2026-07-25, 13:52
Medlem
Ibn.habibis avatar
Eurosedlarna ska få ett helt nytt utseende. Nu får allmänheten vara med och avgöra om Europas framtida sedlar ska prydas av kulturikoner eller fåglar och floder.

Länk

Hur röstar du?
Citera
2026-07-25, 13:58
Medlem
Föredrar nån av dem med fågelmotiv och hittepå landmärken, även om det är moderna byggnader. De är mer neutrala. De med personmotiv ser ut att vara raskvotering samt personer ingen här i Norden är familjär med, blir svårt att representera alla länder om vi ska ha kända historiska figurer på sedlarna, fåglarna är mer neutrala.
Citera
2026-07-25, 14:01
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Tyckte alla alternativ såg rätt tråkiga ut och om nu sverige skulle gå över till till Euro så är risken minimal att jag ens kommer se en sedel då jag fortfarande inte sett alla de ”nya” svenska sedlarna som kom för rätt många år sen.

Jag skippade att rösta av dessa anledningarna.
Citera
2026-07-25, 14:14
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Det är bra att det är kända personer på sedlarna. Dessa representerar EU länder väl.

Men jag tycker verkligen att man borde dra till med lite kungar och drottningar också.
Citera
2026-07-25, 14:20
Medlem
Merwinnas avatar
Jag tycker bättre om sedlar med personer på, rent generellt. De är lättare att relatera till, och fåglar är för neutralt och vanligt och tråkigt. MEN jag vågade inte rösta här, för jag känner inte igen alla personerna, och jag vågar inte ta risken att rösta på en jude/judinna/HBTQ-aktivist eller liknande. Så jag röstade inte.
Citera
2026-07-25, 14:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karju
Jag tycker att de ska ha bilder av Nelson Mandela, Bob Marley, Pablo Neruda och Mahatma Gandhi. Dalai Lama hade funkat bra för tjugo år sedan men inte idag, då han kom ut som nazist för några år sedan.

Hur tänker du nu? Det är väl självklart att det ska vara européer på EURO-sedlar?
Citera
2026-07-25, 14:21
Medlem
Eurodiscos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Va är de för rysk propaganda du visar? Det är verkligen ingen äkta sida!
Jodå sidan är äkta skapad sv ecb
https://www.ecb.europa.eu/euro/banknotes/future_banknotes/html/design-proposals.en.html
Senast redigerad av Eurodisco 2026-07-25 kl. 14:29.
Citera
2026-07-25, 14:22
Medlem
The great europe... Det går utmärkt att låta dödliga vanlisar rösta om designen av nya euro-sedlarna, men chat control 2.0 som knappt någon vanlis vill ha bara måste införas... Bröd och skådespeleri...

OnT: Fåglarna är bäst. Vissa har illustrationer i liknande stil som "corporate memphis", ser inte toppen ut.
Citera
2026-07-25, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlassBilsGlass
Varför inte Özz Nûjen, Alexandra Pascalidou, Fredrik Reinfeldt, Barbara Specter, Rakhmat Akilov eller Stig Bergling? Det måste ju representera EU.
Det låter mer som etnisk rensning och folkmord, men det är väl vad EU går ut på!
Citera
2026-07-25, 14:34
Medlem
Jordgubbes avatar
Konstig enkät, vill kunna se alla alternativ innan jag börjar tycka till och rösta.
Citera
2026-07-25, 14:38
Medlem
1754s avatar
Bra att allmänheten får vara med och rösta, och att Sverige finns med på sedlarna trots att vi turligen nog inte är med i EURON. Jag gjorde min plikt och röstade.
Citera
2026-07-25, 14:38
Medlem
VoktorDodkas avatar
Mycket fåglar var det, varför? I var väl minst sämst med fåglar.

A-alternativet såg ju ut som Stalin ligger bakom designen.

Bara E-versionen var någorlunda okej i mitt tycke men inte något wow.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in