2026-07-24, 11:08
Medlem
Rackabajsares avatar
Hur går det egentligen för Finlandsbåtarna? På 70-80 och en bit in på 90-talet så expanderade trafiken och båtarna blev större och större. Både passagerare och godstrafiken ökade rejält. Man byggde nya och finare båtar var 5-10e år. Nu har inte Silja byggt nytt sedan 90-talet.
Är nöjesresorna mellan Sverige och Finland passé eller åker man fortfarande? Känns som mest finnar fortfarande åker men vad vet jag.
Citera
2026-07-24, 11:20
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Det är verkligen inte passé. Varken för svenskar eller finnar. Massvis med folk som åker. Med eller utan bil. Bildäcket är proppfullt. Folk precis överallt. Massvis med barnfamiljer.
Citera
2026-07-24, 11:48
Medlem
Rosella dancing queen kryssning början på 2000 fy tusan så risig båt.
När allt var inte bättre förr.
Citera
2026-07-24, 12:04
Medlem
halaltarzans avatar
Fast de rutterna som handlar om att transportera bilar och turister mellan S och SF suger väl? Däremot så finns det ju rena kryssningar med Birka. Lite olika destinationer dessutom så här på sommaren, ett år åkte vi t.ex. Sthlm-Bornholm-Rygen-Gotland. Och just de där långkryssningarna är något som jag kan tycka att de kan utöka.
Citera
2026-07-24, 12:34
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Företagande och företagsekonomi --> Företagsskvaller
/Moderator
Citera
2026-07-24, 17:06
Medlem
Absolut åker folk fortfarande kryssningar.

Men innan pandemin hade Silja/Tallink två turer om dagen till Åbo.
En tur dagligen till Helsingfors, Tallinn och Riga

Nu har de en tur om dagen till Åbo från Norrtälje.
Tallinn varannan dag och inte Riga alls.
Så antar att resandet har minskat.
Citera
2026-07-24, 21:36
Medlem
Rackabajsares avatar
Jag kan tänka mig att Finnlines linje från Kapellskär med fartyg som tar mer godstrafik men även passagerar har tagit en del inkomst från både Viking och Silja. Samtidigt har ju tax free försäljningen sjunkit då landpriserna är billigare än ombord. Spriten och ölen är nog heller inte billigare ombord så de ökända fylleslagen på Östersjön har nog avtagit.
Silja och Viking bör satsa en utökad kombinerad gods och passagerar trafik.
Citera
2026-07-25, 15:04
Medlem
Vad pratar TS om?
Senaste färjan Tallink köpte in var MyStar som är byggd 2022

Megastar, byggår 2017
Baltic Queen, 2009
Baltic Princess 2008
Victoria 1, 2004
Romatika, 2002
Silja Symphoni, 1991
Silja Serenade , 1990

De två nyaste båtarna när det kommer till passagerartrafik trafikerar inte ens Sverige.
Kanske är det så att man inte vill ha sunkiga svenskar på sina finaste båtar?
Frågan är nog snarare vad har hänt med oss svenskar när vi får grisbilen och inte ens erbjuds bussen?

M/S Viking Glory togs i bruk 2022.
Viking Grace togs i bruk 2013

Att man roterade fartyg mellan olika bolag på 80-90-talen är inte samma sak som att det gick bra eller att det var nya fartyg.

Till exempel kan man titta på ägarhistoriken över fartyget Estonia.

1980–1990:M/S Viking Sally
1990–1991:M/S Silja Star
1991–1993:M/S Wasa King
1993–1994:M/S Estonia

På med lite ny färg o byt namn så tror folk att det är en nybyggd skorv.

Tittar man på ekonomin så verkar det gå helt okej iallafall för Tallink.
År 2025: Nettovinst på 17,3 miljoner euro och en total omsättning på 765 miljoner euro.
År 2024: Nettovinst på 40,3 miljoner euro och en omsättning på 785,8 miljoner euro

Viking line verkade göra en vinst om 21,1 miljoner euro. Så inte helt tokigt där heller.

Vad vinsten låg på under 80-90-talen har jag ingen aning om då det inte är samma bolag som idag.
Silja line blev uppköpta av Tallink och Viking Line var flera olika bolag förut som jag förstått det.

Nu ingår det inte bara passagerartrafik i dessa vinster men som helhet går det väldigt bra och TS funderar helt i onödan.
Citera
2026-07-25, 15:07
Medlem
1754s avatar
Folk kryssar fortfarande. När det är temakryssningar så fylls båtarna i princip och det partas dygnet runt. Och då lär pengarna rulla in på rederiets konto.
Citera
2026-07-26, 01:11
Medlem
Tranquility Bass avatar
Är verkligen en vinst på några få procent att anses som bra? Man får hoppas att det verkliga vinsten är högre så ägarna får bättre avkastning än så.
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Tittar man på ekonomin så verkar det gå helt okej iallafall för Tallink.
År 2025: Nettovinst på 17,3 miljoner euro och en total omsättning på 765 miljoner euro.
År 2024: Nettovinst på 40,3 miljoner euro och en omsättning på 785,8 miljoner euro

Viking line verkade göra en vinst om 21,1 miljoner euro. Så inte helt tokigt där heller.

Nu ingår det inte bara passagerartrafik i dessa vinster men som helhet går det väldigt bra och TS funderar helt i onödan.
Citera
2026-07-26, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Är verkligen en vinst på några få procent att anses som bra? Man får hoppas att det verkliga vinsten är högre så ägarna får bättre avkastning än så.

Vinst är vad du säger att det är.
Har du en fiktiv skuld till ett moderbolag så sjunker vinsten.
Hur upplägget ser ut för dessa rederier vet jag inte men de trollar nog bort så mycket pengar de bara kan, som alla stora bolag gör.
Som de ser så halveras vinsten mellan två år, trots att intäkterna är ungefär densamma. Man kan undra varför.
Citera
2026-07-28, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Fast de rutterna som handlar om att transportera bilar och turister mellan S och SF suger väl? Däremot så finns det ju rena kryssningar med Birka. Lite olika destinationer dessutom så här på sommaren, ett år åkte vi t.ex. Sthlm-Bornholm-Rygen-Gotland. Och just de där långkryssningarna är något som jag kan tycka att de kan utöka.
Hela affärsidén för TallinkSilja och Viking Line är ju att vara kombinerade bilfärjor och kryssningsfartyg.

Birka har alltid gjort en stor grej i sin marknadsföring av att vara det enda riktiga kryssningsfartyget eftersom de inte transporterar motorfordon.

Har bara åkt med Birka till Åland en gång för många år sen och då tyckte jag inte att den var bättre än Cinderella på något sätt.
Fartyget heter väl förresten Birka Gotland numera?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in