2026-07-25, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Har använt Macbook de senaste åren, men ska påbörja studier i höst som kräver Windows-PC och är därför på jakt efter en vettig laptop. Utbudet verkar vara uppdelat i enheter som har Co-pilot och AI-funktioner eller inte. Har försökt läsa på vad det innebär, men beskrivningarna är luddiga.

- Vad innebär Co-pilot och AI-funktionella datorer?
- Är det användbart?
- Kommer det plugga åt mig medan jag gör annat?
- Är HP fortfarande bäst?
Vad exakt är det som kräver windows-pc?
Citera
2026-07-25, 16:27
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Den duger säkert och det finns dessutom retur-ex hos Elgiganten du kan få billigare. Problemet är bara att minnet inte går att uppgradera i efterhand, men den klarar sig säkert så länge som du inte ska göra gigantiska CAD-filer eller liknande.

Jag kan inte hitta info om att det inte går att upgradera RAM. Något Ts för övrigt högst troligen inte har användning av.
Citera
2026-07-25, 16:28
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Jag kan inte hitta info om att det inte går att upgradera RAM. Något Ts för övrigt högst troligen inte har användning av.

Jag bara läste som hastigast att HP Omnibook 5 hade fastlödda RAM-minnen och inte utbytbara DIMMs, men informationen kanske var fel och skriven av AI eller så kan det variera mellan olika modeller.
Citera
2026-07-25, 16:31
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Vad exakt är det som kräver windows-pc?

Det undrade jag också, men det står i utbildningens information att vissa programvaror inte skulle vara kompatibla med Mac.
Citera
2026-07-25, 16:33
Medlem
Citat:
Det undrade jag också, men det står i utbildningens information att vissa programvaror inte skulle vara kompatibla med Mac.
Vad för mac är det? Är det en intelmac så ka ndu ju bara installera en virtuell maskin med windows så kan de ta sig i röven.
Citera
2026-07-25, 16:36
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag bara läste som hastigast att HP Omnibook 5 hade fastlödda RAM-minnen och inte utbytbara DIMMs, men informationen kanske var fel och skriven av AI eller så kan det variera mellan olika modeller.

På den av Ts länkade sidan så står det inget om något fastlött, tvärtom så indikerar all info att det är utbytbart. Så vad gäller det så är datorn framtidssäkrad.
Citera
2026-07-25, 16:36
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Finns ingen info om datorkrav i övrigt?
Citera
2026-07-25, 16:38
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Vad för mac är det? Är det en intelmac så ka ndu ju bara installera en virtuell maskin med windows så kan de ta sig i röven.

Det är en Macbook Pro med intel i5 från 2016 och går inte att uppdatera MacOS längre, så det är nog aktuellt med en uppgradering oavsett.

Citat:
Finns ingen info om datorkrav i övrigt?

Nej, bara att Mac och Chromebooks inte är kompatibla.
Citera
2026-07-25, 16:44
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Det är en Macbook Pro med intel i5 från 2016 och går inte att uppdatera MacOS längre, så det är nog aktuellt med en uppgradering oavsett.

Ok. Ja datorn är riktigt bra så den vore ett bra val. Den har inget nätkabeluttag så för det behövs en adapter vid behov.
Citera
2026-07-25, 16:47
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Vad är det för kurs?
Citera
2026-07-25, 16:48
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
På den av Ts länkade sidan så står det inget om något fastlött, tvärtom så indikerar all info att det är utbytbart. Så vad gäller det så är datorn framtidssäkrad.

Det står att minnet är LPDDR5X vilket i regel är fastlött minne. Det kanske går att byta med lödkolven, men det är inget man ger sig på som vanlig användare.
Citera
2026-07-25, 16:48
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Vad är det för kurs?

Socialpedagog på YH.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto