Citat:
Ursprungligen postat av
MarcoStar
Tack för tipset. Nu är jag inte fattig, så jag anser mig kunna investera i en laptop utan att varken få ekonomiska problem eller dåligt samvete, så mina funderingar kring det här med Co-pilot och AI-datorer kvarstår alltså.
Tandläkaren besökte jag i går och fick beröm för min goda munhälsa som vanligt, men tack för omtanken.
Det är inte viktigt med någon slags inbyggd AI, om de inte sagt på din utbildning att det är nödvändigt och då hjälper de dig med rätt programvara. Annars finns det i bBrowsern som du säkert vet.
Det viktigaste är att du har koll på hur stor hårddisken (eller SSD som det kallas nu för tiden) och RAM-minnet är så att datorn får plats med de program du ska använda på utbildningen och att den har nog med RAM-minne för att köra dem och du kan ha öppet stora filer utan att datorn blir seg. Jag tar för givet att du inte spelar datorspel utan bara ska använda den till skolarbete.
Den bör därför ha minst 512 GB SSD och minst 32 GB RAM. Helst det dubbla om du nu är rik och har råd.
OBS, om du råkar köpa en begagnad dator trots allt och den är en tidigare företagsdator som har Windows 11 Enterprise istället för Home måste du stänga av något som heter "Bitlocker". Annars finns det en risk att datorn plötsligt tror att den är stulen och låser sig permanent, med förlust av allt innehåll som följd.