Jag säger inte emot, rimligen används parfym av många anledningar.
Faktum är dock att nicheparfym har blivit en grej bland unga killar, och en statussymbol. 17-18-åringar köper dofter för 2-3000, ibland mer, utan att blinka. Både Niklas och Ahmed. Jag har sålt nicheparfym på marknadsplatser i över 15 år och sett hur intresset väckts i dessa grupper, från att tidigare mest funnits hos välbeställda medelålders.
Faktum är också, att när andra tycker någon doftar "för starkt", funderar jag över vilken parfymör som så mästerligt ställt ananas mot patchouli och ekmossa (hej Creed Aventus).
För de oinsatta säger doften bara att här är någon som förmodligen försöker maskera sin undermåliga personliga hygien. För de insatta är det både tecken på ett genuint intresse och ibland en statusmarkör.
Citat:
Ursprungligen postat av
LittleFish
Lika mycket som det är konst kan det vara en rädsla för ens egen biologi. Att lämna en lukt efter sig på gatan som jag tycker många män idag gör - det säger undermedvetet om att de är så rädda för sin egen kropp att de måste dölja det. Tyder på dåligt självförtroende. Att inte stinka svett är en sak, att lukta horhus är en annan även om det är en lukt, doft eller stank av parfymen man lämnar efter sig som en korridor där man går.