2026-07-24, 00:51
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Tillverkas det verkligen Mariestad i DK/DE? Handlar det om att slippa köra skiten med lastbil ner till Flensburg där svenskarna sedan köper burkarna till lägre skatt? För det finns väl ingen vettig tysk (ja, det finns faktiskt några sådana) som köper Mariestad?

När det gäller vattnet så kan man "salta" det, kallas ungefär burtonisering på svenska. Jag tror att det primärt handlar om att justera hårdhet. Att bara exportera ett recept utan att ta hänsyn till de lokala råvarorna eller produktionsanläggningen låter dumt, även om det bara handlar om tråklager.

Det är en stor skillnad på ölen iallafall om du köper den på båten till danmark eller på boardershop i tyskland eller på systembolaget så någon skillnad är det.
Citera
2026-07-24, 10:13
Medlem
Adolf.Shitlers avatar
Nu är det ju så att en mängd utländska öl licensbryggs i Sverige

Carlsberg (Danmark) – Modermärket Carlsberg Export samt klassiska Carlsberg Hof tillverkas för den svenska marknaden av Carlsberg Sverige i Falkenberg.

San Miguel (Spanien) – Den välkända spanska lagern licensbryggs i Sverige av Krönleins Bryggeri i Halmstad

Staropramen (Tjeckien) – Delar av Staropramens sortiment (framför allt folkölsversionerna samt vissa fatölsleveranser) licensbryggs av Carlsberg Sverige.

Heineken (Nederländerna) – Licensbryggs i Sverige av Spendrups Bryggeri.

Tuborg (Danmark) – Grøn Tuborg och Tuborg Guld licensbryggs i Sverige av Carlsberg Sverige.

Detta är liksom ingen nyhet om man inte levt i en grotta i skogen avskärmad ifrån världen i hela sitt liv.
Citera
2026-07-24, 10:24
Avstängd
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Och jag som trodde att Brooklyn låg i USA men jag hade tydligen fel.
Va? Det är ju det jag och Wikipedia säger.
Citera
2026-07-24, 10:59
Medlem
Nattsmygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf.Shitler
San Miguel (Spanien) – Den välkända spanska lagern licensbryggs i Sverige av Krönleins Bryggeri i Halmstad.
Jag påstår att San Miguel (som faktiskt ursprungligen är från Filippinerna) distribueras av Krönleins men bryggs i Spanien.
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/san-miguel-158503/
Citera
2026-07-24, 11:11
Medlem
Adolf.Shitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattsmyg
Jag påstår att San Miguel (som faktiskt ursprungligen är från Filippinerna) distribueras av Krönleins men bryggs i Spanien.
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/san-miguel-158503/
Det var en filippinsk öl en gång i tiden

Brewed in Spain starting in 1946, becoming fully independent as a Spanish-run operation in 1953.

Ownership: Owned by the Mahou-San Miguel Group, Spain's leading brewing company.
Citera
2026-07-24, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Va? Det är ju det jag och Wikipedia säger.
Nej det är inte det du försöker få fram.
Senast redigerad av dazzy 2026-07-24 kl. 16:45.
Citera
2026-07-24, 17:46
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det är en stor skillnad på ölen iallafall om du köper den på båten till danmark eller på boardershop i tyskland eller på systembolaget så någon skillnad är det.

Nej, det är inte stor skillnad. Det som skiljer sig är dina förväntningar och den klassiska placeboeffekten.

Mariestads bryggs bara i Grängesberg och Spendrups transporterar sedan det som ska säljas utomlands dit där det ska säljas. På samma sätt transporteras det som ska säljas i Sverige dit där det ska säljas.

Mariestads är inte ett öl som licensbryggs på annan ort.

The Brooklyn Brewery bryggdes ursprungligen i Utica, New York, hos Matt Brewing Company. Men flyttade sin verksamhet till Williamsburg, Brooklyn, 1996 när deras eget bryggeri var i fas.

Viss del av deras produktion sker i Falkenberg hos Carlsberg (Som de samarbetat med ganska länge.) samt på Nya Carnegiebryggeriet i Stockholm som de är delägare i tillsammans med exempelvis Carlsberg.

Att de även brygger i Sverige är ungefär lika konstigt 2026 som att McDonalds i Sverige inte köper sitt kött från uppfödare i USA trots att det också i grunden är ett varumärke med hemvist där. Globalisering bryr sig inte om vad som är "äkta" eftersom det är kapitalet som styr...
Citera
2026-07-24, 18:19
Avstängd
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Nej det är inte det du försöker få fram.
Nähä, vad är det jag försöker få fram genom att länka deras Wikisida där det står att dom är baserade i Brooklyn och att Carlsberg brygger deras öl på licens i Europa då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in