2026-07-22, 20:14
Medlem
Eldar med?
Tre resväskor fulla med till övervägande del osorterade frimärken. Dels lösa, dels utklippta och sittandes på en bit kuvert samt till sist frimärken på hela brev. Övervägande från 1900-1950. Ryska, finska och svenska.
Vågar man lämna in det till en expert?
Vill någon ens leta gratis för att finna några intressanta objekt och dela på eventuell vinst?
Finders fee?
Är frimärken helt ute numera?
Citera
2026-07-22, 22:14
Medlem
Det finns säkert fortfarande folk som har frimärken som samlarobjekt.
Citera
2026-07-22, 22:17
Medlem
Gör dig av med dem fortast möjligt. För varje dag som går dör en frimärkssamlare och inga fler tillkommer. Seriöst.
Citera
2026-07-22, 22:39
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apedonien
Eldar med?
Tre resväskor fulla med till övervägande del osorterade frimärken. Dels lösa, dels utklippta och sittandes på en bit kuvert samt till sist frimärken på hela brev. Övervägande från 1900-1950. Ryska, finska och svenska.
Vill någon ens leta gratis för att finna några intressanta objekt och dela på eventuell vinst?
Finders fee?
Skänk eller sälj.
Citera
2026-07-22, 22:56
Medlem
Citat:
Eldar med?
Finders fee?

Elda inte upp dem! Det finns fortfarande samlare - kolla Tradera!
Citera
2026-07-22, 23:19
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Eldar med?
Finders fee?
Jag förstår att du menar "ute som samlarobjekt" men har du inte betänkt att frimärken fortfarande används för att skicka brev?

Även om frimärkena har noll samlarvärde så är de fortfarande giltiga som porto, för summan som står på dem.

Idag kostar ett frimärke 22 kr, och då blir det billigare att använda 44 frimärken á 50 öre styck, från en värdelös frimärkssamling.

Tyvärr är de helt ute som samlarobjekt. Det är mest riktiga rariteter som betingar ett värde.
Resten av frimärkena går också att sälja på t.ex Tradera, men för väldigt lite pengar, sett till den (oftast) stora mängden.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-07-22 kl. 23:24.
Citera
2026-07-22, 23:49
Moderator
Meijis avatar
Övrigt - ämnen som saknar eget forum --> Hobby
/Moderator
Citera
2026-07-23, 00:41
Medlem
Inga större värden idag, bara ett fåtal av de äldre svenska som är något att ha.

Själv har jag försökt att förbruka dom när det ska skickas A4 brev, tror att jag satte
på 44 frimärken i blandade valörer senast.

Har över 1000 stycken svenska ostämplade kvar i valörer upp till 2 kronor.

Frimärken som är urklippta har i allmänhet nästan noll värde.
De få samlare som finns kvar kan ha det som en kul grej av vissa motiv som specialitet,
känner en snubbe som är barnsligt förtjust i frimärken med tåg/järnväg, vet en yngre tjej
som gillar frimärken med blommor/växter.

Såg en snubbe på Facebook som var ute efter frimärken med rymd/raketer.

Men att hålla på och sälja en eller några stycken är nästan lönlöst när fraktkostnaderna är
flerfalt dyrare än värdet på märkena.
Men som en hobbysamlare av ett visst ämne och saknar ett "just sådant" kan man nog stå ut med en portokostnad och några kronor för det saknade frimärket i sin lilla samling.

Tillägger att jag fick ärva en större samling (90% ostämplade), den låg några år för jag hade inget intresse och redan visste att marknaden är nästan död. Såg i lokalblaskan att frimärksklubben hade en värderingsträff så jag tog mig tid och åkte dit med min kartong, en äldre snubbe synade samlingen och och suckad lite lätt och sa att det hade varit lite pengar i samlingen för 20 år sedan men ha pekade ut vissa som jag kunde använda på ett bra sätt (rabattmärkena som har en obegränsad giltighetstid)
Men han bjöd efter lite funderande 2000:- för allt utom rabattmärkena som jag kunde få behålla.
Nu i efterhand så ångrar jag mig att jag inte sålde allt.
Citera
2026-07-23, 14:23
Medlem
Riksreptilens avatar
Jag har en äldre kompis som samlar lite fortsatt.
Enligt honom är det specifika, ofta äldre, ortsstämplar som är det enda som har kvar ett bra, värde om ovanlig.

Så första hälften av 1900talet kan nog innehålla en del av intresse.
Citera
2026-07-23, 20:19
Medlem
Du kan donera till IM frimärkstjänst så säljer de dem och pengarna går till välgörenhet:

. https://www.imsweden.org/stod-oss/ge-en-gava/

https://www.na.se/nora/en-samlarforening-att-lagga-marke-till/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in