2026-07-25, 16:47
Medlem
Crabbofixs avatar
Jag tycker bäst om det allra första alternativet, det färggranna med fåglar på.

Dels var det lite roligt med fåglar och inte en massa gubbar och tanter man förväntas ha en relation till, har vi inte haft nog med det redan?

Dels tycker jag det var bra med det färggranna, alla andra varianter var bleka.

Tycker också det var lätt att skilja dom olika valörerna åt.

Däremot att slänga upp nån kontorsbyggnad på baksidan var ett lite märkligt grepp?

Nuvarande eurosedlar är skittråkiga med nån slags byggad på eller kanske snarare del av en byggnad.
Citera
2026-07-25, 21:04
Medlem
triptykens avatar
Som många så röstade jag på fåglarna och floderna. Tycker det funkar bättre än att välja blandade historiska personer som ingen hatar (vilket är svårt med ett Europa som haft som huvudhobby att kriga med varandra)

Och dom stående sedlerna gillade jag. Dom i porträtt och inte landskapsläge alltså. Skoj och har inte sett sedlar som ser ut så förr
Citera
2026-07-25, 21:06
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Mycket fåglar var det, varför? I var väl minst sämst med fåglar.

A-alternativet såg ju ut som Stalin ligger bakom designen.

Bara E-versionen var någorlunda okej i mitt tycke men inte något wow.

Ah jag läste om det! Fåglar och floder för att dom representerar något som korsar över diverse nationsgränser och liksom "finns i hela Europa" (typ) för att undvika att det blir bråk om vilken historisk byggnad mm som är "ok".
Citera
2026-07-25, 21:21
Medlem
Donaldstrumpets avatar
De med fåglarna gillade jag, de med kärringarna på var skit och de med byggnader såg menlösa ut
Citera
2026-07-25, 22:23
Medlem
Sedan några år tillbaka hatar jag fåglar efter att ha attackerats av måsar, kanadagäss, kråkor, kajor etc under löpturer i såväl städer som inner glesbefolkade områden. Därmed röstar jag på allt som inte har med fåglar.
Citera
2026-07-26, 02:43
Medlem
ArtificialElegances avatar
Alternativ F är unikt på ett utmärkt vis. Bäst! Livligt och lekfullt formspråk, akvareller, sirliga linjespel, fina färger. Skulle Euron se ut såhär, skulle det SYNAS det hur mycket konst och kulturhistoria länderna uppbärs av.

På andra plats, alternativ G: Klara och rena färger som känns positiva, modernism och neomodernism i fins symbios. Klara utsnitt. Gillar att bokstäverna E, U, R, O förekommer i bakgrunden.

Resten av alternativen är dystra, dötrista, mäh...och ett bidrag är rentav dystopiskt?!
Senast redigerad av ArtificialElegance 2026-07-26 kl. 02:45.
Citera
2026-07-26, 02:44
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
tycker alternativ F var bäst, gillar färgerna i A.

F: verkligen bäst.
Citera
2026-07-26, 07:29
Medlem
Dystopiska motiv på samtliga.

I stort bara ett sätt att göra dom gamla sedlarna ogiltiga.
Citera
2026-07-26, 10:03
Medlem
Ilimitados avatar
Kulturikoner. Ständigt dessa kulturikoner. Leonardo da vinci, Mozart. Visst. Men det är ju inte där vi landar. I Sverige landade vi i Greta Garbo och Ingmar Bergman. Rätt pinsamt faktiskt.
Citera
2026-07-26, 11:49
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Föredrar nån av dem med fågelmotiv och hittepå landmärken, även om det är moderna byggnader. De är mer neutrala. De med personmotiv ser ut att vara raskvotering samt personer ingen här i Norden är familjär med, blir svårt att representera alla länder om vi ska ha kända historiska figurer på sedlarna, fåglarna är mer neutrala.

Och de mest kända europeerna får ju ändå inte vara med på sedlarna. Fåglar är bättre, en emu kanske?
Citera
2026-07-27, 14:46
Bannlyst
Fåglar är accepterbart de symboliserar frihet, men jag vill inte ha en zigenarkvinna på sedeln.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in