2026-07-23, 22:53
Medlem
TS säger han är låginkomsttagare och betalar väldigt lite i skatt. Gjorde koll med fiktiva parametrar: tjänar du 19000kr , fick du kvar 15771kr e skatt. Dvs du betalar 3229kr i skatt. I en av mina sista löner betalade jag 24 tusen i skatt. Ja menar, vi har ju redan idag en extrem fördelningspolitik. Där vi som tjänar bra betalar flera 100% mer i skatt än låginkomsttagare. Så..hur mycket mer skatt kan man pressa utan att; jamen jag sk-ter i å prestera? Jag har ändå relativt stressfritt jobb. Men jag förstår alla som har relativt hög lön i Sverige men så mycket tas i skatt så de sticker och jobbar utomlands. Alternativt du har liknande skattesats men betydligt högre bruttolön och andra förmåner, t ex sjuksyrra i Norge. Mitt enkla svar är att fördelningspolitiken inte kan gå mer till högre skatter, då havererar Sverige. Jag vet inte hur en S regering kommer att göra. Men jag tror inte vi som skattar mycket röstar på dem. Det ska löna sig att arbeta är en klassisk borgerlig slogan. Det är väl kanske en av de statement jag gillar allra mest som politiskt ställningstagande. Om det inte lönar sig att arbeta, då är det bara klappa igen butiken Sverige. Tror inte så många som röstar på S,MP eller V förstår det hela dock.
Senast redigerad av Maniskasamen 2026-07-23 kl. 23:07.
Citera
2026-07-23, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Måste bara kolla en grej: du säger att du är extremt låginkomsttagare, och att det är toppen men tidigare idag berättade du att du hade 3 miljoner kontant, en massa i huset du äger och att du tjänat så extremt mycket osv osv...

Du tänker inte att din upplevelse av att ha litet pengar som kommer in per månad är litet annorlunda än andras?

För att vara ärlig så känns det som om det är det som är problemet här. Att du inte verkar kunna acceptera att andra inte har samma upplevelse som dig.
Jag håller inte med Tidös politik, och inte för att det är ett svar så finns det ju en massa skriverier där andra pratar om vad dom inte gillar med Tidös politik litet varstans (inte bara på FB). Jag tänker att kombinationen av att du har svårt att se att andra har andra upplevelser och erfarenheter än dina, och att du inte ids läsa eller inte kommer ihåg vad andra sagt innan gör det litet poänglöst att sväva ut på frågan.
Det stämmer och jag har tidigare varit höginkomsttagare och egen företagare och betalat väldigt mycket skatt. Nu har jag dragit ner på arbete men har en liten inkomst på ca 200.000 kr före skatt. Men efter avdrag, rotavdrag och annat så betalar jag väl 20% skatt typ. Så bättre än så kan man väl inte ha det eller på vilket sätt skulle det bli bättre för låginkomstagare med vänsterregering. Vad skulle bli bättre med vänsterpolitik?
Svara gärna för jag har sökt svar länge.
Citera
2026-07-23, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
TS säger han är låginkomsttagare och betalar väldigt lite i skatt. Gjorde koll med fiktiva parametrar: tjänar du 19000kr , fick du kvar 15771kr e skatt. Dvs du betalar 3229kr i skatt. I en av mina sista löner betalade jag 24 tusen i skatt. Ja menar, vi har ju redan idag en extrem fördelningspolitik. Där vi som tjänar bra betalar flera 100% mer i skatt än låginkomsttagare. Så..hur mycket mer skatt kan man pressa utan att; jamen jag sk-ter i å prestera? Jag har ändå relativt stressfritt jobb. Men jag förstår alla som har relativt hög lön i Sverige men så mycket tas i skatt så de sticker och jobbar utomlands. Alternativt du har liknande skattesats men betydligt högre bruttolön och andra förmåner, t ex sjuksyrra i Norge. Mitt enkla svar är att fördelningspolitiken inte kan gå mer till högre skatter, då havererar Sverige. Jag vet inte hur en S regering kommer att göra. Men jag tror inte vi som skattar mycket röstar på dem.
Bra jämförelse. Som tidigare höginkomstagare och duktig företagare som betalat mycket skatt så är jag chockad över hur förmånligt det är att vara låginkomsttagare. Men förväntar vänsterväljare ännu lägre skatt eller vad är det en vänsterregering skulle göra bättre?
Citera
2026-07-23, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop
Ett tips är att du sparar den här tråden och återkommer när du är runt 65-70, alternativt när du eller någon närstående blivit sjukskriven eller drabbats av allvarlig sjukdom.

Låt höra hur dina extra hundralappar räddat dig då. Må väl.
Vad är det du försöker säga? Utveckla.
Citera
2026-07-23, 23:00
Avstängd
Media?
Citera
2026-07-23, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar

Nej vi har inte låga skatter. Vi har dock lägre skatter än vad vi skulle ha haft med ett vänsterstyre.
Att skjutningarna har minskat är inte på grund av politiska beslut utan detta har andra orsaker.
90% av landet består av idioter och det är därför så många röstar rött.
De flesta förstår inte att alla beslut får konsekvenser längre fram.
Jag tycker jag har låg skatt. Ca 20% på inkomst. Ingen fastighetskatt att tala om. Ingen förmögenhetsskatt, hyfsat låg skatt på inkomst av kapital, avdrag på lån. Rotavdrag osv.
Citera
2026-07-23, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Då ska du få ett kortfattat svar: Tidö-regeringen måste röstas bort för att fördubblad fattigdom, skyhög arbetslöshet, korruption på bananrepubliknivåer, samt en oberoende rättsstat och demokrati i fritt fall inte är det som svenska folket vill ha.

Vi vill att Sverige ska fortsätta vara Sverige, inte bli ett nytt Ungern.

Så är det, i ett nötskal.

Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Föga förvånande är välfärden viktig för en stor del av befolkningen och högern gör sitt bästa för att försämra denna så mycket som möjligt.

Vi vill gärna att Sverige ska fortsätta vara Sverige.

Vi vill ha kvar alla massvåldtäkter på pensionärer i äldrevården. Vi vill gärna att de ökar. Sen vill vi att välfärden ska fortsätta raseras. Vi vill att sjukvården ska raseras. Precis som Sahlgrenska i det vänsterstyrda Göteborg som ligger back 500 miljoner kronor.
Citera
2026-07-23, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Det är väl rätt självklart eftersom majoriteten av befolkningen är typiska arbetare som gynnas av socialdemokrati.
På vilket sätt. Skatterna kan knappast bli lägre.
Citera
2026-07-23, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Bra jämförelse. Som tidigare höginkomstagare och duktig företagare som betalat mycket skatt så är jag chockad över hur förmånligt det är att vara låginkomsttagare. Men förväntar vänsterväljare ännu lägre skatt eller vad är det en vänsterregering skulle göra bättre?

Högre skatt såklart, får man ut över 30K i månaden kan man lika gärna betala en väldigt hög skatt på det över. Man har så man klarar sig iaf och samhället blir bättre.

Alla tänker inte bara på vad dom själva får i plånboken, en del tänker på andra med.
Citera
2026-07-23, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Då ska du få ett kortfattat svar: Tidö-regeringen måste röstas bort för att fördubblad fattigdom, skyhög arbetslöshet, korruption på bananrepubliknivåer, samt en oberoende rättsstat och demokrati i fritt fall inte är det som svenska folket vill ha.

Vi vill att Sverige ska fortsätta vara Sverige, inte bli ett nytt Ungern.

Så är det, i ett nötskal.
Vad har orsakat den påstådda fattigdomen?
Jag har nyligen hört att vi har lägre arbetslöshet än på länge. Är demokratin i fritt fall? Utveckla gärna det.
Citera
2026-07-23, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Föga förvånande är välfärden viktig för en stor del av befolkningen och högern gör sitt bästa för att försämra denna så mycket som möjligt.
På vilket sätt menar du? Mer i planboken borde väl vara bra för välfärden?
Citera
2026-07-23, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Hur gynnas man som äldre av att betala 1000% mer för tandvård, skatta mer på pensionen, länge väntetider i vården då fler ska konkurrera om de begränsade platserna, ökat våld och otrygghet i samhället, dyr elektricitet, dyr bensin och hemtjänstpersonal som inte ens kan språket?
Det är det jag också undrar. Förvänta dig inget svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in