och en som löder .

Jag delar den bedömningen.
Citera
2026-07-25, 17:13
Medlem
Citat:
Har sneglat på den här:

HP OmniBook 5 14 Snap-8C/16/512/OLED 14" Copilot+ PC

Den är rekommenderad av tidningen PC för Alla, bara 16 GB RAM... men den har AI-knappen!

Jag är ingen gamer.

Allt snack om AI är bara vad som är populärt att klistra på i annonsen. Det är ingen AI. Du kommer inte köra ChatGPTs serverar lokalt. "AI" powered processor har en pytteliten bit som är mer effektiv för AI, men AIn du kör är exemplvis bakgrundsblur i Teams, något en vanlig CPU klarar utan problem. Du har hört det innan för TV-apparater som "HD Ready", "QLED". Nu är det "Copilot+ PC", "AI PC".

Hade personligen inte köpt den. ARM-processor (Snapdragon). Hög risk för kompatibilitetsproblem. Om du inte tror det kommer vara några äldre program som kommer att köras så är det en skapligt bra dator mot priset.
Citera
2026-07-25, 17:17
Avslutad
HP har aldrig varit bäst.

För företag är det Thinkpad som är bäst.

VAD i kursen socialpedagog är det som kräver Windows?

Är det en traditionell x86 program ska du inte köpa den snapdragon HP du länkade.

Vad är din budget?

Samt som svar, det är bara marknadsföring. Windows har inga AI funktioner ännu som NPU konkret hjälper till med alls, skit i copilot knappen nu och fokusera på att hitta en bra laptop överlag.
Citera
2026-07-25, 17:30
Medlem
Tycker inte HP-datorer känns lika rejäla numera som förr.

Jag skulle nog köpt denna istället:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/laptop/lenovo-yoga-slim-7i-14imh9-ultra-7-155h16gb512oled-14-barbar-dator/981679

AI ska man ignorera, helt utan nytta.
Citera
2026-07-25, 17:33
Avstängd
Citat:
Det är en Macbook Pro med intel i5 från 2016 och går inte att uppdatera MacOS längre, så det är nog aktuellt med en uppgradering oavsett.

Nej, bara att Mac och Chromebooks inte är kompatibla.
Installera Linux ifall du inte vill ha kvar macOS och så installerar du virtualbox, laddar ner windows, installerar det och kör det sedan på så vis. Helt gratis hela vägen. Du behöver inte lägga en krona på en ny dator, om du inte absolut har jättebehov av det. Datorn kan köra linux istället för macOS i många och prestera som ny.
Citera
2026-07-25, 17:39
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidSommarVinter
HP har aldrig varit bäst.

För företag är det Thinkpad som är bäst.

VAD i kursen socialpedagog är det som kräver Windows?

Är det en traditionell x86 program ska du inte köpa den snapdragon HP du länkade.

Vad är din budget?

Samt som svar, det är bara marknadsföring. Windows har inga AI funktioner ännu som NPU konkret hjälper till med alls, skit i copilot knappen nu och fokusera på att hitta en bra laptop överlag.

Jag vet inte exakt vad som kräver Windows, men nya Office kommer användas i alla fall och det funkar inte att installera på gamla MacOS eftersom Appstore stoppar det. Och eftersom min Macbook är för gammal för att uppdatera OS så inser jag att jag behöver skaffa nåt nytt nu till studierna.

Budget är väl runt 10, men det gör inget om det är lägre. Prisjakt visar att HP:n jag länkar till har varit på kampanj tidigare för flera tusen mindre, så det minskar motivationen att pröjsa 11 för den nu.

Okej, så Snapdragon är inget bra, trots det balla namnet. Det var ju synd!
Citera
2026-07-25, 17:40
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Tycker inte HP-datorer känns lika rejäla numera som förr.

Jag skulle nog köpt denna istället:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/laptop/lenovo-yoga-slim-7i-14imh9-ultra-7-155h16gb512oled-14-barbar-dator/981679

AI ska man ignorera, helt utan nytta.

Oj, bra rabatt på den. Tack, ska kolla närmare!
Citera
2026-07-25, 17:46
Medlem
Kinaskis avatar
Citat:
Har använt Macbook de senaste åren, men ska påbörja studier i höst som kräver Windows-PC och är därför på jakt efter en vettig laptop. Utbudet verkar vara uppdelat i enheter som har Co-pilot och AI-funktioner eller inte. Har försökt läsa på vad det innebär, men beskrivningarna är luddiga.

- Vad innebär Co-pilot och AI-funktionella datorer?
- Är det användbart?
- Kommer det plugga åt mig medan jag gör annat?
- Är HP fortfarande bäst?

Co-pilot är bara windows ai. Finns på alla windows-enheter. Onödigt. En ai-app. Some CHatgpt men sämre.

Kolla Lenovo. De brukar ha bra "bang for the buck" när det gäller prestanda och pris, och i regel bra kvalitet. Sen ser de inte lika flådiga ut som en Macbook men de får man väl leva med.

Sen kan det ju vara värt att kolla Mecenat om du har nån studentrabatt som är värt nått.
Citera
2026-07-25, 17:55
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinaski
Co-pilot är bara windows ai. Finns på alla windows-enheter. Onödigt. En ai-app. Some CHatgpt men sämre.

Kolla Lenovo. De brukar ha bra "bang for the buck" när det gäller prestanda och pris, och i regel bra kvalitet. Sen ser de inte lika flådiga ut som en Macbook men de får man väl leva med.

Sen kan det ju vara värt att kolla Mecenat om du har nån studentrabatt som är värt nått.

På HP-datorer ska AI-knappen aktivera deras egna AI Companion-assistent som ska hjälpa till med vad man än ber om. Men det är svårt att hitta info om hur funktionellt det är egentligen. Jag är en sucker för såna gimmicks, men förstår att många här inte är så imponerade av det.

Mecanat får man inte tillgång till förrän ett par veckor efter kurstart, så det känns lite sent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in