2026-07-24, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akihabara
https://openheart.bmj.com/content/openhrt/5/2/e000898.full.pdf

Kan inte läsa något om rapsolja i den pdf'en.
Citera
2026-07-24, 02:11
Medlem
Akihabaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Kan inte läsa något om rapsolja i den pdf'en.

Rapsolja består främst av linolsyra (linoleic acid), en omega-6-haltig fleromättad fettsyra. Vilket är vad artikeln handlar om, oxidering av omega-6-haltiga fleromättade fettsyror, som bidrar till plack i artärer då makrofager angriper de främmande syrorna.
Citera
2026-07-24, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonWrede
Jag håller mig till lättolagom på mackan, äter inte kapslar heller.
Äkta smör i såsen/stekpannan,
Sen ska "du" inte tala om för mig vad jag ska äta för det bestämmer jag själv, och det var
inte jag som började tråden. Har då inget behov att äta något tillskott heller av omega 3/6
för det finns i fisken jag äter.
Skillnaden var väl det med obalans gällande överskott på omega 6 vilket är känt som skadligt.
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Källa?
Vi fick ganska mycket välfärdssjukdomar med margarinet och oljornas intåg. Dock ska man ta det lesta med en nypa salt.

Citat:
Rapsolja består främst av linolsyra (linoleic acid), en omega-6-haltig fleromättad fettsyra. Vilket är vad artikeln handlar om, oxidering av omega-6-haltiga fleromättade fettsyror, som bidrar till plack i artärer då makrofager angriper de främmande syrorna.
Lagom är bäst.

TS jag rekommenderar dig denna produkt. Inte billigast men hög dos av Omega3.
Citera
2026-07-24, 09:02
Medlem
Citat:
Då är ditt behov med råge täckt. Vad är ditt problem?
Såg att laxen bara väger 100 gr.

Såg på reklamen att omega var bra för synen och jag har lite problem med den så jag trodde omegatillskott skulle hjälpa.
Citera
2026-07-24, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Skillnaden var väl det med obalans gällande överskott på omega 6 vilket är känt som skadligt.

Vi fick ganska mycket välfärdssjukdomar med margarinet och oljornas intåg. Dock ska man ta det lesta med en nypa salt.

Lagom är bäst.

TS jag rekommenderar dig denna produkt. Inte billigast men hög dos av Omega3.
Tack för tipset.
Citera
2026-07-24, 12:50
Medlem
Då kanske jag inte behöver någon naturmedicin typ omega 3 ändå? Jag trodde jag hade ett underskott. Men då fortsätter jag med lax 100 mg/vecka och med makrill i tomatsås 2 ggr/vecka. Äter även fiskpinnar som jag värmer upp i micron men någon omega 3 där är väl inte att räkna med?
Citera
2026-07-24, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
129 kr just nu. 498 kr annars.

här är deras hemsida.

Har funderat en tid på att börja med omega 3. Man kan ju även köpa omega 3 på apotek. Vet inte var jag ska köpa och kanske inte få det jag betalar för. Hur hade ni resonerat?

Wiley's Finest - Summit DHA.
Allt annat innehåller för lite omega 3 per dos.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in