2026-09-26, 07:08
Medlem
Hur många ingenjörer kan vi ta hit från Ryssland som kan börja jobba med JAS-projektet i morgon? Det är svårt att få jobb som ingenjör. Samma sak gäller vårdpersonal. Vad är det för kvalitet på den här vårdpersonalen? MENA-läkare är inte de vassaste knivarna i lådan, om man uttrycker sig diplomatiskt. Vi behöver inte arbetskraft från låglöneyrken utanför EU. Vi har fri rörlighet för arbetskraft inom EU, så vi behöver inte tömma tredje världen på deras spetskompetens och plokca lönedumpad arbetskraft.

Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Vilka andra bristyrken tycker du att Sverige inte behöver arbetskraftsinvandring till? Ingenjörer, forskare och företagare kan bidra till fler jobb och bättre ekonomi, och vårdpersonal till att svenskar får bättre hälsa. Svenskar varken stå i kö för att plugga femåriga naturvetenskapliga utbildningar eller att flytta till Kiruna – annars hade arbetsgivaren knappast haft svårt att tillsätta tjänsten.

Regeringen har nyligen beslutat om undantag från lönekravet för 27 relativt lågavlönade bristyrken, bland annat undersköterskor. Dessutom finns ett särskilt undantag för personer med utländsk apotekar-, läkar-, sjuksköterske- eller tandläkarexamen som arbetar som ett led i att få svensk legitimation.

Däremot finns inget motsvarande undantag för bagatellartade formfel kring anställningen. Orsaken till annonseringskravet är att EU-medborgare ska få möjlighet att söka jobbet. Här fick regelverket en absurd konsekvens: apotekaren utvisades, tjänsten annonserades om, hon fick samma jobb igen och kunde återvända till Kiruna.

Hade följande hårda lag gett utrymme för en rimlighetsbedömning hade Migrationsverket kunnat hantera mindre formfel annorlunda: ”Arbetstillstånd enligt första stycket får **endast** ges om rekryteringsförfarandet är förenligt med Sveriges åtaganden inom Europeiska unionen.”

Den formuleringen får orimliga konsekvenser.
Citera
2026-09-26, 10:50
Medlem
I Vittangi som är i Kiruna kommun men ca 7.5 mil utanför centralorten så finns det även där ett apotek.

I detta apotek har den en apotekare/receptarie anställd. Att de inte ha fler anställda beror på att de inte får tag i personal. Det finns ett lagkrav att apoteken måste ha minst en apotekare/receptarie på plats när de har öppet.

Konsekvenserna detta får är att när den anställde apotekaren är har semester eller är sjuk så måste apoteket i Vittangi stänga. Bland annat var apoteket var stängt under nästan hela april i just pga semester.
https://www.svenskfarmaci.se/2026/04/10/brist-pa-farmaceuter-tvingar-apotek-i-vittangi-att-stanga/

Det är inte bara där upp som det är svårt att få tag i personal. I somras så stängdes eller minskade öppettiderna på var tredje apotek i Sverige pga personalbrist.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/personalbrist-stanger-apotek-var-tredje-minskar-oppettider-i-sommar

Just i fallet som tråden handlar om så hade Kronans apotek ute arbetsannonsen under 2 år utan att få tag i någon att anställda. På grund att Kronans apoteket gjorde ett fel när de anställde pakistaniern första gången så blev familjen utvisad. Andra gången när hon sökte arbetet så tog hon hjälp av en advokat så att allt gick rätt till. Eftersom ingen annan sökte så fick hon även arbets- och uppehållstillstånd som är begränsad till 2 år. Annonsen för arbetet hon fick har varit tillgänglig för hela EU. Trotts detta så får de inte tag i personal.
Citera
2026-09-26, 13:45
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Just apoteket är även en samhällsservice och där uppe har de väldigt svårt att få tag personal. Det har varit perioder där apoteket har fått hålla stäng pga personal brist.

Sen när det gäller lönsamhet för stat och kommun är vi ju infödda svenskar inte speciellt lönsamma. Under våra första 18-25 år är vi en samhällsbelastning rent ekonomisk. Samma sak gäller när vi går i pension.

Två vuxna som kommer från ett annat land och arbetar kommer ju att kosta mindre för samhället under dess livstid än en infödd svensk.

Det här är två personer som direkt går ut i arbetslivet och lever inte på bidrag.

Har kvinnan arbete?

Sedan är det svårt att värdera utbildning och äkthet i examen från sådana länder. Om det finns brist i Sverige går personal att få från andra EU-länder med validerade utbildningar och större möjligheter att kontrollera ifall personen verkligen har en examen.

Problemet med låglöneimport av arbetskraft är att deras skatteintäkter är så pass små att dessa inte kommer att täcka kostnaderna som personen kommer att generera. Särskilt om denne har med en arbetslös fru och en eller flera barn.

Infödda svenskar är lönsamma, särskilt i jämförelse med utomeuropeiska invandrare.

Sedan tror jag att du och jag har totalt olika syn på vad Sverige är. Som svensk ser jag Sverige som något som exklusivt tillhör det svenska folket. Medan du kanske anser att Sverige tillhör allt och alla.
Citera
2026-09-26, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Har kvinnan arbete?

Sedan är det svårt att värdera utbildning och äkthet i examen från sådana länder. Om det finns brist i Sverige går personal att få från andra EU-länder med validerade utbildningar och större möjligheter att kontrollera ifall personen verkligen har en examen.

Problemet med låglöneimport av arbetskraft är att deras skatteintäkter är så pass små att dessa inte kommer att täcka kostnaderna som personen kommer att generera. Särskilt om denne har med en arbetslös fru och en eller flera barn.

Infödda svenskar är lönsamma, särskilt i jämförelse med utomeuropeiska invandrare.

Sedan tror jag att du och jag har totalt olika syn på vad Sverige är. Som svensk ser jag Sverige som något som exklusivt tillhör det svenska folket. Medan du kanske anser att Sverige tillhör allt och alla.

Bägge har arbete på ett apotek. Kvinnan som apotekare och hennes karl som butiksbiträde.

Farmacut som är den officiella titeln för en apotekare och receptarie det kräver en legitimation från socialstyrelsen precis som läkare och sjuksköterska. Man kan inte arbeta som receptarie eller apotekare utan det. Bägge två i detta fall har apotekarlegitimation från både Pakistan och Dubai. Kvinnan har konverterat dessa till en svensk och maken håller på med det. För att kunna konvertera en examen som är utfärdad utanför EU så krävs det kompetensprov, språkutbildning, praktik och kompletterande utbildning. Har man en examen utfärdad i EU så krävs det bara att man kan visa att man har språkkunskaper i svenska.

Utbildningen för receptarie i Sverige är 3 år och apotekare 5 år. Hennes legitimation ligger på apotekare nivå dvs hon har kunskap som motsvarar en svensk 5 årig utbildning. Så jag tror inte vi behöver betvivla på hennes kompetens.

Ett apotek får inte hålla öppet om det inte finns minst en receptarie på plats hela tiden. Sen kräver även ett apoteket läkemedelsansvarig. En LMA kan vara ansvarig för 3 apotek. Kvinna i detta fall är anställd som LMA.

Eftersom farmacut är ett bristyrke oberoende på om man har en 3 eller 5 årig utbildning så är det svårt att rekrytera. Apoteken har till och med problem med att få tag i kompetent personal inom EU trotts att det är lättare att konvertera en legitimation utfärdad inom EU än en som är utfärdad utanför EU.

Sen när det gäller lönen så är det relativt välbetalt att arbeta på apotek. Som nyanställd receptarie är ingångslönen strax under 40000 den kan även vara bättre beroende på vart du bor. Som LMA tjänar man naturligtvis ännu mer. Dessutom är lönen i Kiruna högre än de flesta andra delarna i landet detta pga den speciella arbetsmarknaden som råder där uppe. Kvinnan i detta fall arbete från början på ett apotek i Stockholm efter att hon hade konverterat sin legitimation. Sen sökte hon arbetet i Kiruna som var mer avancerat och gav bättre betalt så det är inte frågan om en lönedumpning i detta fall.

För mig är det viktiga att samhällsservicen fungerar och då spelar det mindre roll vart personalen kommer ifrån. Men naturligtvis föredrar jag att det är en svensk som utför den och jag tycker att kompetenta svenskar ska ha förtur till ett arbete och i andra hand EU medborgare. Men är det ingen kompetenta svenskar eller EU medborgare som söker arbetet så är det viktigaste att verksamheten fungerar och då spelar det mindre roll vart den anställde kommer ifrån bara de kan bevisa att det är kompetenta.
Citera
2026-09-26, 22:52
Medlem
Klarlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarlack
Det trista är att dessa fall utnyttjas av vänstern för sina egna syften, att den strama invandringspolitiken är "omänsklig". Här i Stockholm vimlar det av pakistaner som påstår sig "studera" på universitet men i själva verket bara är här för att köra moped på cykelvägarna (väldigt irriterande) och leverera hamburgare.
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Det är inga problem att ha en stram invandringspolitik. Det är något som även de flesta däruppe tycker. Men i detta fall är det inte några foodora ryttare utan det är 2 personer som arbetar. Kirunaborna skulle föredra en svensk apotekare. Men får de ingen svensk så vill de i alla fall ha apotek som har pålitliga öppettider. Arbetsmarknaden är helt annorlunda där uppe än i övriga landet. Arbetslöshet är kring 2% och långtidsarbetslösa existerar knappt. McDonalds öppnade i Kiruna under hösten och de får flyga in ca 20 personer varje vecka från övriga landet för att kunna hålla öppet.
Jag har i princip inget emot att dessa får stanna, under förutsättning att de inte begått brott och att de är självförsörjande. Att kvinnan dessutom inte bar huvudduk underlättar ytterligare.

Men efter den tid som varit med decennier av kravlös massinvandring och islamisering, med efterföljande enorma kriminalitet, är jag benhård. 15-20 års totalstopp av all invandring måste till, en paus helt enkelt. Sverige & Kiruna kommer inte falla sönder om dessa inte får stanna.
Och en sak till: Pakistan, tillsammans med folkmordsTurkiet och Azerbabian är de 3 enda länderna som aktivt förnekar Armeniska folkmordet. Så nej, allt med Pakistan vill jag inte ha att göra med öht.
Senast redigerad av Klarlack 2026-09-26 kl. 22:57.
Citera
2026-09-28, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarlack
Jag har i princip inget emot att dessa får stanna, under förutsättning att de inte begått brott och att de är självförsörjande. Att kvinnan dessutom inte bar huvudduk underlättar ytterligare.

Men efter den tid som varit med decennier av kravlös massinvandring och islamisering, med efterföljande enorma kriminalitet, är jag benhård. 15-20 års totalstopp av all invandring måste till, en paus helt enkelt. Sverige & Kiruna kommer inte falla sönder om dessa inte får stanna.
Och en sak till: Pakistan, tillsammans med folkmordsTurkiet och Azerbabian är de 3 enda länderna som aktivt förnekar Armeniska folkmordet. Så nej, allt med Pakistan vill jag inte ha att göra med öht.

Dessutom stod det att dom är aktiva i Vänsterpartiet, som givetvis vill ösa mer resurser och släppa in ännu fler av deras etniskt anhöriga och andra antivita kulturer och folkslag.

Vänstern har inget problem med detta, oavsett konsekvenser i form av den ekonomisk belastning dessa befolkningar medför på stattskassan, bostadsbrist, sänkta löner, större utanförskap och mer våld mot svenskar, m.m.

Med tanke på den skada en enda folkgrupp kan orsaka, såsom Rottherhams våldtäktsligor. Så är "skadan" av ett stängt apotek värd att ta, som främst troligen drabbar S/V boskap, som hittills sluppit merparten av skadan dom åstadkommit resten av Svenskarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in