2026-07-24, 11:44
Medlem
LiberalGuys avatar
Hur kommer det sig att katoliker är minst religiösa i Usa och protestanter är dom mest religiösa? Medans det är tvärtom i Europa?
Citera
2026-07-24, 11:46
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Hur kommer det sig överhuvudtaget att Usa är mer religiöst än tex Sverige.
Där verkar det vara viktigt att tillhöra en specifik församling och vara litet aktiv och gå till kyrkan på söndagarna.
Senast redigerad av Grisus-Kristus 2026-07-24 kl. 11:48.
Citera
2026-07-24, 11:48
Medlem
LiberalGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus

Nu är det väl de nordiska länderna som är dom mest sekulära i Europa.
Citera
2026-07-24, 11:50
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalGuy
Nu är det väl de nordiska länderna som är dom mest sekulära i Europa.
Har hört det, men jag upplever inte engelsmännen och fransmännen och tyskar mer religösa än oss.

Irland är nog mycket mer religiöst.
Citera
2026-07-24, 11:52
Medlem
LiberalGuys avatar
Citat:
Har hört det, men jag upplever inte engelsmännen och fransmännen och tyskar mer religösa än oss.

Irland är väl en av Europas mest religösa länder.
Citera
2026-07-24, 12:44
Medlem
Citat:
Hur kommer det sig att katoliker är minst religiösa i Usa och protestanter är dom mest religiösa? Medans det är tvärtom i Europa?
Jag känner rätt många från Sydamerika, katoliker hela bunten med andra ord.

Min bild är att de bär ett kors runt halsen mest som bling-bling, och att de lever väldigt sekulärt i övrigt.

Så det är mycket yta och show. Precis som i USA misstänker jag?

Viktigt att hänvisa till sin gud och påstå att man har guden på sin sida. Men sedan gör man vad fan som helst.
Citera
2026-07-24, 13:52
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
På 1800-talet så kände frikyrkliga protestanter sig ofria i europa, som dominerades av protestantiska statskyrkor samt katolicism.
De frikyrkliga sågs som "trouble makers" av samhället.

Det ledde till att majoriteten av europas frikyrkliga protestantiska fundamentalister "flydde" till USA, eftersom de såg sig som "förtryckta".
Och majoriteten av europas katoliker stannade kvar i europa.

En tredjedel av Sverige befolkning lämnade. En miljon av totalt tre miljoner.
Citat:

I Tyskland så är allting stängt på söndagar och religiösa helgdagar. Tror t.o.m. att tung lastbilstrafik är förbjuden då.
Citera
2026-07-24, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
På 1800-talet så kände frikyrkliga protestanter sig ofria i europa, som dominerades av protestantiska statskyrkor samt katolicism.
De frikyrkliga sågs som "trouble makers" av samhället.

Protestanter trodde i frikyrkorna. Svennar/Svenskar var lite besvärliga.

Citat:
Det ledde till att majoriteten av europas frikyrkliga protestantiska fundamentalister "flydde" till USA, eftersom de såg sig som "förtryckta".
Och majoriteten av europas katoliker stannade kvar i europa.

Formas religion i forntidens och aktuella Europa.

Citat:
En tredjedel av Sverige befolkning lämnade. En miljon av totalt tre miljoner.

Svennar lämnade Sverige.

Citat:
I Tyskland så är allting stängt på söndagar och religiösa helgdagar. Tror t.o.m. att tung lastbilstrafik är förbjuden då.

Tyskland betyder ytterst katoliker, lutherska och protestanter.

Muslimer är nya tyskar. Muslimer får visum i Tyskland och övriga Nordeuropa och Europa. Muslimer är fortfarande under majoritetsklanerna i Europa. Terrorister är motsvarighet för Nordeuropa.
Citera
2026-07-24, 14:59
Medlem
Citat:
Där verkar det vara viktigt att tillhöra en specifik församling och vara litet aktiv och gå till kyrkan på söndagarna.

Svenskar/Svennar trodde ändelse tex.
Citera
2026-07-24, 15:13
Medlem
Sverigekännare vet väl.
Citera
2026-07-24, 15:24
Medlem
ClownKommuns avatar
Citat:
Europa är mer ateistiskt så de som är troende där har undersökt religionen noggrant och valt den medvetet och tar den därför mer på allvar.
Citera
2026-07-25, 08:03
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
När upplysningen var i full rulle i europa så "flydde" väl de mer religiösa till USA som emigranter för att få utöva sin religion utan förtryck. Man kan alltså säga att USA byggdes av de som var för religiösa för att passa in i europa. Därför står väl nånting om kristendom eller jesus i deras grundlagsgrej tror jag?

I sverige kan man knappt prata om jesus utan att folk ser en som lite knäpp. I USA är det mer "va, tror du inte på jesus?" har jag fått bilden av. USAs syn på detta tycker jag är att föredra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in