Citat:
Ursprungligen postat av
Missouri
Jag flög till Gran Canaria förra året. Resan tog cirka fem timmar. Bakom mej satt två vuxna med två barn. Barnen gallskrek växelvis hela resan, i fem timmar, oavbrutet utan uppehåll. Jag frågade personalen om det gick att byta plats men det var fullbokat.
I går reste jag med flyg från London till Stockholm och hade två gallskrikande ungar bakom mej och en i sätet framför mej. Det var högt skrik från barnen hela resan, dock endast i cirka två timmar.
Jag reser också en del i jobbet med tåg i Sverige och Danmark och problemet med med gallskrikande småungar inträffar också där, ofta.. Men då går det att flytta sig även om det blir ståplats i en annan vagn.
Är det ok?
Det som inte är okej är när föräldrar inte tar ansvar och tröstar/hjälper/möter upp barnens känslor så att de kan lugna sig.
Om ett barn skriker och gråter och du märker att det inte får stöd, kan du nästa gång på ett snyggt sätt vända dig till föräldern och säga "Det blir en tuff miljö på planet när ditt barn skriker och jag har besvär med hörseln. Skulle du kunna se om du kan göra något för din son/dotter?"
Sedan kan det vara bra att känna till att öronvärk är ganska vanligt hos barn under flygresor, särskilt hos spädbarn och yngre barn. Det beror på att trycket i mellanörat inte hinner jämnas ut när flygplanet stiger eller sjunker. Det är ganska ofta en anledning till skrik och gråt på flyg.