2026-07-23, 19:59
Medlem
Nattsmygs avatar
Jag gillar Brooklyn Lager men såg nu att den bryggs i Sverige och mer specifikt Stockholm av alla ställen.
https://carlsbergsverige.se/produkter/brooklyn/brooklyn-lager/
Undrar om East IPA görs på samma bryggeri?
För mig får det bli Anchor eller något annat i fortsättningen.
Citera
2026-07-23, 20:01
Medlem
Haha, vad fan trodde du?
Citera
2026-07-23, 20:16
Medlem
Ska man tro texten så vill de verkligen få det att framstå som att det är en amerikansk öl
Inte svensk som det är nu.
Citera
2026-07-23, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Ska man tro texten så vill de verkligen få det att framstå som att det är en amerikansk öl

Det är väl inte märkligare än att den tillverkas på licens precis som CocaCola™. Tror ju knappast att man får en öl importerad från Sverige om man beställer en Brooklyn när man är i New York.
Citera
2026-07-23, 21:00
Medlem
Nattsmygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Haha, vad fan trodde du?
Gissa en gång.
Jag trodde i min enfald att Staropramen bryggs i Tjeckien och DAB i Tyskland etc!
Men visst Carlsberg och Spendrups kan jag säkert brygga Leffe och Chimay m fl om ingen bryr sig.
Citera
2026-07-23, 21:01
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Det är en USiansk öl.
https://en.wikipedia.org/wiki/Brooklyn_Brewery
Citera
2026-07-23, 21:41
Medlem
Du har en jobbig tid framför dig om du har trott att alla utländska öl på bolaget bryggs i ursprungslandet..
Citera
2026-07-23, 21:57
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattsmyg
Gissa en gång.
Jag trodde i min enfald att Staropramen bryggs i Tjeckien och DAB i Tyskland etc!
Men visst Carlsberg och Spendrups kan jag säkert brygga Leffe och Chimay m fl om ingen bryr sig.

Testa drick en mariestad från systemet och sen en mariestad köpt från valfri butik i tyskland eller danmark, smakar inte ens i närheten av lika dant då jag gissar att vattnet ger en annorlunda smak i ex. tyskland.
Den svenska är mycket godare tycker jag.

Många bryggerier tillverkar ett flertal olika sorter på licens från ägarna av receptet.
Citera
2026-07-23, 21:57
Medlem
Nattsmygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Du har en jobbig tid framför dig om du har trott att alla utländska öl på bolaget bryggs i ursprungslandet..
Fine men då kan de gott skriva det på burken.
https://www.aktavara.org/nyheter/252814/siffror-sa-manga-olkonsumenter-vilseleds
Citera
2026-07-23, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det är en USiansk öl.
https://en.wikipedia.org/wiki/Brooklyn_Brewery
Och jag som trodde att Brooklyn låg i USA men jag hade tydligen fel.
Citera
2026-07-23, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Det är väl inte märkligare än att den tillverkas på licens precis som CocaCola™. Tror ju knappast att man får en öl importerad från Sverige om man beställer en Brooklyn när man är i New York.
Nej självklart eftersom originalet bryggs i Brooklyn.
Citera
2026-07-24, 00:24
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Testa drick en mariestad från systemet och sen en mariestad köpt från valfri butik i tyskland eller danmark, smakar inte ens i närheten av lika dant då jag gissar att vattnet ger en annorlunda smak i ex. tyskland.
Den svenska är mycket godare tycker jag.

Många bryggerier tillverkar ett flertal olika sorter på licens från ägarna av receptet.
Tillverkas det verkligen Mariestad i DK/DE? Handlar det om att slippa köra skiten med lastbil ner till Flensburg där svenskarna sedan köper burkarna till lägre skatt? För det finns väl ingen vettig tysk (ja, det finns faktiskt några sådana) som köper Mariestad?

När det gäller vattnet så kan man "salta" det, kallas ungefär burtonisering på svenska. Jag tror att det primärt handlar om att justera hårdhet. Att bara exportera ett recept utan att ta hänsyn till de lokala råvarorna eller produktionsanläggningen låter dumt, även om det bara handlar om tråklager.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in