2006-09-13, 19:18
Medlem
lemmels avatar
Någon som har erfarenhet av Nikons 24-85 objektiv?
Personligen tycker jag att det verkar sjukt svårt att hitta fokus när man tar närbilder.. Ja, t.o.m. omöjligt. Beror det på närgränsen eller vet jag inte vad jag pratar om?

(Cred till första som skriver ett inlägg utan " " eller som svarar "Du vet inte vad du pratar om")
Citera
2006-09-13, 20:23
Medlem
-Dr-s avatar
Vad har du för kamera? AF funktionen är lite olika beroende på kamera.
Men du har altså vridigt på makro grunkan på objektivet och kameran har svårt att ställa in af. Har det varigt mörkt när du provat, eller var det mot något men dålig kontrast.

Funkar andra objektiv bra med kameran?
Citera
2006-09-14, 11:53
Medlem
lemmels avatar
Nikon d70 är kameran i fråga. Objekt på avstånd fungerar utmärkt, men närgränsen för objektivet är 0,5 meter.
Har testat i olika väderförhållanden + inomhus, och på olika objekt, men den vill sig helt enkelt inte. Och med manuell fokus blir det inte heller något vidare.
Kan det ha något med inställningarna att göra, eller går det helt enkelt inte att ta bra närbilder med ett 24-85 objektiv?
Citera
2006-09-14, 17:45
Medlem
-Dr-s avatar
Menar du att det är kort skärpdjup eller vad är det för problem?
Vilken bländare har du provat?? När man fotar makro så måste man ha bländare 11-22 typ för att få ett "bra" skärpdjup.

Kanske några bilder så att jag får se vilket problem du har?
Citera
2006-09-15, 10:38
Medlem
Antagligen är närgränsen för stor för att du ska kunna ta närbilder. Antingen får du skaffa dig ett macroobjektiv eller så kan du prova med ett close-up filter men det är är inte säkert att det bli så bra.
Citera
2006-09-15, 10:58
Medlem
Harry_s avatar
provat köra M-focus?
Citera
2006-09-15, 14:07
Medlem
Testa även att byta fokusområde.
Ett relativt vanligt fel vid närbildsfoto är att objektet täcker hela fokusområdet i mitten. Om strukturen är jämn på det kommer inte autofokusen hitta rätt. Antingen byter man fokusområde så att man får med kanten på det man ska fota eller så sätter man fokus där och sedan flyttar så man får rätt utsnitt och sedan trycker ner helt.

Annat alternativ är ju att fokusera manuellt som någon nämnde.

En sak till(som kanske inte är ditt problem eftersom du testat både ute och inne i olika ljus) är kanske att när man kommer nära kan man skugga det man fotograferar vilket gör att slutartiden blir längre och rörelseoskärpa uppstår(som kanske kan upplevas som att objektet inte är fokuserat)
Citera
2006-09-15, 14:25
Medlem
lemmels avatar
Tack för alla svar. Testade med mellanringar och det funkade perfekt.
Så någon moderator kan låsa tråden om han vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in