2026-07-24, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Oj! Folk är SÅ civiliserade att de äcklas av en ren människokropp om den inte behandlas med diverse doftämnen? Med det måttet är jag en lantis då. Man stinker inte automatiskt utan deo, om man är ren och inte typ stressvettas. Jag har inte använt deo sedan jag gav det några tafatta försök i tonåren. Enda gångerna jag blir att lukta illa av bara lite svett är om jag är väldigt stressad eller inte mår bra psykiskt av någon annan anledning, och i de lägena klarar jag mig utan kroppskontakt ändå.

Tack!

Samma här, jag använder det väldigt sporadiskt, och sällan. Så länge man duschar frekvent och byter kläder så är lite naturlig svettdoft inget fel utan kan lukta trygghet. Förmodligen för att man kände sådana dofter när man låg nära ens föräldrar som barn. Fotsvett och svett om man ätit mycket vitlök eller andra kryddor som går igenom i svett är kanske däremot ingen höjdare.
Citera
2026-07-24, 22:59
Avstängd
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Öhh, va? Vad skulle det vara för diagnoser? Inga vad jag vet, och inga mediciner.

Jag har bara noterat att jag själv upplever den typ av illaluktande svettning som folk pratar om när jag är under stark press. När jag stressvettas, vilket som tur är är relativt sällan. Vid de tillfällen då det ändå sker tvättar jag mig oftare. Problem löst. Annars luktar jag inte så mycket alls, om jag är ren.

Kan vi sluta hoppa på varandra nu?

Precis! Men akta dig för Pålle Utan Namn här uppe, han kan få för sig att du är nervsvag!
Jag är ingen expert men upplever folk med starka diagnoser lider av exakt samma svettningar som du gör därav min slutsats att du förmodligen lider av något psykiskt som gör dig rejält illaluktande, mer än vanligt, vid psykisk påfrestning.
Citera
2026-07-24, 23:02
Medlem
Hermi-Tages avatar
Har brukandet av parfym ökat?
Bland yngre arabiska män har parfymbrukandet nått nya nivåer.
Ofta jäkligt irriterande.

Min gissning är att det är kinesiska kopior på europeiska dofter som appliceras med roller eller airbrush.
Citera
2026-07-24, 23:31
Medlem
jessewn372s avatar
Spännande att läsa hur många som tror att parfym används för att dölja svett/kroppslukt....

Nicheparfym är ju en värld i sig tex. Bärbar konst.
Citera
2026-07-24, 23:34
Medlem
Crabbofixs avatar
jag brukar dra på mig en halv flaska så TS håller sig borta från mig
Citera
2026-07-24, 23:35
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Jag är ingen expert men upplever folk med starka diagnoser lider av exakt samma svettningar som du gör därav min slutsats att du förmodligen lider av något psykiskt som gör dig rejält illaluktande, mer än vanligt, vid psykisk påfrestning.

Stresssvett luktar ofta illa. Svett från träning oftast doftfritt. Detta är inte kärnfysik.
Citera
2026-07-24, 23:48
Medlem
LittleFishs avatar
Män svettas mer än kvinnor pga testosteron, högre ämnesomsättning och större muskler. Att stinka svett är inte så trevligt kan jag känna som man så kör lite roll on men att duscha i parfym verkar bara neurotiskt. Vi verkar ha nån fobi i dagens väst att luka som vi ska göra. Vi har kommit långt ifrån att vi är varmblodiga djur. Vi ska lukta och det borde inte vara konstigt men av någon anledning är det det. Har fått höra att jag luktar "gott" men det är bara sköljmedlet jag använder till kläderna. Ska man sluta med det?
Senast redigerad av LittleFish 2026-07-24 kl. 23:50.
Citera
2026-07-24, 23:52
Medlem
LittleFishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jessewn372
Spännande att läsa hur många som tror att parfym används för att dölja svett/kroppslukt....

Nicheparfym är ju en värld i sig tex. Bärbar konst.
Lika mycket som det är konst kan det vara en rädsla för ens egen biologi. Att lämna en lukt efter sig på gatan som jag tycker många män idag gör - det säger undermedvetet om att de är så rädda för sin egen kropp att de måste dölja det. Tyder på dåligt självförtroende. Att inte stinka svett är en sak, att lukta horhus är en annan även om det är en lukt, doft eller stank av parfymen man lämnar efter sig som en korridor där man går.
Citera
2026-07-25, 00:02
Medlem
jessewn372s avatar
Jag säger inte emot, rimligen används parfym av många anledningar.

Faktum är dock att nicheparfym har blivit en grej bland unga killar, och en statussymbol. 17-18-åringar köper dofter för 2-3000, ibland mer, utan att blinka. Både Niklas och Ahmed. Jag har sålt nicheparfym på marknadsplatser i över 15 år och sett hur intresset väckts i dessa grupper, från att tidigare mest funnits hos välbeställda medelålders.

Faktum är också, att när andra tycker någon doftar "för starkt", funderar jag över vilken parfymör som så mästerligt ställt ananas mot patchouli och ekmossa (hej Creed Aventus).
För de oinsatta säger doften bara att här är någon som förmodligen försöker maskera sin undermåliga personliga hygien. För de insatta är det både tecken på ett genuint intresse och ibland en statusmarkör.

Citat:
Ursprungligen postat av LittleFish
Lika mycket som det är konst kan det vara en rädsla för ens egen biologi. Att lämna en lukt efter sig på gatan som jag tycker många män idag gör - det säger undermedvetet om att de är så rädda för sin egen kropp att de måste dölja det. Tyder på dåligt självförtroende. Att inte stinka svett är en sak, att lukta horhus är en annan även om det är en lukt, doft eller stank av parfymen man lämnar efter sig som en korridor där man går.
Citera
2026-07-25, 00:11
Medlem
LittleFishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jessewn372
Jag säger inte emot, rimligen används parfym av många anledningar.

Faktum är dock att nicheparfym har blivit en grej bland unga killar, och en statussymbol. 17-18-åringar köper dofter för 2-3000, ibland mer, utan att blinka. Både Niklas och Ahmed. Jag har sålt nicheparfym på marknadsplatser i över 15 år och sett hur intresset väckts i dessa grupper, från att tidigare mest funnits hos välbeställda medelålders.

Faktum är också, att när andra tycker någon doftar "för starkt", funderar jag över vilken parfymör som så mästerligt ställt ananas mot patchouli och ekmossa (hej Creed Aventus).
För de oinsatta säger doften bara att här är någon som förmodligen försöker maskera sin undermåliga personliga hygien. För de insatta är det både tecken på ett genuint intresse och ibland en statusmarkör.
Intressant att du jobbat med det så länge. Jag håller med och försöker inte klanka ned på parfym och ber om ursäkt om det verkade som det. Det är inte för inte som jag kastar på mig någon väldigt trevlig parfym av dyrare märke för speciella tillfällen. Jag hade varit hycklare om jag förnekat detta. Det ligger i vår kultur och det är inget konstigt. Ett något underligt ting ändå. Oftast räcker ett eller max två sprej. Annars blir det bara på tok för mycket. De som lämnar "korridorer" efter sig på gatan som jag nämnde tidigare, man kan undra om de skruvat loss locket på parfymflaskan och hällt den över sig? Jag begriper inte hur det kan stinka så förbannat. Det är ofta det hade kunnat varit en trevlig subtil doft men att det istället blivit en outhärdlig stank som tar över hela rummet och slår en knock out på näsan.
Citera
2026-07-25, 00:12
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Det är inte sexigt. Vi vill känna doften av er, inte er äckliga parfym som alla använder.

Kom på tanken nu när jag satte mig på bussen och en kille satte sig framför mig, och det stinker parfym och liksom sticker i näsan på mig. Jag hade inte velat dejta en person som luktar parfym. Jag vill att han ska lukta naturligt gott, precis som jag gör. Duscha varje dag och använd deodorant, det är tusen gånger fräschare än att duscha ibland och maxa med parfym.

Jag älskar män som luktar ren hud. Håller sig fräscha och bär nytvättade kläder. Hur svårt ska det vara?

Det är bara fjortisar som tycker att parfym är sexigt. Kvinnor över 20 tycker inte om det. Eller så är jag ensam om detta, men snälla - vem vill INTE kunna lukta på varandra och känna varandras genuina doft? Skärp er.

Håller helt med!
Citera
2026-07-25, 00:40
Medlem
jessewn372s avatar
Instämmer, tom två sprej kan vara för mycket av en doft med stark "sillage". Vissa aromakemikalier (tex amberwood) är oerhört potenta och bedövar nästan nässlemhinnan, de ska användas med samma försiktighet som kärnvapen. Men när företagen utvecklat dessa och lanserar molekylerna i fråga, sköljs marknaden snart över av mängder med kloner som luktar samma och alldeles för mycket.

Jag kan nog dra på 10 spray av nån favorit när jag är ensam hemma, men bland folk gör jag som du, 1-2 under skjortan. Det är inte heller de tyngsta animaliska oud-dofterna jag väljer då, utan man får ta fräscha, office-friendly sorter.

Även den bästa musiken blir olyssningsbar på högsta volym.
Citat:
Ursprungligen postat av LittleFish
Intressant att du jobbat med det så länge. Jag håller med och försöker inte klanka ned på parfym och ber om ursäkt om det verkade som det. Det är inte för inte som jag kastar på mig någon väldigt trevlig parfym av dyrare märke för speciella tillfällen. Jag hade varit hycklare om jag förnekat detta. Det ligger i vår kultur och det är inget konstigt. Ett något underligt ting ändå. Oftast räcker ett eller max två sprej. Annars blir det bara på tok för mycket. De som lämnar "korridorer" efter sig på gatan som jag nämnde tidigare, man kan undra om de skruvat loss locket på parfymflaskan och hällt den över sig? Jag begriper inte hur det kan stinka så förbannat. Det är ofta det hade kunnat varit en trevlig subtil doft men att det istället blivit en outhärdlig stank som tar över hela rummet och slår en knock out på näsan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in