2026-07-22, 21:26
Medlem
Jag flög till Gran Canaria förra året. Resan tog cirka fem timmar. Bakom mej satt två vuxna med två barn. Barnen gallskrek växelvis hela resan, i fem timmar, oavbrutet utan uppehåll. Jag frågade personalen om det gick att byta plats men det var fullbokat.

I går reste jag med flyg från London till Stockholm och hade två gallskrikande ungar bakom mej och en i sätet framför mej. Det var högt skrik från barnen hela resan, dock endast i cirka två timmar.

Jag reser också en del i jobbet med tåg i Sverige och Danmark och problemet med med gallskrikande småungar inträffar också där, ofta.. Men då går det att flytta sig även om det blir ståplats i en annan vagn.

Är det ok?
Citera
2026-07-22, 21:34
Medlem
Ganonitos avatar
Småbarnsföräldrar borde tvingas boka särskilda avgångar där personalen får risktillägg. Skrikande barn är miljöförstöring för övriga passagerare.
Citera
2026-07-22, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missouri
Jag flög till Gran Canaria förra året. Resan tog cirka fem timmar. Bakom mej satt två vuxna med två barn. Barnen gallskrek växelvis hela resan, i fem timmar, oavbrutet utan uppehåll. Jag frågade personalen om det gick att byta plats men det var fullbokat.

I går reste jag med flyg från London till Stockholm och hade två gallskrikande ungar bakom mej och en i sätet framför mej. Det var högt skrik från barnen hela resan, dock endast i cirka två timmar.

Jag reser också en del i jobbet med tåg i Sverige och Danmark och problemet med med gallskrikande småungar inträffar också där, ofta.. Men då går det att flytta sig även om det blir ståplats i en annan vagn.

Är det ok?

Måste fråga, vad gjorde föräldrarna i dessa fall?
Satt dom bara stilla och lät barnet skrika?
Citera
2026-07-22, 22:07
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Barn skriker. Barn existerar i samhället. Var glad att det inte är dina barn.
Citera
2026-07-22, 22:12
Avstängd
Zeusminhunds avatar
Ja det är så barn fungerar, har du barn själv?
Citera
2026-07-22, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Måste fråga, vad gjorde föräldrarna i dessa fall?
Satt dom bara stilla och lät barnet skrika?
Föräldrarna försökte nog, men eftersom inte blev bättre så är de väl ändå föräldrarna som har ansvaret?
Citera
2026-07-22, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Barn skriker. Barn existerar i samhället. Var glad att det inte är dina barn.
Japp, jag är glad för att barn finns i samhället. När jag hade småbarn såg jag dock till att de inte störde på de extrema viset som jag upplever nu.

Men jag vet såklart att barn existerar i samhället och det är jag tacksam för, detta handlar mer om situationer när det är olämpligt att ta med skrikande småbarn. Finns det gränser?
Citera
2026-07-22, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Småbarnsföräldrar borde tvingas boka särskilda avgångar där personalen får risktillägg. Skrikande barn är miljöförstöring för övriga passagerare.
Skrikande barn, som vrålar konstant i ditt öra i fem timmar blir faktiskt ett bekymmer även om man tycker om barn, detta är kanske mer en fråga om föräldrarna och vad de utsätter andra passagerare för.
Citera
2026-07-22, 22:50
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:

Är det ok?

Det som inte är okej är när föräldrar inte tar ansvar och tröstar/hjälper/möter upp barnens känslor så att de kan lugna sig.

Om ett barn skriker och gråter och du märker att det inte får stöd, kan du nästa gång på ett snyggt sätt vända dig till föräldern och säga "Det blir en tuff miljö på planet när ditt barn skriker och jag har besvär med hörseln. Skulle du kunna se om du kan göra något för din son/dotter?"

Sedan kan det vara bra att känna till att öronvärk är ganska vanligt hos barn under flygresor, särskilt hos spädbarn och yngre barn. Det beror på att trycket i mellanörat inte hinner jämnas ut när flygplanet stiger eller sjunker. Det är ganska ofta en anledning till skrik och gråt på flyg.
Citera
2026-07-22, 22:52
Medlem
Citat:
Föräldrarna försökte nog, men eftersom inte blev bättre så är de väl ändå föräldrarna som har ansvaret?
Ansvar över vadå exakt?
Citera
Medlem
Testa att använda öronproppar nästa gång. De fungerar ganska bra mot sånt.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusminhund
Ja det är så barn fungerar, har du barn själv?

Frågan är varför man ska envisas med att bege sig ut och resa med barn som man inte klarar att hantera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in