2026-07-25, 09:12
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
När upplysningen var i full rulle i europa så "flydde" väl de mer religiösa till USA som emigranter för att få utöva sin religion utan förtryck. Man kan alltså säga att USA byggdes av de som var för religiösa för att passa in i europa. Därför står väl nånting om kristendom eller jesus i deras grundlagsgrej tror jag?

I sverige kan man knappt prata om jesus utan att folk ser en som lite knäpp. I USA är det mer "va, tror du inte på jesus?" har jag fått bilden av. USAs syn på detta tycker jag är att föredra.
Jag gissar att det har att göra med att Usa är en blandning av kulturer och folkslag.
På något sätt finner dom stabilitet genom religiösa inrättningar som vi i Sverige inte behöver.
Citera
2026-07-25, 09:37
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Jag gissar att det har att göra med att Usa är en blandning av kulturer och folkslag.
På något sätt finner dom stabilitet genom religiösa inrättningar som vi i Sverige inte behöver.
Gud är ju faktiskt verklig, så på det sättet är det vi i sverige som är lite tappade. USA visar vart skåpet ska stå, bra för dom.
Citera
2026-07-25, 09:50
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Gud är ju faktiskt verklig, så på det sättet är det vi i sverige som är lite tappade. USA visar vart skåpet ska stå, bra för dom.
Gud är givetvis verklig,
Men vad är nu Gud och vad är falska gudar?
Vad är Idol dyrkan, avgudadyrkan?

Det är inte alla som ser Gud som en osynlig gubbe som finns överallt omkring oss.
Citera
2026-07-25, 09:53
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Gud är givetvis verklig,
Men vad är nu Gud och vad är falska gudar?
Vad är Idol dyrkan, avgudadyrkan?

Det är inte alla som ser Gud som en osynlig gubbe som finns överallt omkring oss.
Avgudadyrkan är när man dyrkar människoskapade gudar för att uppnå världslig fördel. Att göra människooffring för att få en bra skörd t.ex, eller att dyrka pengar kan också vara en form av avgudadyrkan. Vissa ser pengar som en slags gud.

Gud är den verkliga levande guden som uppenbarat sig för oss, det är det som är skilladen på skapade gudar och den verkliga guden. De skapade gudarna är döda, de kan inte prata, uppenbara sig eller göra någonting. Den verkliga guden är aktiv och gör saker.
Citera
2026-07-25, 09:58
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Avgudadyrkan är när man dyrkar människoskapade gudar för att uppnå världslig fördel. Att göra människooffring för att få en bra skörd t.ex, eller att dyrka pengar kan också vara en form av avgudadyrkan. Vissa ser pengar som en slags gud.

Gud är den verkliga levande guden som uppenbarat sig för oss, det är det som är skilladen på skapade gudar och den verkliga guden. De skapade gudarna är döda, de kan inte prata, uppenbara sig eller göra någonting. Den verkliga guden är aktiv och gör saker.
Men dom flesta skulle nog erkänna att dom inte märkt av något som uppenbarat sig för alla.
Dom ser bara att en massa elaka dårar springer i kyrkan och skyller världens sorger på alla som inte vill göra exakt som dom själva.
Citera
2026-07-25, 10:01
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Men dom flesta skulle nog erkänna att dom inte märkt av något som uppenbarat sig för alla.
Dom ser bara att en massa elaka dårar springer i kyrkan och skyller världens sorger på alla som inte vill göra exakt som dom själva.
Om man undersöker saken närmare så ser man att gud gör saker och ingriper ibland på sätt som går att märka och ibland även mäta. Bara för att gud inte uppenbarat sig för just dig så betyder det inte att han inte uppenbarar sig för andra, eller att det inte går att hitta bevis för saker som gud gjort.
Citera
2026-07-25, 10:03
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Om man undersöker saken närmare så ser man att gud gör saker och ingriper ibland på sätt som går att märka och ibland även mäta. Bara för att gud inte uppenbarat sig för just dig så betyder det inte att han inte uppenbarar sig för andra, eller att det inte går att hitta bevis för saker som gud gjort.
Men bibeln säger att jag inte ska tro på andra människor som påstår att dom känner Gud.
Dom ljuger och är dårar, säger Bibeln.
Citera
2026-07-25, 10:04
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Men bibeln säger att jag inte ska tro på andra människor som påstår att dom känner Gud.
Dom ljuger och är dårar, säger Bibeln.
Man ska inte lita på dom som kommer med uppenbarelser som skiljer sig från dom som redan uppenbarats i bibeln. Om någon kommer med en uppenbarelse som inte säger emot bibeln så är du fri att tro på den om du vill.
Citera
2026-07-25, 12:04
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Abrahams rättfärdighet visade sig genom att han välkomnade alla som kom i Guds namn.

I samma stund kommo några fariséer fram och sade till honom: »Begiv dig åstad bort härifrån; ty Herodes vill dräpa dig.» Då svarade han dem: »Gån och sägen den räven, att jag i dag och i morgon driver ut onda andar och botar sjuka, och att jag först på tredje dagen är färdig. Men jag måste vandra i dag och i morgon och i övermorgon, ty det är icke i sin ordning att en profet förgöres annorstädes än i Jerusalem. -- Jerusalem, Jerusalem, du som dräper profeterna och stenar dem som äro sända till dig! Huru ofta har jag icke velat församla dina barn, likasom hönan församlar sina kycklingar under sina vingar! Men haven icke velat. Se, edert hus skall komma att stå övergivet. Men jag säger eder: I skolen icke se mig, förrän den tid kommen, då I sägen: 'Välsignad vare han som kommer, i Herrens namn.' — Lukas 13:31-35
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in